Gjennomgående ferdigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogen som pedagogisk verktøy
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
Fremtidas byggenæring - undersøkelse 1. Hvor relevant opplevde du møtet om framtidas byggenæring? På en skala fra 1 – ikke relevant meget relevant.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Eilert Sundt videregående skole
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hasle-Løren IL Fotball- G19 Juniorfotballen
Vurdering for læring.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Grunnleggende om veiledning
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tysk nivå III Desentralisert opplegg i Østfold
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Den matematiske samtalen
Bevis i matematikk- undervisningen
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Analysere nyheter
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Rettskjelder til fots Innleiing
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Stafettloggen Handlingsveileder
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Stafettloggen i BYN Handlingsveileder.
Critical Literacies and Awareness in Education
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgående ferdigheter Læringsoppdrag/ Tema 1 2 3 Gjennomgående ferdigheter som trengs for Læringsoppdrag/ Tema 2 Gjennomgående ferdigheter som trengs for Læringsoppdrag/ Tema 3 Gjennomgående ferdigheter som trengs for Læringsoppdrag/ Tema 4 - Gjennomgående ferdigheter -

Pedagogisk dialog 28.11.12 Oppgaver Vi innførte begrepet gjennomgående ferdigheter i Orvieto. Vi trenger deres kompetanse til å utforme en felles forståelse. Oppgaver Hvordan forstår vi begrepet gjennomgående ferdigheter? Definer begrepet kort slik dere forstår det. Definer (hva er) gjennomgående ferdigheter i våre fag? Skriv ned eksempler på gjennomgående ferdigheter, (formuler gjerne som læringsmål).

Hvordan forstår vi begrepet gjennomgående ferdigheter? Ferdigheter som er nødvendige for at eleven skal kunne videreutvikle og bygge nye ferdigheter/kunnskap. Ferdigheten eleven har tilegnet seg skal kunne brukes «uavhengig» av situasjon, oppdrag og sted Ferdigheter som gjelder fra vg1 og følger eleven uansett hvilket vg 2 og vg3 han/hun velger videre. Ferdigheter som videreutvikles gjennom de ulike læringsoppdragene / temaene gjennom året (og gjennom hele skole- og læretiden)

Definer (hva er) gjennomgående ferdigheter i våre fag? Dokumentasjon, HMS, verktøybruk Kommunikasjon, hygiene, holdninger, ergonomi Tegningsforståelse, norsk standard, møte til avtalt tid Måleteknikk, toleranser, tegningsforståelse, nøyaktighet Utholdenhet, motorikk, styrke, spenst, fair play Tolke, analysere, produsere, 10-tall systemet, 4 regnearter, tekstforståelse, grunnleggende logikk, evne til å vurdere svar, kritisk sans

Hva nå? Arbeidet fortsetter i team / faggrupper Bruk av kriterier på gjennomgående ferdigheter Aktivere forkunnskaper ved starten av nye læringsoppdrag knyttet til gjennomgående ferdigheter Progresjon på gjennomgående ferdigheter i årsplan og mellom ulike nivå (Vg1 – Vg2 – Vg3)