Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Internasjopnalisering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Internasjopnalisering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Internasjopnalisering
Lier 6.desember 2016

2 «Yrkesfag med internasjonal arbeidspraksis
Mål 5.2 i BFKs Handlingsprogram: Alle skal oppleve mestring og faglig utfordring hver dag Punkt 5: Benytte mulighetene for å hente inspirasjon og kunnskap fra internasjonalt samarbeid Internasjonalisering er viktig, noe vi også ser av BFK handlingsprogram og mål for de videregående skolene

3 I hovedsak sponset av Erasmus+ søker gjennom SIU, har fått tildelt midler for 3 år, for neste år har vi bare fått for ca en tredel av det vi søkte for. Skolen bidrar med midler og for neste skoleår har vi også fått noen midler fra BFK Stikkord og dato

4 Lier satser på London Lier satser på london
Flere grunner; Historien om Commenwealth, Storbritannia og koloniene, tatt imot mange, lengre erfaring med kulturelt mangfold

5 Hovedmålet for prosjektet:
Heve den internasjonale dimensjonen på yrkesutdanning og gjøre den attraktiv for ungdom Skolen jobber målrettet for å styrke statusen til yrkesfagene, jf. elevheftet vårt: Yrkesfag gjør deg attraktiv. Skolen, i nært samarbeid med arbeids- og næringslivet, legger til rette for at elever som går i Vg2 dobbelkompetanseløp får to uker arbeidspraksis i London. Vi ser at det er stor interesse for de programmene som har lagt inn slik utveksling (åpen dag, informasjonsmøter i ungdomsskolene, våre elever er gode ambassadører osv.. Denne interesseøkningen viser at tilbudet er en ikke ubetydelig motivasjonsfaktor for ungdom som søker utdanning

6 Delmål: Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for andre kulturer og samfunnsforhold – Samfunnsfag Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for det engelske språket – Engelsk Elevene skal oppleve økt relevans i utdanningen – FYR-fellesfag-yrkesfag- relevans Elevene skal få økt kunnskap og forståelse for et globalisert arbeidsmarked gjennom praksis fra utlandet innen eget programområde Mange Erasmus-møter i løpet av skoleåret for å forberede at elevene skal dra, mye samarbeid mellom de ulike faglærerne, ser fagene mer integrert i hverandre

7 Medborgerskap Ett område som er sentralt i prosjektet er betydningen av medborgerskap. Det refererer til deltakelse i det globale samfunn så vel som i eget samfunn. For å forstå og se oss selv, må vi også kunne møte de som har en annen kultur.

8 Elevene får oppleve en verdensmetropol
Mange muligheter, se og oppleve og mestre en storby, Utlevering av diplom siste dagen sa mange av elevene at de var fasinert av undergrunnssystemet, lett å ta seg fram, de hadde lært og sett mye

9 Skoleutvikling - deltakere :
I skolens prosjekt deltar lærere og ledere sammen Elevene forbereder seg sammen med lærerne sine helt fra starten av Vg1 og de reiser på utveksling i løpet av Vg2 Skolen har hatt et samarbeid med et ADC- College i London i 2 år Vi evaluerer, både på skolen og opp mot ADC Vi lærer og utvikler prosjektet for hvert år Ingen studenter på ADC, de er en fasilitator for oss, skaffer familier og arbeidsplasser og har hovedansvar for elevene og oppfølging. Ymse erfaring, Vi har evaluert og hatt møter med ADC, har også gjort ting annerledes andre året enn slik vi gjorde 1.året. Trine og Kathrine kommer inn her og vi har en dialog.

10 Framtidige samarbeidspartnere: Hammersmith and Fullham College
Skoleutvikling Framtidige samarbeidspartnere: Hammersmith and Fullham College Stanmore College vil at elevenes skal få møte andre ungdommer, se og erfare det engelske skolesystemet – videreutvikle prosjektet. Har startet samarbeid med to «Upper Secondary Schools» som har de samme programområder som vår skole har hatt møter med. De er svært interessert i et samarbeid og vi jobber nå framover for å få til en utveksling med dem Hatt møter

11 Skoleutvikling Flere programområder vil delta
Har søkt og fått midler fra BFK Et prosjekt for Barne- og ungdom- 3.årig løp Et prosjekt for Elektro Tilskudd til dobbelkompetanse Har søkt og fått midler til forprosjekt for disse prosjektene slik at en leder kan reise ut sammen med to lærere for å knytte nye kontakter i nye land. Alle skal være med og skolen skal også ta i mot elever fra andre land, det er nok til at vi kan starte med et innledende besøk til f eks Sveits og Belgia og 87900, flere elever og lærere får delta i internasjonalt samarbeid. Øker motivasjon, mestring, læring, selvtillit, man vokser som medmenneske, ser seg selv i nye sammenhenger- planlegge noe sammen skaper også fellesskap.


Laste ned ppt "Internasjopnalisering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google