Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EIKLI SKOLES PLATTFORM
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Generelt ved medarbeidersamtaler
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
- Hovedrolle eller birolle
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Resultatledelse Resultatledelse.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Kulturhistorisk perspektiv
Mangfold og fellesskap
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
-ikke bare for zippylæreren…
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til et nytt skoleår!
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Kompetanse for mangfold
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Språkløyper i Mylingen barnehage
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Systematisk arbeid med kvalitet i Haugen barnehage
Helsesøsterkongressen 2017
En positiv skoleforelder.
1 Kommunikasjon.
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Barnehagenorsk Samling 14
Forebygge trakassering i PHA
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016

KICK-OFF

FORELDRESAMARBEID KUNNSKAP Hva er kulturbetinget - Hva er personavhengig? Bevisstgjøring av personalet ved å finne ut mere om familienes kultur - involvere foreldre til å fortelle om sin kultur. KOMMUNIKASJON Formidle informasjon, bedre kommunikasjon ved hente- og bringesituasjoner, ha noe å snakke om

RESULTATLEDELSE Strategiske veivalg Fokus og beste praksis Resultatet finner vi igjen hos barna

VERKTØY FOR Å DRIVE KOMPETANSE FOR MANGFOLD FRAMOVER Strategisk tenkning og veivalg Myndiggjorte medarbeidere Systematisk oppfølging Konstruktive tilbakemelding

Resultatledelse; verktøy for kompetanseutvikling På ledermøte utarbeides Fokusområde, og en felles standard for arbeidet settes. Utviklingsmøte: Viktig å pakke ut ord og begreper i standard for en felles forståelse av innholdet. Fastsetting av Beste Praksis Avdelingsvis Oppfølging: avklaringssamtaler Styrer samtaler med pedagogiske ledere Pedagogiske ledere samtaler med øvrig personale på sin avdeling Styringssignalene er gitt: Kompetanse for mangfold Barnehagebasert kompetanseutvikling Gjennom felles gruppearbeid finner vi tema for fokus

FOKUS- OMRÅDE FORELDRE- SAMARBEID - Bedre kommunikasjon med enkeltforeldre - Kommunikasjon med foreldre ved henting og bringing - Kommunikasjon i garderobesituasjon

STANDARD Mål for fokusområde Integrere barnet i det sosiale og kulturelle fellesskapet Støtte barnets helhetlige utvikling basert på egne forutsetninger Støtte dobbel kulturtilhørighet

BESTE PRAKSIS Hva må jeg som voksen gjøre for å oppnå standard for fokusområde Når beste praksis er utarbeidet, starter vi avklaringssamtaler. Vise positiv nysgjerrighet på likheter og ulikheter Inntone meg på hver enkelt forelder i bringe- og hentesituasjon Være bevisst på hvordan jeg kommuniserer. Gi tydelige beskjeder. Vise positiv interesse for de ulike kulturene Bruke bilder fra dagens aktiviteter som utgangspunkt for samtale Inntone meg og være positiv nysgjerrig på familienes kultur

VÅGE…

POSITIV NYSGJERRIGHET