Velkommen til Nasjonalt lærerseminar 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenørskap i nye læreplaner
Advertisements

Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Et program for ungdomsskolen
Lederutvikling og skreddersøm
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Veiledet lesing Mørkved skole
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ungt entreprenørskap Hedmark
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Dette er SMART.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Brukernavn: ue Passord: ue
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
JOBBSKYGGING.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Ue.no Morgendagens verdiskapere Rådgiversamling Elin Bryn Thorsen Fagansvarlig grunnskolen Ungt Entreprenørskap Telemark FRAMTID - SAMSPILL.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Framtid - Samspill - Skaperglede
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Framtid - Samspill - Skaperglede
NORDPLUS junior Programmet
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Fra kunnskap til handling
IKT for læring Mattias Øhra.
REalfagskommune!.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Valgfaget design og redesign
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Nasjonalt lærerseminar 2017 # NM_UB Helge Gjørven og Trine I. Haugaard, Ungt Entreprenørskap Norge Framtid - Samspill - Skaperglede

Program Torsdag 4. mai 1000 – 1115 Ungdomsbedrift som metode Innledning v/UE UB på studiespesialisering v/Hege Lier, Kragerø vgs. UB på yrkesfag v/Hilde Følstad, Mære landbruksskole 1130 – 1215 Lunsjbuffet på Thon Hotel Arena 1215 – 1400 Observasjon av 19 scenepresentasjoner 1430 – 1545 Refleksjon og diskusjon 1600 Buss til Thon Hotel Gardermoen (innsjekk) 1730 Buss til NM-middag på Thon Hotel Arena 1800 – 2200 NM-middag 2230 Buss til Thon Hotel Gardermoen Framtid - Samspill - Skaperglede

Program Fredag 5. mai 0800 Buss til Norges Varemesse 0845– 1030 Workshop og erfaringsdeling Lærere fra samme utdanningsprogram diskuterer fag og tverrfaglighet 1030 – 1230 Besøk på NM-utstillingen og lunsj 1230 – 1250 Refleksjon og diskusjon 1300 – 1315 Papirløs registrering for UB fra høsten 2017 v/Brønnøysundregistrene 1330 – 1400 Bærekraft og sirkulær økonomi v/Luisa Book, bærekraftsansvarlig i H&M Norge 1400 – 1430 Fremtidens arbeidsmarked v/Vibeke H. Madsen, adm. dir. i Virke 1500 – 1600 Prisutdeling NM for Ungdomsbedrifter Framtid - Samspill - Skaperglede

Vi skal inspirere unge til å tenke nytt og til å skape verdier Ungt Entreprenørskap Vi skal inspirere unge til å tenke nytt og til å skape verdier FRAMTID – SAMSPILL – SKAPERGLEDE Framtid - Samspill - Skaperglede

Ungt Entreprenørskap i 2016 17 UE fylkesorganisasjoner 95 UE-ansatte 20 ulike programmer 378 kommuner 1 447 utdanningsinstitusjoner 20 533 lærere og forelesere 27 008 frivillige 261 540 elev- og studenttreff Ca 130 000 unike elever/studenter Ungt Entreprenørskap er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997. UE har omlag 100 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 17 fylkesorganisasjoner. Den desentraliserte strukturen gjør at fylkesforeningene har nær kontakt med brukerne, det vil si lærerne, skolene, lokale myndigheter og lokalt arbeids- og næringsliv. Total omsetning i 2015 (korrigert for interne transaksjoner) var på om lag 100 millioner kroner. UE er tilsluttet den europeiske moderorganisasjonen JA Europe (3.5 mill studenter i 39 land – tall fra 2015) og JA Worldwide (10 mill studenter i 122 nasjoner i alle verdensdeler). Framtid - Samspill - Skaperglede

Framtid - Samspill - Skaperglede

Arbeidslivet søker: Evne og vilje til initiativ Nytenking og kreativitet Selvtillit Samarbeidsevne og sosiale ferdigheter

Tre måter å forstå Entreprenørskap i utdanningen (EiU) på: Utdanning om entreprenørskap, dvs. om entreprenørskap som et samfunnsmessig fenomen. Utdanning for entreprenørskap, dvs. opplæring og trening for å utvikle kunnskaper og ferdigheter som gir grunnlag for å starte nye virksomheter. Utdanning gjennom entreprenørskap, dvs. der entreprenørskap brukes som en pedagogisk metode, og der man benytter entreprenørielle prosesser som virkemiddel for å oppnå bestemte læringsmål. Rosa, Scott og Klandt 1996 Les mer: NIFU-rapport 4/2011, "Entreprenørskap i utdanning, perspektiver og begreper« (side 17-18) Framtid - Samspill - Skaperglede

Hva er Ungt Entreprenørskaps pedagogikk? UEs pedagogikk Fem kriterier kjennetegner og kvalitetssikrer innholdet i UEs programmer og aktiviteter: Verdiskaping, Erfaringslæring, Kreativitet og innovasjon, Samhandling og Tverrfaglighet. Kriteriene er sidestilte. Hvilke kriterier som har sterkest fokus i ulike programmer, varierer. Alle kriteriene er tilstede i alle UEs programmer. Verdiskaping: Et av UEs formål er å gi elever og studenter forståelse av betydningen av nyskaping i arbeids- og næringslivet, og inspirere til framtidig verdiskaping i en sosial, kulturell og økonomisk sammenheng. Erfaringslæring: UE lager arenaer hvor elever og studenter skal være aktive, tar egne valg underveis i læreprosessene og skaffer seg erfaringer de kan reflektere over. Å lære av erfaringer man selv gjør, er sentralt for å bygge opp entreprenørskapskompetanse. Kreativitet og innovasjon: Kreativitet handler om å utvikle ideer, og innovasjon handler om å kunne omsette ideer til handling. I UEs programmer og aktiviteter jobber elever og studenter med idéutvikling og kreativitets- og innovasjonsprosesser i samarbeid med andre. Samarbeid utdanning og arbeids-/næringsliv:   En av utdanningssystemets viktigste oppgaver er å utdanne elever og studenter til et framtidig arbeidsliv. I UEs programmer og aktiviteter får elever og studenter kjennskap til hvilke muligheter som ligger i eget lokalmiljø og i arbeids- og næringsliv generelt. UEs programmer og aktiviteter kjennetegnes av et aktivt og forpliktende samarbeid mellom skole/utdanninginstitusjon og arbeids- og næringsliv. Tverrfaglighet: I UEs programmer og aktiviteter får elever og studenter utfordringer hvor de må kunne bruke kunnskap og erfaringer fra flere fag for å komme fram til kreative og nyskapende løsninger. Framtid - Samspill - Skaperglede

Det er slik fremtidens arbeidsplasser vil bli skapt. Erna Solberg blogget etter NM UB 2016. «Deres kreative løsninger vitner om pågangsmot og evnen til nytekning og skaperevne. Det er slik fremtidens arbeidsplasser vil bli skapt. Av mennesker som tør å ta en sjanse – og som satser på egne evner, ideer og ressurser.» Erna Solberg, NM for Ungdomsbedrifter 2016

Programmet Ungdomsbedrift Hovedmålet er å bygge og styrke entreprenørskapskompetanse hos elevene FOR og GJENNOM entreprenørskap VEKST-kriteriene ligger til grunn Verdiskaping Erfaringslæring Kreativitet og innovasjon Samarbeid utdanning og arbeids/næringsliv Tverrfaglig Framtid - Samspill - Skaperglede

Kort om Ungdomsbedrift En gruppe elever etablerer, driver og avvikler en ungdomsbedrift (UB) over ett skoleår, med lærer som veileder og med en mentor fra lokalt næringsliv. UB som metode er basert på erfaringslæring ved å knytte teori og praksis tett sammen. Praktiske oppgaver i bedriften danner utgangspunkt for å søke svar, kunnskap og forståelse i teorien, hos lærer, hos mentor og i lokalsamfunnet. Ungdomsbedrift stimulerer til utvikling av følgende kompetanser hos elevene: Kreativitet Samarbeid Selvtillit Evne til problemløsning Å ta initiativ Å ta ansvar Gjennomføringsevne UB handler ikke om hvor mye elevene klarer å selge, eller hvor mye de tjener. Det er prosessen som er viktig. Prosessen krever aktivitet, medbestemmelse og samarbeid. Elevene skal lære GJENNOM entreprenørskap. Målet er altså ikke fremme elevenes mulighet til å lykkes på «aksjemarkedet» men å utvikle deres kreativitet, samarbeid, selvtillit, evne til å løse problemer, ta initiativ, ta ansvar og evne til gjennomføre arbeidsoppgaver. Framtid - Samspill - Skaperglede

Ungdomsbedrift og forankring UB kan benyttes i studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningsprogrammer. UB etableres med basis i et utdanningsprogram og knyttes til bestemte kompetansemål i de fagene som integreres i opplæringen. UB er godt forankret i kompetansemål i fellesfagene. UB gir gode muligheter for å jobbe tverrfaglig. De lokale rammene og tilnærmingene til programmet vil være ulike på forskjellige skoler. Det er derfor stor variasjon i hvordan UB organiseres og gjennomføres. I skoleåret 2015/16 Totalt 12.280 UB-elever i Norge Yrkesfag: 7.225 UB-elever / 59 % Studieforb.: 5.500 UB-elever/41 % Framtid - Samspill - Skaperglede

Arbeidsoppgaver og aktiviteter gjennom året Framtid - Samspill - Skaperglede

Rammeverk for Ungdomsbedrift En ungdomsbedrift: Etableres på starten av skoleåret og avsluttes på slutten av skoleåret. Registreres via Ungt Entreprenørskap som en egen juridisk enhet i Brønnøysund og får tildelt et organisasjonsnummer. Skal ha minst to deltakere. Deltakere er elever i videregående opplæring. Skal ha en ansvarlig lærer på skolen som følger virksomheten i ungdomsbedriften og som har et ansvar for at dette foregår innenfor rammene som er satt. Skal ha en mentor fra arbeids- og næringslivet. Skal ha en revisor (kan være økonomilærer eller en ekstern). Framtid - Samspill - Skaperglede

Økonomiske rammer UE samarbeider med Skatteetaten og Samarbeid mot svart økonomi. Omsetningsgrensen for en UB er kr. 140.000 i bedriftens levetid. Det skal ikke beregnes skatt eller merverdiavgift av omsetningen i en UB. (Omsetning = alle inntekter i UBen) UB er et andelsselskap, og deltakerne skaffer andelskapital ved oppstart. UBen kan selge andeler for inntil kr. 10 000, en andel koster kr. 100. alle deltakerne i UBen må eie minst en andel og kan maksimalt eie to andeler UBen skal føre regnskap. Gir oversikt og kontroll. UBen har ikke lov til å pådra seg gjeld. UBen skal utarbeide årsregnskap (inngår i årsrapporten, sendes inn ved avvikling). Dersom overskudd: UBen skal betale tilbake andelskapitalen til alle som eier andeler i bedriften. Dette utløser ikke skatteplikt. UBen kan betale ut skattefri lønn på 10 000 kroner per person per kalenderår, uten å rapportere dette til Skatteetaten. UBen kan gi bort hele/deler av overskuddet til allmennyttige/ideelle formål. Framtid - Samspill - Skaperglede

Materiell UB-løypa (elever og lærere) Veilederhefte for lærer Veilederhefte for mentor Framtid - Samspill - Skaperglede

Hjelp og oppfølging underveis Ungt Entreprenørskap fylke: Møte med skoleledelse og avd.ledere Planleggingsmøte med lærere og avd.ledere Intro.kurs for nye UB-lærere Nettverkssamling for UB-lærere Skolebesøk Tema-kurs Tilgjengelig per telefon og epost Framtid - Samspill - Skaperglede

Min erfaring med Ungdomsbedrift UB på studiespesialisering v/Hege Lier, Kragerø vgs. UB på yrkesfag v/Hilde Følstad, Mære landbruksskole Framtid - Samspill - Skaperglede

Observasjon scenepresentasjoner - Beste Ungdomsbedrift 19 kandidater, en fra hvert fylke Fire arenaer: Delårsrapport Scenepresentasjon (maks 4 min) Panelintervju (maks 10 min) Salgssamtale på stand Fem vurderingskriterier (lik vekting): Verdiskaping Erfaringslæring Kreativitet og innovasjon Samarbeid Tverrfaglig arbeid HidePark UB – Norges Beste Ungdomsbedrift 2016 Hvem er din favoritt og hvorfor? Framtid - Samspill - Skaperglede