Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
M ARI F ASTING orienteringsløper og arkitektstudent.
Advertisements

Lek og Læring i barnehagen
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Rusmissbruker? BiologiskBiologisk sett utgjør helheten av alle mennesker en art. Denne har av Linné fått det vitenskapelige navnet Homo sapiens (latin:
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Undervisnings- og vurderingsformer
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Kommunikasjonsstrategi
Effektiv undervisning
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Studieveien.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Del 3: Mine muligheter.
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
Strategi for Nord universitet 2020
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Karin Helle og Gro Beate Vige
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Kunnskap om dagens ungdom
PRAKSISMØTE.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Trenerrollen i UllKisa
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Å måtte ta et skritt unna
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Utdanning som sprenger grenser
Jesu budskap og eksempel
Strategi Vedtatt av årsmøtet 2019.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon

Avgrensning Målsetning: 1.Gi inspirasjon til diskusjon på de tingene studentene er engasjert i. 2.Få dere til å huske at studentene er en lagspiller, ikke en motstander Hvordan: Jeg skal ta tak i kjente faktorer og peke på hva som må ivaretas, utvikles eller forbedres.

95-kullet kommer! De har ikke engang opplevd Lillehammer-OL! MEN, de er født samtidig som Windows 95, og konfirmert med en iPad på gavebordet.

Forventning 1 NTNUs identitet må inspirere!

Forventning 2 Studenter ønsker ingen revolusjon JISC-Undersøkelse om unges forventninger til høyere utdanning: “The traditional methods of teacher/pupil learning seem neither hierarchical nor outmoded to them” NOKUTs Kvalitetsbarometer 2011 «Det er i hovedsak rimelig godt samsvar mellom lærernes og studentenes vurdering av undervisnings og arbeidsformer» «Det vi kan kalle “tradisjonelle” undervisnings- og arbeidsformer (forelesning, seminar med lærer, individuelt skriftlig arbeid) vurderes helt klart som mer læringseffektive» «Studentene er, om noe, enda mer tradisjonelle i sine valg enn lærerne.»

Ikke overse de tingene man gjør bra!

Forventning 3 Holdningen må være: Teknologi gir muligheter, ikke utfordringer Heltid eller deltid? Kanskje mer fleksistudenter?

Forventning 4 Tverrfaglighet må gis handlingsrom, ikke tvangstrøye

Forventning 5 Kunnskap bør av natur krysse landegrenser.

Forventning 6 Se og inkluder studentene i fagmiljøet - De får delta i et team med andre akademikere, artikulere problemstillinger og presentere arbeidet sitt for andre. Slik man gjør i den virkelige verden, sier Jill Walker Scott Rettberg (Gjør studenter til forskere, På Høyden, 2012)

Forventning 7 Gi studentene kunnskapen, men mer viktig, verktøyene til å møte morgendagens arbeidsliv Men alle bør bli spurt: Hvem vil du bli, hva vil du bli og hvorfor vil du bli det?

Forventning 8 Dannelsesoppdraget til universitetet skal være tydelig!

Forventning 9 NTNU skal bidra til at Trondheim er den beste studentbyen i Norden!

Forventningsmismatch? Nei Høye forventninger, men slik jeg tolker det i stor grad sammenfallende. Oppsummert: Mer av det man er gode på. Sterk og tydelig holdning og identitet Inkludering av studenter i både studier og forskning. Tenk helhetlig om studentene. Studenter trenger å fylle alle ballasttankene for å gå ut i livet «i balanse». Studier, frivillighet, sosialt og arbeid. Studentene er «kritisk tenkende», men unge, nysgjerrige og kunnskapsjagende. Spill på lag!

La 95-kullet bare komme!