Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Faktorer som bestemmer kostander på bygg

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Faktorer som bestemmer kostander på bygg"— Utskrift av presentasjonen:

1 Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Hvor stort er bygget. Pris pr m² bygg. Markedsfaktorer. Få tilbyder kan gi høyere pris Siste årene en – to anbydere. Krakk i boligmarkedet ville gitt lavere priser.

2 Sammenstilling tre skoler
Worst case. Netto driftsresultat – fylkesmannens anbefaling. Ikke realistisk å få til dette i 2014, men fylkesmannnens anbefaling var å synliggjøre hva 3% netto driftsresultat utgjør. I ksak 13/109 var netto driftsresultat 20 mill – feil vei. Barnevern – må få ned fristbruddene, behov per i dag, kan endres ut over planperioden ØRBR – endelig budsjett ennå ikke vedtatt, mest realistiske anslag 1% innsparing, tilsvarende 10 mill i rammesak, øker utover i perioden, men det er bare 10 mill som er detaljert/innarbeidet i virksomhetenes budsjetter. Innsparinger – årsvirkninger av foreslåtte innsparinger i fremlagt dokument Kjøp av sykehjemsplasser – usikkert, dette er nivået vi er på i dag. Iverksatte tiltak har ikke klart å redusere antall som forutsatt. Korr av skatt- og rammeanslag på nivå med grønt hefte/KS-modellen. Fylkesmannen tydelige på at inntektsanslaget ikke skulle oppjusteres urealistisk. Har også korrigert økning i skatt/ramme med forutsetningen som ble vedtatt i rammesaken – at økte investeringer – økning i renter og avdrag skulle finansieres ved tilsvarende økning i skatt og ramme. Medfinansiering – antatt behov per i dag, jf regnskap 2013, men kan endres ut over i planperioden. Sum tilbakeførte tiltak og underdekning utgjør i 2016 og 2017: som er eiendomsskatt –Dgi. I tillegg usikkerhet rundt rentenivå, ikke tatt med i oversikten.

3 Arealer i skolebygg. Vanlig areal er fra 11m² til 15 m² pr elev Langset skole er ca 11 m² pr elev RUSK var før tilbygget på ca 9,5 m² pr elev. Dette var for lite til å få plass til egnede arealer til elever med spesielle behov. Rusk etter tilbygget er på ca 10.5 m² pr elev Skisser på Råholt skole etter tilbygg viser 10,2 m²

4 Eksepler på grep for å redusere areal: Bønsmoen skole

5 Ås skole SFO

6 Redusere behovet for spesialrom
Gode fleksibel arealer i basene slik at mer av undervisningen foregår her. Redusere behov for bibliotek Redusere behov for formingsareal Redusere behov for naturfag

7 Baseareal fra Langset skole

8 Sambruk kulturskole

9 Kostnad pr m² Standard i skolebygg er for det meste ganske like Vinyl eller linoleum på golv Renholds soner i innganger Malt gips på vegger Akustiske himlinger Leddlys Automatisk styringer og SD anlegg.

10 Barnehager Vedtatt norm 4m² pr barn. Vi har tidligere bygd med noe «reserve» areal. Råholtbråtan er nede på 4m². Benytter norm fra Oslo kommune. Nye krav til personalrom og delte garderober fører til større areal enn tidligere

11 OPS prosjekter. Ansatte i eiendomsforvaltningen har tidligere erfaring fra flere OPS prosjekter. Vi vil ha gode forutsetninger for å gjennomføre OPS prosjekter Mindre brukermedvirkning. Sammen med brukere har funnet løsninger som er mindre enn forslaget i skolebruksplanen. OPS kan føre til større areal

12 Byggekostnader på OPS prosjekter er ikke lavere enn om Eidsvoll kommune er byggherre.
Samme standard. Samme entreprenør. Samme konsulenter. Vilberg Ungdomsskole var kalkulert på bakgrunn av tall fra OPS prosjekt. Endelig anbud ble under kalkyle.


Laste ned ppt "Faktorer som bestemmer kostander på bygg"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google