Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Faginformasjon om programfagene for
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Bård Hestnes Prosjektleder Norsk Kulturskoleråd.
Veiledning av studenter
Vurderingskriterier og oppgaver
FAGSKOLEUTDANNING.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
1 Seminar med programrådslederne HF KRAV i september: Hvor langt har vi kommet, og hvordan jobber vi i neste etappe?
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalifikasjonsrammeverket
Å skrive masteroppgave
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Familieråd En for alle, alle for en
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Ny læreplan… Høst 2017.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Valgfag innsats for andre
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Formål og vurdering i høyere utdanning
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Rettskilder til fots - Innledning
Om opprykk til førstelektor
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Critical Literacies and Awareness in Education
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Norsk som skolefag og studiefag
Tilbud og tjenester til studenter
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå våren 2010 ved HF Navn og enhet, NTNU

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Generelle kommentarer til KRaV-beskrivelsene  Solid og grundig arbeid.  God synliggjøring av progresjonen mellom studienivåene (bachelor og master).  Grunnlag for å bli enige om:  Mal  Detaljeringsnivå

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” 3 eksempler europastudier med fremmedspråk europastudier  Bachelor i europastudier med fremmedspråk og master i europastudier engelsk  Bachelor og master i engelsk musikkteknologi  Bachelor og master i musikkteknologi

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i europastudier med fremmedspråk Bachelorutdannelsen i europastudier med fremmedspråk har to hovedmål: 1. Kandidatene skal tilegne seg kvalifikasjoner for å kunne arbeide i organisasjoner, institusjoner og næringer hvor det er behov for kunnskap om EU og den europeiske integrasjonsprosessen, språk, statsvitenskap og historie. 2. Kandidatene skal være kvalifisert for opptak til masterstudier ved studieprogrammer som er nærmere angitt i studieplanen.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i europastudier med fremmedspråk - forts. Kunnskaper Kandidaten  Har bred kunnskap om EU og den europeiske integrasjonsprosessen, og de europeiske statenes utvikling i en internasjonal kontekst.  Har grunnleggende innsikt i statsvitenskaplige tilnærminger til politisk virksomhet i og mellom samfunn på så vel nasjonalt som internasjonalt nivå.  Har grunnleggende kunnskap om det valgte fremmedspråket og dets kultur.  Er bredt orientert om sentrale temaer, problemstillinger, teorier og metoder innenfor programmets fagområder.  Kan holde seg oppdatert om utviklingen på sitt fagfelt.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i europastudier med fremmedspråk - forts. Ferdigheter Kandidaten  Kan anvende relevant fagkunnskap og metode til løsning av problemer i relevante jobber og videre studier.  Kan bruke statsvitenskaplige tilnærminger for å forstå hvordan våre samfunn er bygd opp og fungerer.  Har tilstrekkelig kompetanse i det valgte fremmedspråket til å kommunisere med spesialister på fagfeltet nasjonalt og internasjonalt.  Kan reflektere over og drøfte faglige tilnærminger for å gjøre seg opp, og begrunne, meninger og valg.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i europastudier med fremmedspråk - forts. Generell kompetanse Kandidaten  Har kunnskap om relevante fag-, yrkes- og samfunnsmessige problemstillinger.  Kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, i tråd med faglige krav og retningslinjer.  Kan formidle faglig innsikt og føre dialog med mennesker med ulik fagbakgrunn om erfaringer og problemstillinger knyttet til fagområdet.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i engelsk  Programmet forutsetter god kompetanse i engelsk (flytende eller nær flytende), og målet er at kandidatene skal utvikle sin formelle, akademiske engelsk muntlig og skriftlig, samt tilegne seg kunnskaper innen språkvitenskap, litteraturstudier og kulturstudier.  Programmet danner grunnlag for opptak til masterstudier i engelsk.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i engelsk – forts. Kunnskaper Kandidatene  Har et begrepsapparat som gjør dem i stand til å beskrive sentrale aspekter ved det engelske språksystemet og ha kjennskap til teoretiske aspekter knyttet til engelsk språk.  Har kjennskap til og forståelse av hovedsjangrene innen engelskspråklig litteratur gjennom et utvalg av litterære verk fra ulike perioder og engelskspråklige land, samt kjennskap til litteraturvitenskapelig terminologi og til ulike tradisjoner innen litteraturstudier.  Har kjennskap til sosiale og politiske strukturer i én eller flere engelskspråklige kulturer.  Har kunnskap om utvalgte spesialiserte områder innen språkvitenskap, litteraturvitenskap og kulturstudier gjennom fordypningsdelen av programmet.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i engelsk – forts. Ferdigheter Kandidatene  Er i stand til å anvende sin kunnskap om det engelske språksystemet i praktisk analyse av språket.  Er i stand til å analysere ulike typer engelskspråklige tekster og ta alternative analysemetoder i betraktning.  Er i stand til å forstå og sammenligne forskjellige sosiale og politiske systemer i engelskspråklige land.  Er i stand til å kommunisere muntlig og skriftlig på engelsk i formelle og vitenskapelige sammenhenger.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i engelsk – forts. Generell kompetanse Kandidatene  Er i stand til å argumentere vitenskapelig skriftlig og muntlig.  Kan skaffe, bruke og referere til kildemateriale i sin vitenskapelige argumentasjon.  Kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med spesifiserte krav og retningslinjer.  Har grunnleggende, generell innsikt i teorier og metoder i litteraturvitenskap og språkvitenskap.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i engelsk  Programmet bygger på bachelorprogram i engelsk, og skal danne grunnlag for arbeid innen institusjoner, organisasjoner og næringer med behov for høy kompetanse innenfor disiplinene språk og/eller litteratur og/eller kultur.  Programmet skal danne grunnlag for videre forskerutdanning med spesialisering innen en av disiplinene eller arbeid der analyse, utvikling, tekstproduksjon og formidling utgjør en vesentlig del av virksomheten.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i engelsk – forts. Kunnskaper Kandidatene  Har kunnskap om teori, begrepsapparat og metode innen en av engelskfagets underdisipliner (språkvitenskap, litteraturstudier, kulturstudier).  Har dybdekunnskap om utvalgte områder innen en av engelskfagets underdisipliner gjennom spesialiseringsemner.  Har spesialisert dybdekunnskap om et selvvalgt område innen engelskstudier gjennom masteroppgaven.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i engelsk – forts. Ferdigheter Kandidatene  Kan anvende på engelsk et presist språkvitenskapelig og/eller litteraturvitenskapelig og/eller kulturvitenskapelig begrepsapparat på forskjellige typer tekster og problemstillinger.  Er i stand til å kommunisere muntlig og skriftlig på engelsk i formelle og vitenskapelige sammenhenger og å bruke uttrykksformer tilpasset fagområdet.  Kan forholde seg kritisk til kildemateriale innenfor det valgte fagområdet.  Kan identifisere relevante spørsmål og problemstillinger innenfor det valgte fagområdet.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i engelsk – forts. Generell kompetanse Kandidatene  Kan formulere en problemstilling eller forskningsspørsmål som kan føre til ny kunnskap.  Kan gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning.  Kan bruke ulike forskningsverktøy for å undersøke et forskningsfelt.  Kan følge forskningsetiske normer, for eksempel normer for bruk og sitering av kilder.  Kan organisere og produsere et omfattende skriftlig dokument i tråd med spesifiserte krav og retningslinjer.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i musikkteknologi Bachelorutdanningen i musikkteknologi har følgende hovedmål: 1.Kandidaten skal tilegne seg grunnleggende faglig innsikt som legger til rette for reflektert, kreativ og selvstendig bruk av musikkteknologi som instrument, musikalsk verktøy og analyse-/ synteseredskap. 2.Kandidaten skal være kvalifisert for opptak til masterstudier i musikkteknologi og inneha faglige kvalifikasjoner som er relevant for forskjellige yrkesretninger hvor musikkteknologi inngår.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i musikkteknologi – forts. Kunnskap: Kandidaten  Har bred kunnskap om sentrale temaer, problemstillinger, prosesser, programvare, instrument, verktøy og metoder innenfor musikkteknologi.  Er kjent med sentrale utviklingstrekk innenfor det musikkteknologiske praksisfeltet.  Kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.  Har kjennskap til musikkteknologiens historie, egenart og plass i samfunnet

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i musikkteknologi – forts. Ferdigheter: Kandidaten  Kan beherske relevante faglige verktøy, instrument, teknikker og uttrykksformer.  Kan anvende faglig kunnskap og metoder til kunstnerisk utøvelse av musikkteknologi og oppgaver innenfor utøvelse/ produksjon/ formidling av musikk, studioteknologi og multimedia.  Kan reflektere over og drøfte egen praksis og begrunne fagbaserte valg.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Bachelor i musikkteknologi – forts. Generell kompetanse: Kandidaten  Har innsikt i relevante etiske, estetiske og samfunnsrelaterte problemstillinger.  Kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe.  Kan formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.  Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i musikkteknologi Masterutdanningen i musikkteknologi har følgende hovedmål: 1.Kandidaten skal oppnå en faglig fordypning på høyt nivå knyttet til arbeid med musikkteknologi i kunstnerisk utøvelse/ produksjon, vitenskapelig forskning, eller pedagogisk/metodisk anvendelse. 2.Kandidaten skal oppnå et grunnlag for videre forskerutdanning eller en karriere der kunstnerisk utøvelse og utviklingsarbeid utgjør en vesentlig del av virksomheten.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i musikkteknologi – forts. Kunnskap: Kandidaten  Har avansert kunnskap om sentrale temaer og metoder innenfor musikkteknologi og spesialisert innsikt i et avgrenset fordypningsområde.  Kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagfeltet.  Har kjennskap til sentrale og aktuelle forskningstemaer og –resultater knyttet til fordypningsområdet.  Har kunnskap om estetiske og analytiske perspektiv på musikk og teknologi.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i musikkteknologi – forts. Ferdigheter: Kandidaten  Kan gjennomføre selvstendige og avgrensede FOU- prosjekter under veiledning.  Kan utvikle faglige ideer og problemstillinger, innhente, anvende og presentere fagstoff, forfatte fagtekster og rapporter og foreta faglige evalueringer.  Kan anvende musikkteknologikunnskaper og –metoder på faglige og kulturpolitiske arenaer og treffe begrunnete valg.

Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Master i musikkteknologi – forts. Generell kompetanse: Kandidaten  Har innsikt i relevante etiske, estetiske og samfunnsrelaterte problemstillinger.  Kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer.  Kan kommunisere faglige problemstillinger, kunstneriske uttrykk og produksjoner, analyser og konklusjoner innen fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.