Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BTI-handlingsveileder skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BTI-handlingsveileder skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 BTI-handlingsveileder skole
Oktober 2017

2

3 Original

4 BTI-modellens nivåer og trinn

5 Hva: Dokumenter hvorfor saken avsluttes i elevens mappe.
Hvordan: Avslutt notater/skjemaer og arkiver i elevens mappe. Hvem: Kontaktlærer/inspektør/sosiallærer/rektor Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg), ePhorte Hva: Er det grunn til å videre? Hvordan: Hvis nei, avsluttes saken. Hvis ja, vurderes behov for å gå videre til nivå 1 med a) individtiltak og/eller b) systemtiltak i skolen. Grad av formalisering må vurderes. Hvem: Kontaktlærer. Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg) Hva: Bekymringen deles med kollegaer på trinn, og med elev/foresatte. Hvordan: Legg fram dine observasjoner og din undring på trinnmøte og for elev/foresatte. Samtykkeerklæring undertegnes dersom andre instanser trekkes inn i beslutning, som veiledere, eller som del av tiltak. Hvem: Alle medarbeidere deler med aktuell kontaktlærer. Kontaktlærer drøfter på team/med leder og tar samtale med elev/foresatte, eventuelt i samarbeid med sosiallærer/rektor. Verktøy: Samme som på trinnet under, Samtykkeerklæring Hva: Konkretiser undringen du har fått gjennom observasjon eller samtaler. Er det spørsmål du ønsker å få svar på som kan underbygge eller avkrefte undringen? Hvordan: Konkretiser ved å fylle ut kartleggingsskjema. Konkretisering skjer før undringen deles med barn/unge, foresatte. Kontaktlærer sjekker relevante dokumenter i elevens mappe i ePhorte. Hvem: Alle medarbeidere Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg), Bekymringsmelding barnevernet, Mobbing, skolens handlingsplan kapittel 9A/Aktivitetsplan Hva: Med undring menes observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål omkring opplæringssituasjon, barn/unges helse, trivsel eller livssituasjon. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjon om spørsmålene. Hvem: Alle medarbeidere Verktøy: Veileder til skoleansatte «Ser du meg?», Barn og unges signaler på mulig mistrivsel, NB! Utgangspunkt for alle nye elever ved ungdomsskolen: Startsamtale ungdomsskole Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

6 Hva: Er det grunn til å videre?
Hvordan: Hvis nei, avsluttes saken med kommentar i skjema som arkiveres i elevens mappe. Hvis ja, vurderes behov for å gå videre på nivå 1 med a) individtiltak og/eller b) systemtiltak i skolen, eller overføring til høyere nivå. Behov for samarbeid med andre instanser/tverrfaglige beslutninger vurderes. Hvem: stafettholder/kontaktlærer, inspektør/sosiallærer/rektor Verktøy: ePhorte, Saksgang ved bekymringssaker PPT, Henvisning til PPT, Bekymringsmelding til barnevern, Hjelpetilbud til barn og unge i Risør kommune, Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg) Hva: Evaluer gjennomførte tiltak. Hvordan: Har planlagte tiltak blitt gjennomført, og har tiltaket hatt ønsket effekt? Skal tiltaket fortsette, eller er det behov for andre tiltak? Hvem: De involverte i tiltakene inkludert foresatte og entuelt eleven. Ressursteam/RISR evaluerer skolens tiltak. Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg) Hva: Iverksett interne tiltak/tiltak i hjemmet. Andre tjenester kan bidra med veiledning /vurdering av tiltak. Hvordan: Tiltak gjennomføres i tråd med hva som er bestemt på møtet, med beskrivelse av tiltakene. Hvem: Ansvarlig for de enkelte tiltakene: Elev, foresatt, kontaktlærer/skolens ledelse. Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg) Hva: Møte med foresatte hvor agenda er å skape felles virkelighetsforståelse ved å drøfte grunnlagsinformasjon fra tidligere møte(r), informere om/planlegge tiltak. Hvordan: Møtet gjennomføres etter bestemt mal. Veien videre avklares, og ny møtedato settes. Hvem: Skolen i samarbeid med foresatte/elev bestemmer hvem som deltar på møtet. Verktøy: BTI-møtemal, LP-analyse Hva: Undringen drøftes med elev og / eller foresatt. Tiltak og mål kan avtales her, hvis mulig. Dersom det er behov for at flere er med på å drøfte tiltak og mål, avklares deltakere og nytt møte avtales. (Se neste trinn) Hvordan: «Hva kan det henge sammen med at…» Tenke individ, aktør, kontekst Hvem: Kontaktlærer/sosiallærer/leder/ elev og /eller foresatt Verktøy: Lp-analysemodell, Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg), Den vanskelige samtalen med elev (s. 29 i «Ser du meg?»), Den nødvendige samtalen (Barn i rusfamilier), BTI-møtemal, Bekymringsmelding barnevernet Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

7 Hva: Ved avslutning av saken, dokumenter hvorfor saken avsluttes i elevens mappe. Vurder om saken skal videreføres på nivå 2, eller flyttes til nivå 1 eller 3 Hvordan: I samme møte som man evaluerer tiltak – vurder om man skal avslutte saken eller fortsette med tiltak på samme eller et annet nivå. Der det er manglende fremdrift, eller uklart handlingsrom, meldes saken Koordinerende enhet (KE). Hvem: Kontaktlærer/inspektør/sosiallærer/rektor /involverte instanser. Verktøy: ePhorte, BTI møtemal Hva: Igangsatte tiltak evalueres. Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Avhengig av elevens alder vurderes det egen involvering og deltakelse på møtet. Hvem: kontaktlærer, spesialkoordinator, spesialpedagog, saksbehandler Verktøy: BTI møtemal Hva: Skolen har ansvar for at tiltak i skolen blir gjennomført. Hvordan: Skolen følger avtaler som er blitt gjort i direkte kontakt med den aktuelle tjeneste. Hvem: Kontaktlærer, spesialpedagog i samarbeid med saksbehandler fra involvert tjeneste Verktøy: Som forrige trinn. Hva: Skolen får anbefaling/sakkyndig vurdering om tiltak som skal iverksettes på skolen, i hjemmet eller i annen tjeneste. Hvordan: Involvert tjeneste følger egne prosedyrer for undersøkelse, gjennomføring og oppfølging av tiltak. Hvem: Den enkelte saksbehandler i tjenesten. Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg), Enkeltvedtak basert på sakkyndig vurdering, Årsrapport for spesialundervisning, Individuell opplæringsplan (IOP) Hva: Skolen etablerer tverrfaglig team med aktuelle tjenester i enkeltsak. Hvordan: Nødvendig informasjon for melding eller henvisning hentes inn, og foresatte holdes informert. Hvem: Kontaktlærer, eventuelt i samråd med rektor sosiallærer/spesped.koordinator. Verktøy: Saksgang ved bekymringssaker PPT, Henvisning til PPT, Bekymringsmelding til barnevern, Hjelpetilbud til barn og unge i Risør kommune Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep

8 Hva: Ved avslutning av saken, dokumenter hvorfor saken avsluttes i elevens mappe. Vurder om saken skal videreføres på nivå 3, eller flyttes til nivå 1 eller 2. Hvordan: I samme møte som tiltak evalueres, vurder om man skal avslutte eller fortsette med tiltak på samme eller et annet nivå. Der det er manglende fremdrift, eller uklart handlingsrom, meldes saken Koordinerende enhet (KE). Stafettholder kaller inn til nytt tverrfaglig møte der råd fra KE danner grunnlag for videre tiltak/aktivitet i saken. Hvem: Deltagere i tverrfaglig møte i den aktuelle saken. Dersom saken tas til KE, møter stafettholder . Verktøy: ePhorte, BTI møtemal, Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg) Hva: Igangsatt tiltak evalueres. Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte. Avhengig av elevens alder vurderes det egen involvering og deltakelse på møtet. Hvem: Deltagere i tverrfaglig møte i den aktuelle saken inkl. foresatte/evt. barnet/ungdommen Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg) Hva: Gjennomfør tiltak Hvordan: I henhold til plan for tiltak Hvem: Ansvarlige for det enkelte tiltak Verktøy: Rutine/prosedyrer på eget tjenestested, Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg) Hva: Planlegge tiltak, vurdere behov for IP (Individuell Plan) og vurdere evt. andre aktører. Hvordan: Drøfting av grunnlagsinfo, planlegge tiltak, avtale nytt møte. Hvem: Stafettholder, barnet/ungdommen/foresatte, andre aktører. Verktøy: Individuell plan (QM+), Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg), Bekymringsmelding til barnevern Hva: Behov for tverrfaglig vurdering/støtte/hjelp i en sak. Stafettholder vurderer deltagere i tverrfaglig team. Hvordan: Stafettholder inviterer til tverrfaglig møte etter avtale med barnet/ungdommen og foresatte Hvem: Stafettholder, barnet/ungdommen/foresatte, andre aktører. Verktøy: Kartlegging omkring en elevs situasjon i skolen (stafettlogg), Individuell plan (QM+) Ved mistanke om vold/overgrep i hjemmet, skal saken meldes til barneverntjenesten, eventuelt også politiet, uten å kontakte foreldrene først Verktøy: Veileder i å oppdage og håndtere mistanke om vold/seksuelle overgrep


Laste ned ppt "BTI-handlingsveileder skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google