Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren Trond Hatling Leder NAPHA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandling i en kommune – hva er det?
Advertisements

1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Trond Hatling Leder NAPHA
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Psykologer i kommunene
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Fagteam Flyktninghelse v/Oddny Igland Barn i mottak - om situasjonen i Nord-Norge.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
DSS mal: Startside Velg selv bilde Digital samhandling i praksis Offentlig sektors dataforum 20. juni 2016 Randi Thomsen Ole Kristian Mørch-Storstein Fabian.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Mål og målgrupper for Juni 2009.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Gaute Strand og Trond Hatling
Benchmarking som kilde til forbedring
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Verdensdagen for Psykisk Helse
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
Samarbeid og medbestemmelse
Strategi for Nord universitet 2020
Grunnleggende om veiledning
FORSKNING I LAVINNTEKTSLAND
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Områdegjennomganger – en kommentar
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Når skal erfaringskunnskap endelig tas i bruk?
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Recovery orientert praksis et løft for brukerperspektivet
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Læring på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Utskrift av presentasjonen:

Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren Trond Hatling Leder NAPHA

2 Bakgrunn NAPHA – Nasjonalt kompetansesenter for å øke kompetansen i det kommunale tilbudet til mennesker med psykiske lidelse Viktige spm for oss: –Hvilken kunnskap skal vi formidle? –Hvilken kompetanse skal vi øke? –Hvordan skal vi øke den? Store spm –15 min

3 Den enkle – og gale - modellen KunnskapKompetansePraksis Mer/ bedre/ riktigere Økt Bedre (mange parametre)

4 Hva er den riktige kunnskapen – hva vet vi – sikkert? Virker antidepressiva (”lykkepillen”)? –Nei – ikke mer enn placebo mht klinisk betydning Til ville protester fra psykiatere og legemiddelindustri (New York Review of Books juni/juli 2011 – Marcia Angell) Noen psykoterapimetoder bedre enn andre mht. effekt? –I all hovedsak – nei – (Wampold 2001/2010)

5 Generelt om kunnskap på psykisk helse-feltet (Aarre 2010) Effektforskjellene mellom placebo og spesifikke terapier –Mindre enn vi tror Effektforskjellene mellom terapier –Mindre enn antatt Mer sannsynlig at de uspesifikke sider v terapi mest effektive –Alliansen (Walla 2010) Mao: Den medisinske modell utfordres!

6 Hva er kompetanse – sju elementer Evne til å identifisere problemet –I nær samhandling m den det gjelder –Langt mer enn intrakranial ICD-10 diagnostisering Evne til å finne ressurser –I den det gjelder, i familie/nettverk/ nærmiljø/tjenesteapparat –Langt større betydning for utfallet enn noen behandling

7 Kompetanse Metodekompetanse –Mange tilnærminger (kognitiv/familieterapi) –Kunne minst 2 – og tro på de Relasjonskompetanse –Helt sentral i behandlingen – inkl. forståelse av seg selv i relasjonen Holdninger og verdier –Brukermedvirkning/fleksibilitet –Formidle håp

8 Kompetanse Systemkompetanse –Hvilke tjenester finnes – og hva tilbyr de? Vilje og mulighet til samhandling –På tvers av ulike kulturer (saksbehandling, møter, problemforståelse, arbeidsform mv) Med andre ord - kompetanse : -langt mer enn formalkompetanse -lokalt forankret - kontekstualisert -neppe forbeholdt spesialisthelsetjenesten

9 Hvordan gå fra kunnskap til kompetanse (her strides de lærde) Fra pasientsikkerhetsforskningen (Aase et al. 2010) : –Trippel helix-modell: Hendelse/erfaring Kreativ dialog Kollektiv praksis – følge opp (forskningens plass?) –Og ditto myter om læring Bygg et kunnskapssystem – og brukerne kommer Teknologi kan erstatte ansikt-ansiktkommunikasjon Først må vi skape en læringskultur – (høna/egget på nytt)

10 Fra kunnskap til kompetanse - sluttord Må håndtere et usikkert og omstridt kunnskapsgrunnlag Må håndtere et mangefasettert kompetansebegrep Må anerkjenne mangfoldet av kontekster (430 kommuner) Må kombinere teknologi og fysisk samhandling Må anerkjenne at det å bygge læringskulturer tar tid