Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arbeid med skriving i innføringstilbud

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arbeid med skriving i innføringstilbud"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeid med skriving i innføringstilbud
Monica Fjeld, Haugjordet ungdomsskole

2 Hvordan kan man tilrettelegge for skriving på norsk for elever i samme klasse, men med ulike morsmål, ulik skolebakgrunn og ulik tid i norsk skole? Eksempler fra en innføringsklasse på hvordan språkopplæring og skriveopplæring kan gå hånd i hånd.

3 Tilrettelegging for skriving
Tre faser Før: kartlegging, psykososialt arbeid Under: språkarbeid, arbeid med bakgrunnskunnskap, skrivearbeid Etter: vurdering, justering av opplegg

4 Før skrivearbeidet Planleggingen krever at viktige faktorer må være på plass: Trygt og godt klassemiljø, relasjoner Kartlegging av elevenes skolebakgrunn, språkbakgrunn, norskkunnskaper Organisere rommet, læringspartnere, grupper Hvilke læringsressurser/hjelp finnes: ordbøker, fagbøker, tospråklig hjelp (personer, nettressurser, medelever) Se at det er sammenheng i planene: læreplan (læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter), årsplan, emne/temaplan, arbeidsplan Sjekke at kompetansemål og læringsmål henger sammen og se på hvordan læringsmålene kan differensieres – hvordan tilrettelegge for nivådeling/differensiering i gruppa

5 Under skrivearbeidet Arbeid med ord, begreper, temaer, bakgrunnskunnskap Bruke læringsressurser som er tilgjengelig La elevene delta med de ressursene de bringer med seg Språkarbeid, skrivearbeid Synliggjøring av arbeid

6 Arbeid med ord, begreper, temaer, bakgrunnskunnskap
Arbeid med ord, begreper og bakgrunnskunnskap foregår hele tiden, men viktig i skrivearbeidet å systematisere det rundt temaer. Visualisering gjennom bilder, film, besøk av relevante personer, forming, aktiviteter er viktig + knytte det til ORD. NB MÅ VÆRE NYTTIG / RELEVANT FOR ELEVENE. Eksempler: Supernytt (nyheter for barn og unge som tar opp aktuelle temaer knyttet til læringsmålene) Besøk av helsesøster (knyttet til tema: psykisk og fysisk helse, fritid, etc) Julekongen/Snøfall/Blåfjell (tema: høytider, jul, spennende historier) Juleverksted (tema: høytider, jul, tradisjoner) Operasjon dagsverk (tema: land, folk, hjelpearbeid) Spise frokost sammen (tema: mat, tradisjoner, kjøkken) Delta på sikkerhetsuka (tema: sikkerhet, gi/få informasjon, styre i kommunen) Vise bilder, se på det som er rundt oss (eks: klær, farger, skolesaker, skolen) Film som belyser noe faglig: samfunnsfag, naturfag, historie, matte Lese enkle tekster om temaet (læreboktekster) Lese/lytte til tekster på morsmålet Snakke om temaene Ha rollespill, ta ord og uttrykk / innholdet i aktiv bruk

7 Læringsressurser Øve på å bygge opp læringsstrategier og selvstendig arbeid Mennesker: Medelever i klassen Medelever med samme språk på skolen Elever som har kommet lengre i sin språklæring – modeller Lærerne Tospråklige lærere Andre kontaktpersoner: rådgiver, helsesøster, studieinspektør, utekontakt, etc Annet: Ordbøker Tospråklige læringsressurser på nettet (NAFO) Fagbøker

8 Elevenes egne ressurser
Språkkunnskaper, hjelpespråk Livserfaring Meninger, synspunkter Individuelle metoder i oppgaveløsning/læringsarbeidet Personlighet Se eleven

9 Språkarbeid og skrivearbeid
Skrive fritt – referat fra noe vi har sett Skrive felles tekst og diskutere ord, språk Se på modelltekster – se på sjangertrekk Svare på spørsmål fra noe vi har sett, lest, fagtekster vi har lest Sammendrag av en fagtekst Mye og kontinuerlig småskriving: Lister Så mye du kan om temaet i løpet av 10 minutter Diktat Referat Små fortellinger Avskrift av tekst «Skriveleker», etc, etc, etc Arbeid med språket som system (grammatikk) og tekstoppbygging: Enklest i små grupper eller individuelt Bør knyttes til elevarbeidet, tema, bakgrunnskunnskap og arbeid med ord

10 Synliggjøring av arbeid
Lese tekster for hverandre (alle må lese, et ord, en side) Snakke om tekstene Rollespill Tegne til tekstene/illustrere Presentasjoner Henge opp plakater

11 Tilpasninger Tilpasset opplæring
Grupper (språkpartnere, læringspartnere, nyankommen/viderekommen) Organisere rommet slik at man kan jobbe i grupper Første lese- og skriveopplæring vs full skolegang Elever med noe norskkunnskaper og nyankomne elever Alle må delta! Alle må hjelpe hverandre! Diktat, lister, øve inn ordforråd: noen elever / skrive lengre tekster: noen andre Arbeid med bakgrunnskunnskap blir felles Den som øver alfabetet og staving skal få like mye hjelp som den som skriver mange sider Bør være flere lærere/assistenter

12 Etterarbeid Vurdere elevarbeidene/tekstene
Vurdere om andre verktøy må tas i bruk i videre arbeid (trenger noen ordbok?) Justere opplegget for videre arbeid Mer bakgrunnskunnskap om emnet? Mer arbeid med ordforråd? Mer arbeid med sjanger, med tekstoppbygging, me Mer muntlig trening? Presentasjoner? Notere utvikling/underveisvurdering opp mot læreplanen/kartleggingsverktøy (f.eks Språkkompetanse i grunnleggende norsk) Vurdere om eleven har behov for: Mer systematisk opplæring i alfabetisering / første lese- skriveopplæring Tospråklig hjelp Delta i ordinær undervisning i andre klasser (men fortsette med norskopplæring/skriveopplæring)

13 Metode – et eksempel til slutt
Samtale Arbeid med ordforråd Småoppgaver – bruk av læringsressurser: Ipad, ordbok, billedordbok, lærebok Visualisering: en episode – bygge opp ordforråd, forståelse, bakgrunn Lese/lytte til tospråklig læringsressurs på nettet (NAFO) Se på modelltekster, se på sjanger Skrive tekst (differensierte oppgaver, forskjellige grupper) Lese- skriveopplæring nybegynnernivå med noen elever (kan være utenfor tema) Forklaring på engelsk, fransk, spansk, arabisk: noen elever Medelever hjelper hverandre: flere elever Avskrift av tekst: noen elever Øve ord i billedordbok: noen elever Skrive fortelling, referat, dikte videre: noen elever Arbeid med språket: ordforklaringer, staving, utvikling av elevens mellomspråk, grammatikkforklaringer, tegnsetting, overskrift/avsnitt, - utvide språket Synliggjøring av arbeidet Samtale/rollespill/ Justering og nytt arbeid i senere økt

14 Organisering av rommet

15 Et fleksibelt opplæringstilbud
Lærere og de som organiserer opplæringen må være fleksible og vite at de står midt i en dynamisk prosess: Elevene i en etablert gruppe får nybegynneropplæring/opplæring på sitt nivå Etter en tid får man nye elever i gruppa som skal starte sin skriveopplæring og språkopplæring Elever som allerede er i gruppa må ivaretas, krever nye utfordringer, vil kanskje begynne i ordinært tilbud, men det er enda ikke mulig Lærerens utfordring: kunne omstille seg og tilrettelegg skriveopplæringen for en gruppe som er i stadig forandring Samarbeid og et godt team er viktig!!!

16 Overganger Lærere og de som organiserer må se nøye på hvordan elever kan fortsette med norskopplæring og skriveopplæring samtidig med fagopplæring ved overgang til ordinære fagtimer Hvordan sikre at elevene får nok hjelp ved overganger? Språklæring tar tid – flere år enn ungdomsskolen/videregående skole

17 Veien videre Systematisere skriveopplæringen
Mer tilpassede læringsressurser Lettlestbøker Modelltekster for andrespråket Systematisk sjangerlære på andrespråket Mer pedagogisk personale

18 Referanser Eget arbeid i innføringsklasse
Å skrive fagtekster på andrespråket, Monica Fjeld 2012 Literacy, David Barton 2007


Laste ned ppt "Arbeid med skriving i innføringstilbud"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google