Formannskapet Budsjett og økonomiplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Budsjett 2011 Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Budsjett 2004 Rådmannens forslag til Formannskapet
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
1 Økonomiplan Rådmannens forslag 6.nov.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Tromsø kommunes årsregnskap 2009
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Budsjett 2009 – økonomiplan Rådmann Oddbjørn Vassli Utgifter Inntekter.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Del 1 Forutsetningene budsjettet bygger på Store inntekter og utgifter Overordnede tall for driften «driftskaka»
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
ÅFJORD KOMMUNE Sentraladministrasjonen Perioderapport pr
Budsjettet 2014 Økonomiplan Rådmannens framlegg Formannskapet
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Rådmannens forslag til Handlingsprogram og Økonomiplan Budsjett 2017 Rollag kommune, 27. oktober
Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Handlingsplan og Budsjett 2017
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens budsjettfremlegg
Handlingsprogram Rådmannens forslag.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Økonomiplan 2018 – 2021 Årsbudsjett 2018
Budsjett og handlingsplan
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Budsjett- og økonomiplan
Budsjett og økonomiplan
Økonomi og handlingsplan
Rådmannens forslag til årsbudsjett 2008
Boligkonferanse
Budsjett 2019 økonomiplan Presentasjon strategikonferanse 21. juni 2018.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Lav rente – en gjeldsfelle
Undervisning og barnehage
Finanskomite Eiendomsskatt
Budsjett 2013 Økonomiplan Rådmannens forslag.
Resultat levert til revisjonen
Utvalgte nøkkeltall - Skole
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Undervisning og barnehage
Fellesnemnda for Nye Narvik
Årsregnskap 2018.
Formannskap
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Formannskapet 15.11.16 Budsjett og økonomiplan

Marnardal - et kraftsentrum i vekst og utvikling Marnardal kommune vil legge til rette for og støtte opp om tiltak der aktører går sammen for å sikre vekst i Marnardal og Regionen 27.02.2010

Mål i kommuneplanen Vekst og utvikling gjennom kommunal virksomhet Overordnet strategi De kommunale enhetene i Marnardal skal søke gode løsninger gjennom samarbeid med andre enheter og aktører i lokalsamfunnet rundt. Bosted Utvikle gode steder å bo for mennesker i forskjellige livsfaser og livssituasjoner der også barns behov blir ivaretatt Beredskap og samfunnssikkerhet Et trygt samfunn som ivaretar både den enkeltes og samfunnets behov for sikkerhet og beredskap. Folkehelse Bidra til at innbyggerne i Marnardal kan leve sunne og gode liv og, bidra til en god samfunnsutvikling og til å utjevne sosiale helseforskjeller. Likestilling Alle personer skal ha like rettigheter og muligheter i samfunnet, uavhengig av blant annet kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet og religion.

Mål i kommuneplanen Politikk og administrasjon Effektiv drift og demokratisk styring og kontroll. Vekst og utvikling gjennom samarbeid næringsliv og kommune Styrke næringsutviklingen og arbeidsplassdekningen i Marnardal kommune. Vekst og utvikling gjennom frivillighet, kultur- og fritidstilbudet Utløse positiv samfunnsutvikling gjennom samarbeid mellom Marnardal kommune og kultur- og fritidsaktører. Vekst og utvikling gjennom samarbeid i regionen Vekst og utvikling i Marnardal og regionen basert på de ulike kommunenes fortrinn. Vekst og utvikling i ny kommune, Kommunereformen er en fusjon mellom lokalsamfunn som skal fungere sammen Sikre at lokalsamfunnene i dagens Marnardal kommune oppnår ønsket utvikling som del av en ny kommune. 27.02.2010

Vekst og utvikling i ny kommune Kommunereformen er en fusjon mellom lokalsamfunn som skal fungere sammen Mål Sikre at lokalsamfunnene i dagens Marnardal kommune oppnår ønsket utvikling som del av en ny kommune. Strategi Marnardal kommune vil søke sammenslåing med kommuner som har kvaliteter som kan komme vår lokale samfunnsutvikling til gode, og som kan ha nytte av Marnardal sine kvaliteter i sin samfunnsutvikling. Vi må sikre å ha de mest effektive tjenester, med den beste kvaliteten, for å sikre offentlige arbeidsplasser og tjenestene lokalt. 27.02.2010

Budsjett og økonomiplan 2017 -kr. 4.500.000 2020 -kr. 8.500.000 Barnevern 2017 økning? +kr. 2.700.000 27.02.2010

Kostra tall 12 13 14 15 27.02.2010

De mest krevende tiltakene i økonomiplanperioden er: (side 5 i budsjettdokument) Redusert bemanning på Service, alle tre avdelinger Innføring av Velferdsteknologi Innføring av eiendomsskatt på boliger mm i hele kommunen fra 2018 Omlegging av skolestruktur fra 2019 – en barneskole Økte gebyr generelt, blant annet byggesak og brøyting private veier Økt foreldrebetaling skolefritidsordning Midlertidig rehabiliteringsstopp av skolebygg Mindre tilskudd Kirkelig fellesråd til vedlikehold Marnardal kommune må gjennomføre krevende tiltak for i fremtiden å nå ambisjonsnivået i kommunedelplanene med målsetningen best i Agder på tidlig innsats og tilpasset opplæring best i Agder på brukertilpassede tjenester. 27.02.2010

Økonomiske handlingsregler MÅL 2017 2018 2019 2020 Nto driftsres i pst av innt Minst 5 0,6 -0,4 1,4 0,7 Frie fond i pst av innt Minst 30 22 21 17 EK i pst av inv Minst 50 100 75 Lån i pst av innt Maks 50 59,6 60,4 60,5 62,1 27.02.2010

Brutto og netto driftsresultat 27.02.2010

Service Gebyrøkning Reduksjon bemanning kr 520.000 i 17, 930.000 18-20 Brøyting private veier (kr 3000 per abo) Byggesaksgebyr (20 pst) Reduksjon bemanning kr 520.000 i 17, 930.000 18-20 Reduksjon ekstraord. vedlikehold kr 500.000 Reduksjon pga skolestruktur, kr 500.000 fra 2019 Reduksjon tilskudd fellesrådet kr 100.000 27.02.2010

Kultur og oppvekst Prisøkning sfo 5 pst Økte utgifter barnehage 400.000 Økte utgifter barn spes behov 200.000 Økte inntekter 250.000 Reduksjon fra 4 til barneskoler- innsparing 2.000.000 i 2019 og 4.000.000 fra 2020 27.02.2010

Helse og omsorg Økte utgifter barnevernstiltak kr 500.000 (varslet økning er inntil 2.700.000) Økte utgifter Habilitering kr 1.000.000 (flere og mer ressurskr. brukere) Redusert bemanning Marnardal omsorg fra 1.8.17 kr 345.000, helårseffekt 680.000 fra 2017 Innsparing kr 800.000 fra 2018 ved innføring Velferdsteknologi 27.02.2010

Sentrale inntekter og finans 2016 2017 2018 2019 2020 Rammetilskudd og skatt 146 610 150 363 149 634 148 880 148 091 Eiendomsskatt verk og bruk 7 878 7 050 6 087 Eiendomsskatt boliger/næring mm 2 000 Konsesjonskraft 1 550 1 200 730 710 Utbytte 14 764 13 988 12 760 Gevinst finans 1 343 2 600 1 900 2 200 27.02.2010

Gjeld og fond 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Disp fond inkl verdireg og buffer (16,4 mill) 77 628 65 110 45 367 42 232 34 091 37 358 Ubundne inv fond (AE) 49 177 Sum fond 126 805 114 287 94 544 91 409 83 268 86 535 Lån til inv 135 854 128 716 121 578 123 940 135 576 126 963 27.02.2010

Finans Utbytte Avkastning plasseringer langsiktig kapital- 1,9 mill kr Grunnlag i regnskapsresultat Agder Energi 2015 12,76 mill kr hele perioden- usikkert beløp fra 2018 Avkastning plasseringer langsiktig kapital- 1,9 mill kr 3 pst (4 pst tidligere) 66,4 mill langsiktig kapital Renter og avdrag lån 2,0 pst flytende rente i 2017 og 2018, opp til 2,5 i 19/20. Bundet 51,0 mill kr i fastrentelån 1,8 pst til 2020 Nye låneopptak i økonomiplanen: 24,5 mill i 2018 5 mill i 2019 Avdragstid 20 år 27.02.2010

Lønns-, pensjonsreserve og tilleggsbevilgn. Endring i budsjetteringsmetode fra betalt premie til pensjonskostnad Pensjonsutgifter fordeles på rammeområdene med 19 pst til klp og 11,55 pst til statens pensjonskasse Beregnet kostnad til KLP i 2017 er 15 pst, differansen gir en inntekt på pensjonsreserven Lønn og pensjon svinger opp og ned annethvert år Fiber til alle – bruk av fond med Marnardal utvikling, kompetanseheving ansatte redusert med 500.000 fra 2018 ( fra 1.000.000) 27.02.2010

Omlegging skolestruktur Reduksjon fra 4 skoler til 2 skoler fra høsten 2019 Effekter i driftsregnskapet: Reduserte driftsutgifter vedlikehold kr 500.000 fra 2019 Reduserte utgifter bemanning kr 2.000.000 i 2019 og kr 4.000.000 fra 2020 Økte utgifter renter og avdrag kr 1.100.000 fra 2019 27.02.2010

Innføring eiendomsskatt i hele kommunen Det foreslås å innføre eiendomsskatt i hele kommunen fra og med 2018 Alle boliger, fritidseiendommer, næringsbygg, tomter, verker og bruk må takseres i løpet av 2017 Skattesats 2 promille boliger, fritidseiendommer og tomter Skattesats 7 promille på næring, verker og bruk Estimerte ekstra inntekter 2,0 mill kr per år Ca 1300 bygninger til taksering (herav 630 eneboliger) 27.02.2010

Investeringer tatt ut av øk plan Tidligere vedtatt inv prosjekt er tatt ut av planen: Laudal skole midtre del-1,5 mill Oppussing rådhus del 2-0,5 mill Forskuttering infrastruktur- 10,0 mill Kontor/personalrom turnuslege- 0,3 mill Bjelland gymsal opprustning- 1,7 mill 27.02.2010

Nye «store» investeringer Rehabilitering VAR sektoren- 16,0 mill Vei/bro Mjåland- 10,0 mill Velferdsteknologi- 2,0 mill Utvidelse skolebygg- 20,0 mill Digitalisering skole/barnehage-0,6 mill Opprustning kommunale veier- 3,0 mill Heddeland industriområde- 6,0 mill Bjelland industriområde- 1,0 mill 27.02.2010