Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Advertisements

Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
UTDANNINGSFORBUNDETS LANDRAPPORT Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem og leder av Sentralt Lederråd Majvik 2-4.september 2013 Landrapport 2013.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Sosialpedagogikk på Manglerud
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Effektiv undervisning
PRAKTISKE OPPGAVER.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Trygt og godt skolemiljø
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
E-handel.
Den matematiske samtalen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Modul 4 – Representasjoner
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
ATV 14.desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014

Kort historikk 1973 :forsøk på å etablere yrkesetisk kodeks mislykkes 1997 :samarbeid mellom lærerorganisasjonene om å fremme yrkesetikk i pedagogisk arbeid lykkes, men forsvant gradvis 2003/ forsøk med å skape profesjonsetikk  2006: profesjonsidealer  profesjonsbevissthet … 2009 :LM09-vedtak: «… utarbeide yrkesetiske retningslinjer» 2012 :Lærerprofesjonens etiske plattform 2012: LM-vedtak: Lærerprofesjonenes etiske plattform skal tas i praktisk bruk – strategisk plan utarbeides…

Begrunnelsene Lærerprofesjonens etiske plattform er viktig for å: understøtte etisk forsvarlig praksis i barnehage og skole øke profesjonens etiske bevissthet høyne tilliten mellom lærerprofesjonen og samfunnet styrke profesjonens evne til å stå for, og begrunne valgene vi tar støtte profesjonen i å korrigere og styre seg selv

Det etiske ansvaret – ulike perspektiver 1.Den enkeltes ansvar i de direkte møtene med «sine» barnehagebarn, elever og foresatte 2.Den enkeltes ansvar som del av kollegiet på arbeidsplassen 3.Den enkeltes ansvar som del av lærerprofesjonen i samfunnet

Profesjonelt ansvar medfører forpliktelser

Profesjonsetikk – strategiplan for landsmøte- perioden 2013–2015 Felles mål for tiltakene: Stimulere til økt kunnskap om profesjonsetikk Gjøre plattformen kjent og bidra til at den blir tatt i bruk i praksis Bidra til økt bevissthet om hva det innebærer å ha et profesjonsetikk ansvar

Profesjonsetikk – strategiplanen Fem strategiske satsingsområder med mål og tiltak Lærerutdanningene Ledere Erfaringsdeling og kunnskapsutvikling Samarbeid Profesjonsetikk og politikkutvikling

Nettsidene

Profesjonsetikk – strategiplanen Utredning av et profesjonsetisk råd Følgeforskning av utviklingsarbeidet

I touch the future I teach Christa McAuliffe MLL NLS