Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
Trond Hatling Leder NAPHA
2
Bakgrunn NAPHA – Nasjonalt kompetansesenter for å øke kompetansen i det kommunale tilbudet til mennesker med psykiske lidelse Viktige spm for oss: Hvilken kunnskap skal vi formidle? Hvilken kompetanse skal vi øke? Hvordan skal vi øke den? Store spm –15 min
3
Den enkle – og gale - modellen
Kunnskap Kompetanse Praksis Mer/ bedre/ riktigere Bedre (mange parametre) Økt
4
Hva er den riktige kunnskapen – hva vet vi – sikkert?
Virker antidepressiva (”lykkepillen”)? Nei – ikke mer enn placebo mht klinisk betydning Til ville protester fra psykiatere og legemiddelindustri (New York Review of Books juni/juli 2011 – Marcia Angell) Noen psykoterapimetoder bedre enn andre mht. effekt? I all hovedsak – nei – (Wampold 2001/2010)
5
Generelt om kunnskap på psykisk helse-feltet (Aarre 2010)
Effektforskjellene mellom placebo og spesifikke terapier Mindre enn vi tror Effektforskjellene mellom terapier Mindre enn antatt Mer sannsynlig at de uspesifikke sider v terapi mest effektive Alliansen (Walla 2010) Mao: Den medisinske modell utfordres!
6
Hva er kompetanse – sju elementer
Evne til å identifisere problemet I nær samhandling m den det gjelder Langt mer enn intrakranial ICD-10 diagnostisering Evne til å finne ressurser I den det gjelder, i familie/nettverk/ nærmiljø/tjenesteapparat Langt større betydning for utfallet enn noen behandling
7
Kompetanse Metodekompetanse Relasjonskompetanse Holdninger og verdier
Mange tilnærminger (kognitiv/familieterapi) Kunne minst 2 – og tro på de Relasjonskompetanse Helt sentral i behandlingen – inkl. forståelse av seg selv i relasjonen Holdninger og verdier Brukermedvirkning/fleksibilitet Formidle håp
8
Kompetanse Systemkompetanse Vilje og mulighet til samhandling
Hvilke tjenester finnes – og hva tilbyr de? Vilje og mulighet til samhandling På tvers av ulike kulturer (saksbehandling, møter, problemforståelse, arbeidsform mv) Med andre ord - kompetanse : langt mer enn formalkompetanse lokalt forankret - kontekstualisert neppe forbeholdt spesialisthelsetjenesten
9
Hvordan gå fra kunnskap til kompetanse (her strides de lærde)
Fra pasientsikkerhetsforskningen (Aase et al. 2010): Trippel helix-modell: Hendelse/erfaring Kreativ dialog Kollektiv praksis – følge opp (forskningens plass?) Og ditto myter om læring Bygg et kunnskapssystem – og brukerne kommer Teknologi kan erstatte ansikt-ansiktkommunikasjon Først må vi skape en læringskultur (høna/egget på nytt)
10
Fra kunnskap til kompetanse - sluttord
Må håndtere et usikkert og omstridt kunnskapsgrunnlag Må håndtere et mangefasettert kompetansebegrep Må anerkjenne mangfoldet av kontekster (430 kommuner) Må kombinere teknologi og fysisk samhandling Må anerkjenne at det å bygge læringskulturer tar tid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.