Rektornettverket - Tønsbergregionen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Grete Haaland Sund HiAk,
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Ta fag fra videregående skole
Overgangsprosjektet – NY GIV
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Lokal arbeidstidsavtale
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Slåtthaug ungdomsskole
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Kompetanse for mangfold
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Realfagskommunen Asker
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
REalfagskommune!.
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Engebråtenmodellen.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

Rektornettverket - Tønsbergregionen Fylkeshuset 28. mars 2017

Agenda Status - samarbeid om digitalt pedagogisk arbeid i kommuner og fylkeskommunen (RPHO) (15 min) Profesjonsnettverk i matematikk (60 min) - Erfaringer med utprøving i 2016 av profesjonsnettverk for hele opplæringsløpet (RPHO) - Utfordringene i matematikk i et helhetlig opplæringsløp. - Arbeidsgruppens arbeid med (2 møter): hensikt mulige modeller for organisering mandat faglig opplegg - Diskusjon – veien videre Benstrekk 3. Elevsentrert skoleledelse v/ Annette Schømer (70 min)  

Utprøvingen med profesjonsnettverk Filmen først….. …deretter noen evalueringsmomenter

Utfordringene er ofte de samme på alle nivåer På hvilke måter har deltakelse i profesjonsnettverket gitt deg ny innsikt om helheten i det gjennomgående faget (norsk eller matematikk) i opplæringsløpet? Utfordringene er ofte de samme på alle nivåer Får fram helt konkret hva elevene opplever som utfordrende Kompetansemålene henger mer sammen enn jeg trodde Har fått innsikt i hvordan man jobber i hele opplæringsløpet Vi kan lære mye av hverandre når det gjelder metodikk, og prinsipper for læring og den gode praksis er den samme uansett nivå Har sett hvor viktig første del av opplæringsløpet er, basis er grunnsteinen i faget

Hvilke andre temaer utenom fag ville vært viktig for deg å reflektere om sammen med deltakerne i et profesjonsnettverk? TPO Elevmedvirkning – hvordan skape/få det til? Pedagogikk (hvordan lærer vi)- didaktikk – metodikk Relasjonskompetanse for lærere Styrkebasert læring (SMART) Vurderingspraksis/VFL Klasseledelse Organisering av opplæringen innenfor skolens handlingsrom (lov og forskrift

Forts andre tema Hvordan få til samarbeid i praksis? Om overganger og overlevering Tverrfaglig samarbeid Hvordan få til en delingskultur internt i egen virksomhet og mellom skoler/nivåer Arbeid med elevens sosiale kompetanse på ulike nivåer Dybdelæring Undervisning uten lærebøker

Begrunn om du ville anbefalt profesjonsnettverk som samhandlingsarena for andre Anbefales!

Hvordan bør det evt være organisert? Tydelig hensikt med nettverket Tydelige krav til deltakerne Ledelsen må ha en tydelig og aktiv rolle og være faglig kompetente Rom for gode samtaler og refleksjon Et nettverk for Hele løpet Samme trinn og fag Mellom skoleslag knyttet til avgiver-/mottakerskole Tverrfaglig samarbeid Må arbeides systematisk med over tid Flere fra samme skole i samme nettverk. Kan rullere på deltakelse

Utfordringene Ref. rektornettverket 25.11.17. Presentasjonen Inger Therese Fjeld.

Utfordringer - barnetrinn Første problemer oppstår 5.-7.trinn Ufullstendig tallforståelse, ineffektive regnestrategier Vanlig i hele opplæringsløpet at lærere legger skyld nedover i skolesystemet.. Sett utenfra kan det virke som om de første problemene oppstår på 5.-7.trinn - ofte basisferdigheter herfra elevene mangler når det går galt på ungdomstrinnet eller videregående opplæring Grunnskolelærere som t!ar påbygging matematikk til 60 stp. bør få viktig posisjon i begynneropplæring

Utfordringer - ungdomstrinn Hovedutfordring = enormt spenn i kunnskaper og ferdigheter Ingen andre fag i har slik fordeling Eksamen 10.trinn 2013 Fag Karakteren 1 og 2 Karakteren 5 og 6 Matematikk 37% (hhv. 12% og 22 %) 16% Engelsk 11% 25% Norsk 17% 13% Norsk sidemål 22% 10% 2 i standpunkt på ungdomstrinnet krever ingen kunnskaper fra ungdomstrinnet i det hele tatt (kun godt grep om barnetrinnets matematikk) Det betyr at 40% har dårlige forutsetninger for å mestre vgs-matematikk Kan ikke forklares ut fra elitistisk undervisning – Norge har få elever på høyeste prestasjonsnivåer (TIMMS) Redsel for differensiert undervisning i Norsk skole? LUDVIGSEN – påpeker for øvrig også dårlige overganger mellom læreplaner

Noen tall fra vår region Tendensen i vår region er at : ca. 20% av elevene fra ungdomsskolen har karakteren 1 eller 2 i standpunkt i matematikk ca 20% av elevene på vg1 – yrkesfag får også 1 eller 2 i standpunkt i matematikk (1PY), i tillegg viser resultatet fra 2015/16 at ca.10% får ikke vurdert eller blir fritatt i faget.

Utfordringer - yrkesfagene Lav relevans for elevene, undervises adskilt fra yrkesfagene Matematikk er utformet slik at det skal være lett å bygge på til generell studiekompetanse Opplæringen bør begrunnes ut fra yrkesfagets behov I dag: Samme læreplanmål for alle yrkesfag er et HINDER FOR YRKESRETTING.

Utfordringer - studieforberedende Problemer fra ungdomsskolen forplanter seg UDIR: Mer enn 50% av elever som ikke fullfører Vg1, stryker/ mangler matematikk Eksamenskarakter 1P varierer, men: snitt 1P rundt 2-tallet, strykprosent omkring 20. snitt 1T nedre halvdel 3-tallet, strykprosent rundt 10. (Matematikk i norsk skole, 2014)

Manglende basisferdigheter fra mellomtrinnet Tekst til matematikk På hvilke områder mangler for mange Vg1-elever grunnleggende ferdigheter – våre erfaringer: Manglende basisferdigheter fra mellomtrinnet Dagligliv, Brøk og prosent, Geometri Tekst til matematikk Trekke informasjon ut av tekst og bruke matematisk språk Problemløsning, åpne oppgaver Arbeidsvaner Oppsummering – tilbake til tittelen på foredraget: Definisjon av basisferdigheter = ferdigheter elevene må inneha for å ha mulighet for å tilegne se ny kunnskap på det nivået de befinner seg. Vi opplever at mange har manglende forståelse for sammenhenger og evne til refleksjon. Kan bl.a. knyttes til problemer med å omsette tekst til matematikk (jfr. Score på emnene Dagligliv, Prosent, Likninger i Kartleggingstestene

Mens vi venter på neste reform Profesjonsnettverk – kunnskap på tvers av skoleslag Direkte samarbeid mellom skoler (felles planleggingsdag?) Øke kompetanse om metoder og didaktikk Mer fokus på språk (diskusjon av problemstillinger, begrepsbruk) Neste reform: Antar (håper) at 2P forsvinner og at overgang mellom fagene fra skoleslag til skoleslag blir bedre (mer sammenheng i læreplaner) Direkte samarbeid mellom lærere – øke kunnskap om innhold og metoder i læreplaner på ulike trinn i opplæringen

Arbeidsgruppens forslag og diskusjoner hensikt mulige modeller for organisering mandat faglig opplegg

Hensikt Formålet med de faglige nettverkene er å bidra til at lærere i hele opplæringsløpet får bedre kunnskap om hverandres profesjonsutøvelse. Langsiktig satsing. Gjennom samhandling og læring mellom profesjonsutøvere skal den enkelte eleven oppleve god progresjonen og god læringsutvikling i faget i hele opplæringsløpet. Elevene skal oppleve god sammenhengen i alle overganger mellom skoleslag og forvaltningsnivåer. Profesjonens samhandling skal primært dreie seg om læringsarbeidet for gitte elevgrupper og hva som fremmer læring og kvaliteten på opplæringen.

Mulig organisering «Spredningsmodellen» 2. «Alle-med modellen» Sone eller geografisk avgrensede nettverk rundt en videregående skole, en ungdomsskole og «tilhørende» barneskoler og barnehager. Begrenset antall nettverk 1 til 2 (eller flere ?) representanter fra realfagkollegiet representerer skolen Deltakerne sammen med ledelsen sprer kunnskap og erfaringer tilbake og jobber med hele realfagskollegiet om felles oppgaver i nettverket. 2. «Alle-med modellen» Hele realfagskollegiet ved skolen er med og fordeler seg på det antallet nettverk som kan organiseres i kommunen etter naturlig soneinndeling kommunen. 3. «Larvikmodellen» Nettverk i overgangene mellom skoler som deltar i realfagsatsingen Prøver ut helhetlige nettverk med skoler som er med i realfagsatsingen pluss barnehager og Thor Heyerdahl (20-30 deltakere) + ledere Noen fellessamlinger (Eksterne ressurser ref. 16.3.17) Drift og faglige opplegg for de helhetlige nettverkene ledes av egne ressurser

Mulig modell for organisering 1. «Spredningsmodellen» (Tønsbergregionen) Re kommune Tønsberg kommune PROFESJONSGRUPPEN R1   T1 T2 T3 T4 T5 Videregående skole (2 delt.) Re vgs Greveskogen vgs Færder vgs Ungdomsskole (2 delt) Revetal Ringshaug Presterød Byskogen Vear Kongseik Barneskole (3delt) Kirkevoll (1) Rigshaug (2) Presterød (1) Træleborg (2) Sem (2) Eik (2) Ramnes (1) Volden (1) Husvik (1) Byskogen (1) Vear (1) Barkåker (1) Røråstoppen (1) Sandåsen (1) Barnehage (2delt) Revatal (1) Ilebrekke (1) Tolvsrød (1) Knapløkka (1) Semsbyen (1) Kongseik (1) TB: 9 barnehager ikke med Vivestad (1) Ringshaug (1) Trudvanglia (1) Hogsnes (1) Eik Vestre (1) RE: 7 barnehager ikke med Tjøme kommune Nøtterøy kommune TJ1 N1 N2 Nøtterøy vgs Tjøme Borgheim Teigar Lindhøy (3) Oserød Teie Torød Vestskogen/Herstad Brattås Føynland Pytteberget (1) Oserød (1) Teiehøyden (1) TJ: 1 barnehage ikke med Tjøme (1) Torød (1) Vestskogen (1) Nø: 4 barnehager ikke med

Mulig modell for organisering 2. «Alle – med» (tenkt eksempel i Re kommune) Re kommune PROFESJONSGRUPPEN R1 R2 R3 R4 R5 Videregående skole (2 delt.) Re vgs Ungdomsskole (2 delt) Revetal Barneskole (3delt) Kirkevoll Ramnes Røråstoppen Kirkevoll (1)   Ramnes (1) Røråstoppen (1) Barnehage (2delt) Vivestad Brekkeåsen Brår Fon RE: 4 barnehager ikke med

Mulig modell for organisering 3. «Larvikmodellen» Overgangsnettverk møtes minst 2 ganger i året Helhetsnettverk møtes minst 4 ganger i året Vil vurdere å utvide ordningen med helhetsnettverk.

Mandat Det må defineres krav og forventninger til deltakerne (litt avhengig av organisering) Hva skal vi oppnå ? Hvordan skal det måles? Hvordan skal nettverkene ledes og driftes?

Faglig opplegg Samles 2 hele dager i året i skoleåret 2017-18 Uke 42 og uke 10 (forslag) Praktisk arbeid på skolen i mellomperioden Tilrettelegging for hospitering i mellomperioden for deltakerne i nettverket Faglig ressurs, Mona Røsseland, det første året

Økonomi Kostnader: Faglig ressurs 2 dagsamlinger Drift og ledelse fra år nummer to Inndekning: Realfagskommuner Tilskudd fra udir ? (dialog opprettet) Kommunale/fylkeskommunale utviklingsmidler ? Spleiselag

Realfagstrategi 2015-2019