Gjennomgående ferdigheter Læringsoppdrag/ Tema 1 2 3 Gjennomgående ferdigheter som trengs for Læringsoppdrag/ Tema 2 Gjennomgående ferdigheter som trengs for Læringsoppdrag/ Tema 3 Gjennomgående ferdigheter som trengs for Læringsoppdrag/ Tema 4 - Gjennomgående ferdigheter -
Pedagogisk dialog 28.11.12 Oppgaver Vi innførte begrepet gjennomgående ferdigheter i Orvieto. Vi trenger deres kompetanse til å utforme en felles forståelse. Oppgaver Hvordan forstår vi begrepet gjennomgående ferdigheter? Definer begrepet kort slik dere forstår det. Definer (hva er) gjennomgående ferdigheter i våre fag? Skriv ned eksempler på gjennomgående ferdigheter, (formuler gjerne som læringsmål).
Hvordan forstår vi begrepet gjennomgående ferdigheter? Ferdigheter som er nødvendige for at eleven skal kunne videreutvikle og bygge nye ferdigheter/kunnskap. Ferdigheten eleven har tilegnet seg skal kunne brukes «uavhengig» av situasjon, oppdrag og sted Ferdigheter som gjelder fra vg1 og følger eleven uansett hvilket vg 2 og vg3 han/hun velger videre. Ferdigheter som videreutvikles gjennom de ulike læringsoppdragene / temaene gjennom året (og gjennom hele skole- og læretiden)
Definer (hva er) gjennomgående ferdigheter i våre fag? Dokumentasjon, HMS, verktøybruk Kommunikasjon, hygiene, holdninger, ergonomi Tegningsforståelse, norsk standard, møte til avtalt tid Måleteknikk, toleranser, tegningsforståelse, nøyaktighet Utholdenhet, motorikk, styrke, spenst, fair play Tolke, analysere, produsere, 10-tall systemet, 4 regnearter, tekstforståelse, grunnleggende logikk, evne til å vurdere svar, kritisk sans
Hva nå? Arbeidet fortsetter i team / faggrupper Bruk av kriterier på gjennomgående ferdigheter Aktivere forkunnskaper ved starten av nye læringsoppdrag knyttet til gjennomgående ferdigheter Progresjon på gjennomgående ferdigheter i årsplan og mellom ulike nivå (Vg1 – Vg2 – Vg3)