Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LEDELSE.
Advertisements

Etikk i psykologisk forskning
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Oppfølging av sykemeldte
Lederstil og Motivasjon.
Lederlegitimitet Vårkonferansen - NHH Tirsdag 23. mai 2006 Kristijane Cook Bulukin.
MAKT OG ORGANISASJONER
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
ICT 1 Etikk i SINTEF “Fra dyp krise til etisk pryd” Trondheim 3. mai 2007 Svein Nordenson, etikkombud i SINTEF.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Mer om ledelse F2A Høgskolen i Vestfold Anne-Lene Vintervold.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Kultur og hverdagsledelse
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kapittel 7 Læring.
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Samarbeid og konflikt.
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Velkommen til August 2017.
Grunnleggende om veiledning
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
(Parent Management Training - Oregon)
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Hva gjør kommunene med deltidsspørsmålet?
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Velkommen til foreldremøte
Kapittel 11 Læringsteori.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Ulykker i industrien Er du forberedt?.
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Jesu budskap og eksempel
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Utskrift av presentasjonen:

Makt og autoritet

Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig måte kan gi positive relasjoner mellom mennesker Makt preget av tvang og trusler vil ofte gi negative reaksjoner hos de personene du utøver makt mot Det følger makt med en lederposisjon, og en leder kan ta i bruk maktmidler som straff og belønning

Utøvelse av makt Makt dreier seg om å nå mål og få sin vilje igjennom. Dette kan skje på flere måter, avhengig av bl.a. –Relasjonene mellom den som har makt og de andre –Personlige egenskaper hos lederen –En rolle som innebærer en forventning om makt Vi skiller mellom tre hovedformer for makt: –Ekspertmakt: en person har makt gjennom høyere kompetanse enn andre på et område –Autoritet: de som skal ledes ser på lederen som en som skal og har rett til å lede dem –Sanksjonsmakt: Lederen griper inn mot uønsket atferd med straff eller belønning

Makt og legitimitet Legitimitet kjennetegnes ved at forholdet mellom lederen og medarbeiderne er preget av tillit, trygghet og aksept. De aksepterer måten lederen anvender makt på Legitimitet er viktig i positiv maktbruk Lederlegitimitet handler om at en leders makt må være berettiget og akseptert Legitimitet forutsetter at lederen klarer å vinne tillit og respekt hos medarbeiderne

Den gode leder Både medarbeider- og oppgaveorientert Følelsesmessig stabil Utadvendt og åpen for nye erfaringer Omgjengelig Planmessig (har kontroll over arbeidet fram mot målet) Passe selvsikker Intelligent Utvikler gode relasjoner Utvikler både seg selv og sine medarbeidere Opptatt av mål og resultater

Autoritet og lydighet En leder som har autoritet innehar en legal makt (makten oppfattes som rettmessig) og kan lede andre i arbeidet mot fastsatte mål En leder med autoritet kan bestemme handlinger som de andre kan være delvis uenige i, men allikevel godtar

Autoritet og lydighet Max Weber skilte mellom tre former for autoritet: –Legal-rasjonell autoritet –Tradisjonell autoritet –Karismatisk autoritet Disse tre formene for autoritet er eksempler på frivillig lydighet. Vi ser det som vår plikt å adlyde, og gjør det uten negative følelser overfor lederen Lydighet vil si evne og vilje til å underordne seg og følge retningslinjer

Stanley Milgrams eksperiment Viste hvordan lydighet ovenfor en autoritet kan føre galt av sted En forsøksperson styrte strømstyrke og kunne straffe en annen som svarte feil på en serie spørsmål film: Elektrosjokk i spørreprogramElektrosjokk i spørreprogram