Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTine Øverland Endret for 7 år siden
1
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016
2
DEL 1 AULA Rektor Anne Pernille Seeberg Avdelingsleder Hans Gøran Bjørk: Skolens ansvar og oppgave, forventninger Elevenes psykososiale læringsmiljø Fravær Elevtjenesten: Helsesøster Hanne Doksrød, Sosiallærer Trude Bjørvik Veierød og Rådgiver Marit Zimmerman Børresen DEL 2 KLASSEVIS Kontaktlærere: Klassemiljø, læringsmiljø, resultater - og deres særlige betydning dette året Forventninger til eleven Arbeidsplaner, lekser, det daglige arbeid Valg av klassekontakter/-representanter til FAU Annet
3
Undervisning og klasseledelse av høy kvalitet Legge til rette for økt læring og utvikling av sosiale ferdigheter Ivareta rettigheter og plikter ift Opplæringsloven og Barnevernsloven Sørge for et skolemiljø som fremmer læring, trivsel og helse for den enkelte elev iht § 9A i Opplæringsloven
4
Legge til rette for et fortsatt godt og konstruktivt samarbeid mellom hjem og skole Dokumentere og informere jevnlig om elevens læring og utvikling ut fra mål, innhold og arbeidsformer Samarbeide med foresatte/foreldre om elevens utvikling
5
Du viser interesse for din ungdoms skolearbeid og skole (forskning viser at denne støtten virker læringsfremmende) Du har forventninger/stiller krav til kvaliteten på skolearbeidet, samt motiverer, støtter og veileder han/henne i dette Du er oppdatert på informasjon fra skolens forskjellige informasjonskilder: Arbeidsplanen, skolens nettside, ranselpost, e-post Du tar kontakt med kontaktlærer ved behov.
6
Du snakker positivt om skolen, elevene og andre foresatte, og er opptatt av å lære ungdommen inkludering og respekt Du legger reiser og turer til skolens ferier hvis eleven skal være med Du passer på at 9.klassingen din kommer uthvilt, opplagt og presis til skolen hver dag, har med nødvendig utstyr og matpakke
7
Det handler om å involvere seg, for eleven selv, for foreldrene og for læreren. Kunnskapsløftet, generell del: ”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Vi må hjelpe dem å tro på seg selv, på at de faktisk kan ”flytte fjell”! Ofte tilbakemeldinger er virkningsfullt, det å bli sett
8
§9a i Opplæringsloven: Alle elever har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Trivselsundersøkelse, kampanjeuke, daglig forebyggende arbeid, inspeksjon, samlende sosiale aktiviteter, arbeid med nett-vett; en forholdsvis ny og alvorlig form for mobbing som foregår via Internett eller mobiltelefon. Følg med, sett grenser. Barn skal ha et sterkt vern, like sterkt som en arbeidstaker. Skolens plikt er å sikre alle elever et godt psykososialt miljø Den enkeltes subjektive opplevelse av miljøet legges til grunn Alle ansatte ved skolen har handlingsplikt: Kunnskap eller mistanke om at elev er utsatt for krenkende ord og adferd utløser handlingsplikt
9
Hensikt: Ivareta elevens rettsikkerhet Elev, foresatte, ansatte og andre kan melde bekymring eller hendelser Skolens utredningsplikt fvl § 17 Plikt til å veilede (klageadgang) – fvl § 11 Tiltak Skolens plikt til å fatte enkeltvedtak
10
Føring og melding om fravær: Kontaktlærer er ansvarlig for at digital klassedagbok (DKB) er oppdatert hver dag Ved fravær skal foresatte skrive melding i meldingsbok eller sende e-mail (skriftlig dokumentasjon) Kontakt mellom skole og hjem Foresatte skal sende sms til kontaktlærer ved fravær. Dersom foresatte ikke tar kontakt, skal kontaktlærer ringe hjem for å avklare om det er gyldig fravær. Ved bekymring for fraværet informeres avdelingsleder. Hjemmet kontaktes umiddelbart per telefon ved ugyldig fravær Grenser for bekymringsfullt fravær Mer enn 4 enkeltdager per måned betraktes som høyt fravær. Foresatte innkalles til møte. Ugyldig fravær fra mer enn 4 enkelttimer, foresatte informeres per telefon. Ved gjentatt ugyldig fravær (mer enn 4 enkelttimer), foresatte innkalles til møte.
11
Uke 36: Nasjonale prøver Uke 38/39: Rjukan Uke 39: Perioderapport Høstferie: Uke 40 Uke 41: Ferdig med Kartleggeren Uke 44: Ferdig Utviklingssamtaler/Elevsamtaler Uke 45/46/47: Tentamensuker Uke 47: Perioderapport Uke 48: Ferdig Elevundersøkelsen Uke 50: Skriftlig Halvårs Vurdering og karakterkort Juleferie: 19. desember til 5.januar
12
9A: 9B: 9C: 9D: 9E: Velkommen!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.