Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It 18.10.11 May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Pasientrettighetsloven § 4A
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
- M.Munch1 NKS Olaviken Alderspsykiatriske Sykehus Undervisningsavdeling –Litt om NKS Olaviken og historikk –Nettverk om aldersdemens –Innføringskurs.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
MarteMeo- metoden -bedre samspill med barn. “ Stillingen opprettes med bakgrunn for levekårsundersøkelsen for Bergen kommune. Arbeidet foregår i barnehagene.
Metoden som kan forandre praksis, intervju med Marte Meo terapeuter i demensomsorgen En grounded theory studie av Marte Meo terapeuter Masteroppgave 2009.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Teoriens rolle - analyse
Arbeidet med prosjektskissen
NKS Olaviken Alderspsykiatriske Sykehus Undervisningsavdeling
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Samarbeid og medbestemmelse
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
«Saman set me spor» Fleksibilitet Respekt Omsorg Glede
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva er en god ordbok?.
Pasientrettighetsloven § 4A
Kommunikasjon.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kort presentasjonsrunde
Velkommen til foreldremøte
1. Innledende påstander om organisasjoner
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Velkommen til foreldremøte
Modul 4 – Representasjoner
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Voldsforebyggende opplæring
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Nå er vi spente!.
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Velkommen til foreldremøte
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Vår oppgave Møte pasienter med store utfordringer i samspill knyttet til -Endret kognitiv fungering -Endret språkfunksjon -Ofte svekkede sanser -Ofte kompliserende somatiske sykdommer -Endringer vi ikke har kartlagt/oppdaget

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Hva vi ønsker Forebygge APSD så langt som mulig Pasienten skal oppleve Trygghet, Kvalitet og Respekt gjennom den omsorgen og behandlingen vi gir Høye mål krever vilje til å alltid være i bevegelse for å bli bedre

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Marte Meo betyr av egen kraft (dansk oversettelse: ved egen kraft) Utviklet på 70 tallet i Nederland av Maria Aarts Metoden benyttes i 30 land i veiledning innen mange ulike fagdisipliner I demensomsorgen i Norge fra 2001 Før det mest kjent i forhold til barn

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Kort fortalt En kommunikasjons og samspillorientert metode for å analysere budskapet bak atferden Ved bruk av filmopptak av samspillsituasjoner kan vi i studere de enkelte øyeblikkene av dialogen Fokus på hva som virker støttende og hva som skjer når partene ”mister” hverandre

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Før oppstart av filming: Informasjon om metoden til personale og pårørende. Forankring i ledelsen Innhenting av tillatelse (samtykkekompetent?) Klargjøring av problemstilling/utfordring

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Filming: Samhandling mellom personale og pasienten filmes Filmen analyseres og brukes som utgangspunkt for veiledning til personalet Ut fra veiledningen skal det dokumenteres ”arbeidspunkter” som det skal fokuseres på til neste filming og veiledning.

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Tolkning TeoriSituasjon Pasient

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Konkret jobber vi med: Å bygge kontakt, ingen kan sam-handle om de ikke er på samme sted sam-tidig Vi ser etter om det er blikkontakt, felles oppmerksomhetsfokus Gir pasientens ansikt oss opplysninger om han/hun har forstått ordene som er brukt. Bekymringsrynker, blikk

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Følges initiativene? Blir de små bevegelsene, andre ting som understøtter at pasienten tar initiativ til samhandling oppfattet? Blir initiativene til pasienten fulgt og satt navn på? Benevnes ønskede initiativ?

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Kontakt-Aksjon-Reaksjon Inntoning (atmosfære, stemmeleie) Ledelse (positiv ledelse) Dobbel instruksjon (følges ord av kroppsbevegelse/-språk) Tid til å reagere (Latens/språkoppfatning) Markeres overganger?

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Videre: Anerkjennes pasienten i handlingsforløpet? Får han hjelp til å starte og avslutte en handling? Støtte til å tåle ubehag? Hjelp til å reagere på andre og til å presentere seg? Naturlig fysisk berøring?

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Valg Gis det valg som pasienten ikke har forutsetning for å ta? Kan spørsmålene gjøres om til benevning? Etiske problemstillinger i forhold til dette Paternalisme/Autonomi/Omsorgssvikt

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Teoretisk fundament: Det er lett å knytte an til kjent teori Etter hvert doktorgrader og flere masteroppgaver om metoden Personlig opplevde jeg under veilederutdanningen at Kitwood, Levinas, Bråten m.fl. hadde en sentral rolle i min forståelse av metoden Det spesielle er at Maria Aarts har utviklet en struktur som gjør at metoden kan brukes som et praktisk verktøy.

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Hvordan bli Marte Meo veileder Bygger på en bachelor-grad eller univeristetsutdanning Veiledning i gruppe, 100 t Filme og gi veiledning mellom samlingene

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus For flere opplysninger Marianne Munch Astrid Andersen May-Britt Storjord

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Noen aktuelle linker og litteratur AARTS, M. (2005) Marte Meo grundbog, Eindhoven, Aarts Productions. BRÅTEN, S. (2007) Kommunikasjon og samspill fra fødsel til alderdom, Oslo, Universitetsforl. Masteroppgave Marianne Munch og Astrid Andersen

Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Pågående prosjekt i Molde Eva Gjengedal UiB, Else Lykkeslett HiMo, Torill Skrondal HiMo og undertegnede ”Relasjonsarbeid og samhandling mellom pleiepersonell og personer med demens som har utfordrende atferd og psykiske tilleggssymptomer”