Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledebatten i Hemnes kommune Tilbake til 2003 Onsdag Møte om foreslåtte endringer angående på skoler på Bjerka, Finneidfjord, Hemnesberget.
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
- spennende og engasjerende læring. Nyhetene 1830/2100 Dokumentarer God M. Norge TV 2 Hjelper deg NyhetskanalenTabloid Barnetrinnet TV 2 NYHETSAVDELINGEN.
Christiane &Bianca 2013.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Borre ungdomsskole
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Læring og vekst Korleis står det eigentleg til i skolen ? Kjenner vi oss att i det bildet som blir teikna ? Opplæringsdirektør Svein-Erik Fjeld
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Velkommen til Tastarustå skole
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Effektiv undervisning
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Realfagskommunen Asker
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen - Et verdiløft? Snakkepunkter: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Internasjonalisering
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Hvilke planer har vi på vår skole?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Arbeid med overordnet del
Tverrfaglige tema.
Fra valg til læring.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Læreplan i samisk som førstespråk
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015

«In almost every industry, in every,aspect of life it feels like the patterns of the past are being scrambled.» Newsweek May 12, 2008

Globalisering

2000-tallet - Scenarier Natur / klima Etnisitet Teknologi –Bioteknologi –Kunstig intelligens –Robotisering –Adaptiv læring

- Teknologi og teknologisk kompetanse er eit like viktig kulturelt fenomen som litteratur og litterær evne, også for humanistar. Hans Skjervheim, 1991

Digital Shift ‘Our students have changed radically. Today’s students are no longer the people our educational system was designed to teach’ (Marc Prensky, 2001)

Den globaliserte kunnskapen Kunnskapen har ein enorm vekst i volum. Kunnskapen er meir mobil og blir delt av mange fleire enn før Han lever i stadig fleire individ; dei flyttar til nye stader, til nye utdanningsinstitusjonar, til nye arbeidsplassar, til nye land. Menneske som lever av kunnskap, leverer eit stadig større økonomisk bidrag til samfunnsøkonomien Han skaper meir konkurranse mellom nasjonane

”Kunnskapsformuen” (Kilde: Kompetanseberetningen, UFD 2003) ” Statistisk sentralbyrå (SSB) anslår at kunnskapsformuen, eller mer presist den menneskelige kapitalen, utgjør om lag 80 % av nasjonalformuen”

Endring, endring, endring ……. Vi lever i et avgjørende øyeblikk i utdanningens historie; den verden der lærere utøver sin virksomhet, er under dyptgripende forandring (…). Fra Andy Hargreaves : Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet Utdanning i en utrygg tid Abstrakt forlag 2004 ISBN

Endring, endring, endring ……….. (Etiopia 2005) Opplæring for alle – ein rett hele livet ! Nye lærarroller Nye leiarroller Nye læreplanar Ny organisering Kvalitet i opplæringa – Skolevurdering Osb.

* Bærekraftig utvikling * Det flerkulturelle samfunnet * Folkehelse og livsmestring NOU 2015:8 Fremtidens skole (Ludvigsenutvalget) Flerfaglige temaer som må være tydelige i læreplanverket (kompetansemål i fag på tvers av fagområdene)

Dannelse – Børs og katedral Mandatet vårt Gi elevene grunnlag for å gjøre gode valg til beste for seg selv og andre – både når det gjelder arbeid, medborgerskap og privatliv

Ureflekterte val Ansvarsløyse Relativisme Dialogisk Absolutisme Nihilisme demokrati Fundamentalisme Reflekterte val Ansvar

Aldri har vi hatt s å mykje kunnskap om og s å mange krav til oppl æ ringssystemet ………

Katedral - Læring og vekst Skolen er samfunnets siste store sjanse for et bedre liv for alle. Det er derfor jeg oppfatter skolen som byens og bygdas viktigste fysiske og psykiske helsestasjon. (Guttorm Fløistad 1996)