Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ressurslærersamling 2 Tema 1 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Historiefaget i skolen
Ressurslærersamling 2 Tema 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Framtida nå – les og forstå!
Tankekart for å sortere ingredienser…
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Skriving i alle fag Opplæringskonferansen i Bodø 26. og 27. januar 2016.
Skriving i alle fag Opplæringskonferansen i Bodø 26. og 27. januar 2016.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Samfunnsfag.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»

Målsetting Bli bevisst hvilke skriveoppgaver vi gir elevene Forankre en forståelse for at skriveopplæringa avhenger av hvilke oppgaver vi gir til elevene Forankre en forståelse for at elevene trenger mye støtte i større skriveoppgaver og at slike oppgaver derfor ikke skal gis i lekse.

Utvikler elevene den skrivekompetanse, fagkunnskap og evne til refleksjon som læreplanen krever? (Maagerø og Skjelbred,2010) Snakk med sidemannen Form Hvordan vil du si det? Formål Hvorfor vil du si noe, og til hvem? Innhold Hva vil du si?

Skriveoppgaver hentet fra ulike læreverk i naturfag: Tegn eller skriv en historie om et blåbær Skriv en fortelling om en som har gått seg bort og får bruk for kompasset sitt Lag en fortelling om reisen til en rød blodcelle som bringer oksygen til stortåa Skriv en kort fortelling om hvordan ei stjerne utvikler seg fra hun blir dannet til hun dør. Illustrer med figurer som du finner på Internett Maagerø & Skjelbred, 2012, hentet fra: Er dette oppgaver som inviterer til å skrive på fagets premisser? LK-06: «Å kunne skrive i naturfag er å bruke naturfaglige tekstsjangere til å formulere spørsmål og hypoteser, skrive planer og forklaringer, sammenligne og reflektere over informasjon…»

En øyeåpner Har du noen gang prøvd å besvare oppgavene du gir til elevene? Hvis du oppdager at du har problemer med å løse oppgaven, er det god grunn til å anta at elevene vil ha det samme, og da må du rett og slett finne på en annen og bedre oppgave (Bakken, 2009)

Hva kan du se etter? Ved å prøve å besvare oppgaven vil du også oppdage hva eleven trenger av støtte. Dette kan være: emnehjelp (jobbe grundig med et tema slik at elevene har noe faglig å skrive om) begrepsbank (arbeid med fagbegrepene er sentralt i alle fag) rammer for skriving (stillas som gir elevene støtte) modellering avklaring av formål

Skriving som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag Utdrag frå LK-06: Å kunne skrive i samfunnsfag innebærer: - å kunne uttrykke, grunngi og argumentere for standpunkt -formidle og dele kunnskap skriftlig -sammenligne og drøfte årsaker, virkninger og sammenhenger -vurdere kilder, hypoteser og modeller, og kunne presentere resultat av samfunnsfaglige undersøkelser skriftlig

Tre ulike typer oppgaver Type1: Hvilke to byer er verdens største? Type 2: Hvilket land kunne du ha deg å bo i hvis du skulle bodd i et land utenfor Europa? Hvorfor ville du ha bodd i dette landet? (Tenkeskriv) Type 3: Skrive en fagtekst de du sammenligner Norge med et annet land utenfor Europa. Du skal bruke relevante fagbegreper og kildehenvisninger i teksten din. LK-06,kompetansemål etter 7.årstrinn:….samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar

Skriveoppgave: Du skal skrive en fagtekst der du sammenligner Norge med Brasil. Du skal sammenligne følgende områder i de o landene: Levekår, klima, historie og språk. Du skal bruke relevante fagbegreper og kildehenvisninger i teksten din. Teksten din skal brukes som eksempel og inspirasjon for neste års 7. trinn når de skal gå i gang med samme tema. LK-06,kompetansemål i samfunnsfag etter 7.årstrinn: …samanlikne likskapar og skilnader mellom land i Europa og land i andre verdsdelar…

FørskrivingsfasenSkrivefasenRevisjonsfasenSluttføringsfasen avkode oppgaveteksten klargjøre skrivesituasjonen, formål og mottaker sette mål og vurderingskriterier for skrivearbeidet aktivere bakgrunnskunnskap bruke lesestrategier for å innhente informasjon og bygge kunnskap om emnet bruke læringsstrategier (venn- diagram) for å sammenligne landene Presentere støttesstrukturer (for å strukturere tekst) og skriveramme for å skrive tematiske avnsitt arbeide med modelltekster benytte skriverammer skrive teksten i deler lærer modellerer skriveprosessen revidere teksten ut i fra respons revidere teksten sammen med læringspartner bruke tekstbinderarkiv for å skape god sammenheng i teksten sammenligne med modelltekst lese over teksten på ulike måter og med ulike fokus alene eller sammen tekstbehandlingsverktøy Søke bevisst etter gjengangerfeil (bruke ordkort som støtte) publisere teksten For eksempel:

Finne forskjeller og ulikheter mellom Norge og Brasil Bruke fagbegreper i teksten Oppgi kilder Form Hvordan vil du si det? Innhold Hva vil du si? Formål Hvorfor vil du si noe, og til hvem? Avkode oppgaven: Levevilkår, klima, historie og språk i de to landene.

Sammenligning av levevilkår: NorgeBrasil Boforhold Skole/utdanning Fritid Eksempel på hvordan elevene kan sammenligne to land:

Hvordan teksten skal struktureres InnledningI innledninga bør du si noe om hva teksten dreier seg om. Eks: I denne fagteksten skal jeg sammenligne Brasil og Norge, og jeg vil se på likheter og forskjeller mellom landene når det gjelder levekår, historie og språk. HoveddelHoveddelen skal organiseres i avsnitt. Eksempelvis kan du ha tre avsnitt som omhandler levekår, to avsnitt som omhandler historie og et avsnitt som handler om språk. I hvert avsnitt skal du si noe om likheter og forskjeller. Det vil si at du ikke skal skrive om først det ene landet, så det andre landet, men at du hele tiden sammenligner de to landene. AvslutningHer skal du oppsummere noe av innholdet. Eks: Jeg har i denne teksten sammenlignet Brasil og Norge. Jeg har sett at på noen områder, som for eksempel………er det ikke store forskjeller, mens de på andre områder, som for eksempel…..er det større forskjeller mellom landene.

Bruk av modelltekst i arbeidet med avsnitt I Norge og Brasil har alle barn rett til skolegang. I Norge er alle sikret 13 år på skole, mens i Brasil har barna bare rett til åtte års skolegang. Mange barn i Brasil lever i fattigdom og de får ikke gå på skole, fordi de må tjene penger til familien. Barna i Norge har rett på utdanning og slipper å jobbe. Hvis man får seg en utdanning vil man også få seg en jobb. I Brasil vil ikke barna som ikke går på skolen få seg en jobb og mange lever hele livet i fattigdom.

Eksempel på tekstbinderarkiv

Skriveoppgaver i samfunnsfag

Definer læringsmålet Identifiser det som skal vurderes for å nå læringsmålet Planlegge læringsfremmende aktiviteter og oppgaver Steg 1 Steg 2 Steg 3

Gode skriveoppgaver Oppgavene bør ha et klart formål og en definert mottaker. Oppgavene bør brukes både til «å lære å skrive» og «å skrive for å lære». Oppgavene bør invitere til å skrive teksttyper som har status i faget. Oppgavene bør oppfordre til å benytte ulike modaliteter som benyttes i faget. Oppgavene bør invitere til å bruke et fagspesifikt språk.

Snakk sammen i grupper: 1.Hvilke skriveoppgaver legger du til rette for i din klasse? 2.Hvordan kan du videreutvikle skriveoppgavene du gir elevene? 3.Hvordan kan du tilpasse oppgavene i lærebøkene slik at de er i tråd med å skrive på fagets premisser?

Oppsummering i plenum Hva snakket dere om?

Oppgaver til personalet