Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Barn og unges rett til deltakelse
Samfunnskunnskap - Makt
Venstres sosialliberalisme
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Språk og sosialisering
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3 Lina Wik Amundrød, Elisabet Larsen, Tine Håvak og Elin Øydna.
Rolighetsmoen barnehage
Oversiktsforelesning-2003
Mangfold og fellesskap
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Strategi- og aktivitetsplan
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Barn som deltakere i et demokrati?
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006) Dalberg.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Barnesyn og barns medvirkning
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 7 Demokrati.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Tverrfaglige tema.
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006) Dalberg. Moss og Pence(2002) temahefte om Medbestemmels i barnehagen og om språklig og kulturellt mangfold.(2006) ”Barndommen som del av norsk nasjonal identitet? ”Artikkel av Marianne Gullestad. I: Erika Jahr: Barn drikker ikke kaffe latte. Akribe 2001.

Hva er demokrati? Direkte demokrati: den hellinistiske varianten; direkte deltakelse i beslutningsprosessen. Tilstrebes i frivillige organisasjoner. Deltakerdemokrati: skaper bedre kontroll med de viktigste avgjørelsene i samfunnet og sosialiserer individene til demokratiske verdier (aksept av andres synspunkter) Demokratisk elitisme: Folket velger representanter. Forstås som en metode til å treffe kollektive beslutninger. (Sosiologisk leksikon 1997)

Barndom og nasjonalitet – en etnifisering av nasjonal identitet? Det moderne prosjektet Essensialisering - naturlig og universelt Territorie som identitet Lek = barndom Seksuellt uskyldig Særegen Norsk barndom

Barndom i den klassiske moderniteten; Selvforvaltet lek ute i naturen. Stabilitet Ute i naturen Begrensede arbeidsoppgaver Frihet,vennskap og uskyld. Barns perspektiv Kjønn og klasse Mange barneulykker Lokal forankring;”hvor kommer du fra?”

Endringer i hverdagslivet skaper en ny type barndom. Institusjonalisering Endringer i kvinnerollen Organiserte fritidsaktiviteter Økt trafikk Vold mot barn Barna erobrer hjemmet teknologi

Innsnevringer og utvidelse av barns handlingsrom. Arbeidslivets organisering Tap av barns egen kultur Profesjonalisering Hjemmet den siste bastion mot ikke- kommersielle relasjoner

Deltakelse og medborgerkap. Samfunnsdeltakere og politiske aktører. Et nytt menneske bilde? Fellesskap og barnekultur, men også kamp og maktspill.

Barn har universelle rettigheter; Skape større likhet mellom barn En alminnelig samfunnsansvar for alle barn Barns rett til å bli hørt i rettslike saker Barnets beste- beskyttelse for barn Verne og bedre barns oppvekstvilkår Politisk pressmiddel overfor offentlig forvaltning.

Maktfordelingsprinsippet Rettsstat Folkeviljen Den lovgivende makt,skal deles mellom den utøvende makt og den dømmende makt. Media som den fjerde statsmakt.

Den nye medborgeren. Provition,protektion, participation. Stemmerett for barn? ( Nb! Clemet 1994.) Fraskriver derved de voksne seg ansvaret for barn?

BarnekonvensjonensBarnekonvensjonens tre prinsipper; Barnets rett til å bli forsørget Beskyttelse Deltakelse Barneombudet skal følge med på at lovgivningen til vern av barns interesser blir fulgt.Barneombudet

Medbestemmelse; Barn fra fylte 7 år (2004) Bosted Etternavn Medisinsk behandling Inntekt Part i saker – innsyn i saken.

Medbestemmelse i barnehagen § 3 i Barnehageloven. Medvirkning Medbestemmelse Selvbestemmelse Innflytelse Bemyndigelse kan det bety alt dette?

Lov om barn og foreldre; Farskap Samværsrett Forelderansvar Omsorgsplikten Daglig omsorg Samtykke §44 rette til samvær

Grensesetting i mange sammenhenger. For kunne være seg selv? Tid og rom Kroppen Integritet Eiendom Nasjon Selvstendighet Symbolske grenser

Barndomslandet bare for nordmenn? Opplevelser av tap. Å kjenne noe innenfra. Barn lever som sosialantropologer. Fruktbare rom for refleksjon og forståelse. Barndommen som et kriterium for tilhørighet og eksklusjon.

Nye familier En annen måte å tenke familie på- hushold. Overlappende netteverk av relasjoner. Grupper eller team? Hvordan lever vi sammen. Overføring av kunnskap – fra en ytre til en indre disiplinering - Ulike syn på oppdragelse.

Mangfold som ressurs eller problem? Språklige, kulturelle og religiøse forskjeller ses på som en berikelse i barnehagen. Synliggjøres i barnehagens innhold, planer og organisering.

Å respektere barns rettigheter forandrer måten voksne tenker på seg selv i møte med barn. Barnekonvensjonen forandrer ikke bare barns status men også voksnes status.