Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Partnerseminar Norges forskningsråd 13.09.2016 1 Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring

2 Hvordan få endringer til å vare? 2 Tid Prestasjon Programperioden Adferdseffekt

3 Kultur Lean: En helhetlig forståelse av virksomheten langs tre dimensjoner Prosess Ledelse Transformasjon av innsatsfaktorer til et sluttresultat Slik gjør vi det hos oss Mekanismer for styring og utvikling av prosessene

4 Kultur Hva ønsker vi å oppnå innenfor de tre dimensjonene? Prosess Ledelse Mest mulig ressurser til aktiviteter som skaper verdi for «kunden» Skape flyt i arbeidsprosessene Standardiserte prosesser «Kunde»fokus Lojalitet til felles løsninger Endringsvilje Løsningsorientering Ledere som driver forbedringsarbeidet framover Sikrer gjennomføringsevne Styrer den daglige driften

5 Gangen i SSBs lean-satsing 5 2012 Lean- piloter 2013 Avdelingsvise lean- gjennomganger 2015 Tverrgående prosesser Lean ledelse Opplæring interne lean- veiledere 01.01.2017 2016 Lean lederprogram 2014 Mobili- sering

6 Å «bli lean» er en reise 6 Barne- og ungdomsskolen Mye nytt å lære og plass til «lek» Universitetet Høyt modenhetsnivå m.h.t. problemløsing og analyse av forbedringsmuligheter, felles standarder etterleves, tenker helhet og unngår suboptimalisering Jobb Lean som integrert del av virksomheten, forbedring av standarder en naturlig del av driften Videregående God kjennskap til metoder og verktøy, ser sammenheng mellom ledelse og prosessforbedring Ingen pensjonsalder

7 Mobilisering tar tid, men ikke vent til alle er klare Tenk langsiktig og vær tålmodig Prosessforbedring – suksessfaktorer Prosessforbedring er bra, men skap adferdseffekt! Integrert satsing på (lean) ledelse Fornuftig bruk av gode konsulenter Involver lederne og plasser ansvar i linjen Utvikle interne (lean-) ressurser (bli selvgående) Involver så mange som mulig Vær lydhør for tilbake- meldinger 7


Laste ned ppt "Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google