S EKSJONSMØTER FOR GRUNNSKOLEN Scandic Oslo Airport 26.-28. oktober 2015 Mandag 26.oktober 15.45 – 17.15 Tirsdag 27.oktober 12.00-13.00.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Advertisements

Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nav veileder i videregående skole
Veileder for gevinstrapportering
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Brukerveiledninger her:
SU – Mortenstua skole skoleåret
Møte i nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjon til FAU
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Nettverksledersamling
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Hva er et tariffoppgjør?
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Framgangsmåte i mobbesaker
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Foreldremøte skolestartere 2018
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Premiering.
Den lovgivende makten i Norge
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
NAV-veiledere i vid. skole
Oppstart SU Jevnakerskolene
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Sentrale lover og regler
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Systematisk arbeid med motivasjon
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Oppfølging av Høstrapporten
Foreldremøte 7. mars Konfirmant 2019.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Seksjonssamling grunnskoler april 2019
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

S EKSJONSMØTER FOR GRUNNSKOLEN Scandic Oslo Airport oktober 2015 Mandag 26.oktober – Tirsdag 27.oktober

P ROGRAM Mandag – Presentasjon av arbeidsprogram - Signe Sandsmark informerer fra KFF Ny friskolelov Synliggjøring av verdigrunnlag i læreplaner. - Kort orientering om arbeidet i seksjonssamlingene, - Gjennomgang av fjorårets arbeidsprogram - Tilsyn, David Andreas Bjørge, Sandnes friskole.

A RBEID MED ARBEIDSPROGRAM Orientering om arbeidsprogram for Drøfting av arbeidsprogram for grunnskolen Vedtak av arbeidsprogram for grunnskolen

G ENERELT ARBEIDSPROGRAM KFF vedtar hvert år et generelt arbeidsprogram som omfatter arbeidsoppgaver og saker som anses som gjennomgående eller kontinuerlige i arbeidet for skolene.generelt arbeidsprogram - Når grunnskoleseksjonen fremmer forslag til arbeidsprogram bør det anføres saker som kommer i tillegg til det generelle arbeidsprogrammet.

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Pr Forslag til styret til oppfølging 1. Synliggjøring av verdigrunnlag i læreplaner. Hvordan kan en lokal læreplan som dekker lovkravet om synliggjøring av verdigrunnlag i fag se ut? Svar fra U-dir om tillegg mottatt. Saken er drøftet styret og i seksjonsmøtet. KFF vil i samarbeid med skolene (også vg) finne 3 nye fag og finne folk til arbeidet med nye tillegg i nye fag og dernest holde kurs/konferanse om gjennomføring.

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Status pr Forslag til styret til oppfølging 2. Videre oppfølging for regelverkendringer for å sikre private skoler rett til å ta inn eksterne elever i SFO. Dette er politikk og saken er tatt opp slik, bl.a m statssekr i KD 2 ganger, med andre politikere. Saken er sammen m andre lovsaker oversendt KD offisielt og tatt inn i lovhøringen Det må jobbes politisk konkret med dette nå i våres ovf politikere i KUF- komiteen.

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Status pr Oppfølging fra styret 3. Administrative kostnader ved skyss: En endelig avklaring av sak i Oslo vil meddeles skolene. Videre: alternative retninger: A) Kan skyss legges inn igjen i tilskuddsgrunnlaget slik at det blir riktig at skolene gjør den jobben de uansett må gjøre? B) Kan eventuelt regelverk forenkles slik at skolene med rette kan sende refusjonskrav for administrasjonskostnader ved skyss? Ryenberget og KG har skrevet til Fylkesmannen. De har påpekt at ordningen fremdeles er ulovlig og bedt om et møte med de involverte parter. Det bør neppe legges inn i tilskuddsgrunnlaget, men det må tas betalt for det administrative… Møte med Utdanningsetaten, Oslo har vært avholdt, de venter på nytt forslag. Politisk er neste trekk hvis ikke tilfredsstillende svar og uansett i ny lovgivning. Ikke noe nytt! Forslag til noe bedre skyssordning tatt inn i lovhøringen. U-dir la 3/ ut en tolkningsforståelse på sin nettside som må brukes av skolene i press mot kommunene hvis skolene blir presset til for mane ubetalte oppgaver av kommunen. Les her: nn-regelverk-for-opplaring/Finn- regelverk-etter-tema/Private- skoler/Skyss-for-elever-i-private- skoler---presisering-av-rundskriv- Udir

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Status pr Forslag til styret til oppfølging 4. Er elever i private skoler rettsløse i forhold til reisetid og skysstilbud? Både de som reiser internt i kommunen og de som passerer kommunegrenser? Henger alt på fylkeskommunale retningslinjer som varierer fra fylke til fylke? Her må noe på plass i lover og/eller forskrifter, blant annet for at private skoler skal kunne være et reelt alternativ i samsvar med lovverket Mange saker rundt dette ble tatt opp med U-dir 4 des 2013 og i et møte senere uten endelige avklaringer. Ingen av våre spørsmål ble avklart. Saken ble tatt opp på ny 15 okt Svar foreligger fra U-dir Svaret ble presentert for grunnskoleseksjonen på møtet i april. Ikke spørsmål om saken der. Saken er på ny i egen sak lagt fram for styremøtet 6 mai under saker fra møte med U-dir.

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Status pr Felles innkjøpsordning for lærebøker gjennom KNIF. Mange hadde gode avtaler lokalt. Seksjonen ønsker ikke å forplikte seg til en slik avtale, men om KNIF kommer med et tilbud, vil hver enkelt skole vurdere dette tilbudet Til orientering: KNIF kan ikke jobbe med innkjøp av skolebøker uten å få definert bokbehovet av de skolene som skal bruke dem. Sekretariatet ser det slik at seksjonen ikke ønsker et felles arbeid med dette og avslutter saken.

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Status pr Dekning av voksenstøtte til SFO. Det er mye ulik praksis hvordan spesialelever som trenger ekstra støtte på SFO får støtte. Hvem skal vi sende en slik søknad til? Noen bruker PPT, andre helse, finne ut hvilken praksis de kommunale skolene gjør, for vi har hørt om lignende saker der og. U-dir og helsedirektoratet har sammen laget et forslag til veileder for samarbeid mellom de to sektorene om barn og unge med habiliteringsbehov. KFF sendte høringsuttalelse til fristen 27/2. Veilederen tar for seg et område som ligger i utkanten av KFFs arbeidsfelt, men vi har flere ganger møtt på en utfordring som gjelder finansiering av ekstra støtte for disse barna i SFO. Vi har kommentert dette i vårt svar og utfordret til å finne løsninger. l/article/ Sekretariatet har ikke planer om gjøre mer med denne saken dersom det ikke kommer nye innspill fra styret

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Status pr Høring til ny lov, det kom mange signal om endring av elevtall fra elever. Lage et høringsinnspill på de negative konsekvensene av dette. Tatt med i høringsuttalelse. Saken løst i deps forslag til ny lov.

G RUNNSKOLENS ARBEIDSPROGRAM Arbeidsprogram fra grunnskoleseksjonen Status pr Vil kunne kreve lister over 1.klassinger og 7.klassinger fra kommunen. En skole fikk det tilsendt gjennom folkeregisteret, andre hadde fått avslag. KFF har jobbet med saken innhentet svar fra bl.a. datatilsynet og besvart dette punkt i mail til skolene 28/ En kortversjon av svaret er at klasselister er offentlige dokumenter og kan skaffes ved henvendelse til kommunen.

T EMA TIL DRØFTING Tema til drøfting på grunnskoleseksjonen. 1. Endringsforslag til det generelle arbeidsprogrammet for Vedta nytt arbeidsprogram 3. Nytt seksjonsmøte, mandag 11.april Forslag til tema

P ROGRAM Tirsdag – Presentasjon av saker til arbeidsprogram - Vedtak av endelig arbeidsprogram - Nytt seksjonsmøte mandag 11.april - Gladsaker fra skolene - Utarbeiding av timetelling. Kaj Skov. Vårtun kristne Oppvekstsenter Tirsdag Minglesamling for nye små, fådelte skoler. Møtes i 2.etg.

E NDRINGSFORSLAG TIL DET GENERELLE ARBEIDSPROGRAMMET FOR Har grunnskoleseksjonen forslag til endringer, vekting eller fokusområder i sekretariatet sitt arbeidet med det generelle arbeidsprogram for ? 1. Ønsker at KFF skal jobbe med tilskuddsordningen for tidlig innsats i småskolen. Stortinget bevilget i fjor 200 millioner til økt lærertetthet i småskolen. Det er nå slik at midlene tildeles kommunen og at det er opp til kommunen om de vil tildele noe til private skoler. Det er derfor ikke en likebehandling av elever i offentlig og private skoler. 2. SFO: Vi mener at saken rundt dekking av utgifter til elever med spesielle behov på sfo må holdes høyt. Det bør jobbes i forhold til «hull i lovverk, både for barn i off. skole og friskoler, samt den diskriminerende praksis barn i friskoler versus barn i off. skoler i dag møter. Saken bør videreføres. Dette gjelder flere skoler og engasjerer. 3. Tilsettelser av personal ved friskolene ? jfr samtale i plenum. (Se gjerne dette i sammenheng med lokalt læreplanarbeid) 4. Lokalt læreplanarbeid - det er ønskelig at KFF jobber med utvikling av lokale læreplaner, som skolene kan tilpasse til sine skoler.

E NDRINGSFORSLAG TIL DET GENERELLE ARBEIDSPROGRAMMET FOR Har grunnskoleseksjonen forslag til endringer, vekting eller fokusområder i sekretariatet sitt arbeidet med det generelle arbeidsprogram for ? 5: Spes. ped: 5a. Hvordan sikre et godt samarbeid med PPT, slik at elever med spesielle behov blir ivaretatt og får en sakkyndig vurdering der elevens behov blir beskrevet uavhengig av bostedskommune og økonomi? 5b. Spes.ped; ulik praksis når det gjelder regler for vedtak om spesialundervisning, organisering av spesialundervisning og refusjon for timer. Mange opplever at til tross for at det er nedfelt i sakkyndig vurdering at f.eks elevens timer skal foregå i liten gruppe får man bare refusjon for timer som foregår en til en. Dersom undervisning foregår i liten gruppe må skolen dekke disse timene selv, til tross for at dette står i sakkyndig vurdering 5c. Det er ulike krav til utforming av IOP. For skoler med barn fra ulike kommuner medfører dette at man opererer med flere ulike IOP-maler. - IOP- skriving, og refusjon. Her er det store variasjoner fra kommune til kommune.

E NDRINGSFORSLAG TIL DET GENERELLE ARBEIDSPROGRAMMET FOR Har grunnskoleseksjonen forslag til endringer, vekting eller fokusområder i sekretariatet sitt arbeidet med det generelle arbeidsprogram for ? 6. SKYSS: 6a. Elever får ikke skyss over kommunegrensene lenger. Innskjerping av loven. Dette er problematisk for elever som trenger skyss helt frem. Også elever som trenger taxi (særlig disse). Pr. i dag får foreldre en stor regning for skyss av eleven ut over hjemkommunegrensen. 6b. Elever som velger å benytte seg av sfo bør kunne få skyss (evt. drosje) etter sfo (ikke bare etter ordinær skoletid) 6c. Regler for spesialskyss; for elever med vedtak om skyss til skolen får foreldre kun godtgjort skyss frem til kommunegrensen dersom eleven går på en skole i en annen kommune. 6d. Forskjell mellom privatskoleloven $3-7 som sier "Retten til skyss, reisefølgje og tilsyn for elevar i grunnskolar gjeld berre innanfor kommunegrensa i den kommunen der eleven bur", og opplæringsloven $7.som sier: "Retten til skyss gjeld uavhengig av avstanden mellom heimen og skolefritidsordninga.« Her blir eleven forskjellsbehandlet i privat skole i forhold til offentlig skole, for noen elever kan dette medføre at valg av skole ikke er et reelt valg.

Arbeidsprogram Forslag til nye tema som styret og sekretariatet skal jobbe videre med. 2.Seksjonsmøte, 11.april Epost :