Felles tema i mars: Selvkontroll

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Samspill og Samhandling
Sommervikar i Blend.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Veiledning av elever / lærlinger
Aggression Replacement Training
Personlighetsbegrepet i veiledning
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
HelART i Ulåsen barnehage
Kampen skole Vår visjon:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
BARNAS BARNEVERN 2020.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykologisk førstehjelp
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Ledelse av læringsprosessen
«Den gode timen på Saltvern»
Invitasjon til Helt sjef!
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Felles tema i mars: Selvkontroll

Definisjon… Selvkontroll handler om å tilpasse seg fellesskapet og ta hensyn til andre.

Idémyldring… Hvordan «oversette» dette til elevene? Metode/arbeidsmåte, aktivitet, undertema, fag...?

Selvkontroll handler om å kunne utsette egne behov og ønsker, beherske turtaking, og oppføre seg solidarisk med avgjørelser som er fattet i fellesskap. Det vil innebære å kunne vente på tur, være kompromissorientert og å reagere på erting og kommentarer fra andre uten å ta igjen, bli sint eller slåss. ….vente på tur i samlingsstunden, eller å la være å si at du har vært i London når sidemannen stolt forteller at han har vært i Danmark. Også når fruktfatet sendes rundt, handler det om å kunne vente på tur, selv når det minker på jordbærene…

Du kan lære barn og unge strategier for å håndtere seg selv og sine følelser når situasjoner oppleves vanskelige: 1. Spør dem hva problemet er. Når barn og unge får muligheten til å reflektere rundt problemets kjerne, utfordres deres egne ressurser. 2. Spør dem hva du kan gjøre for å hjelpe til, og hva de selv kan gjøre. Det er ofte en utfordring å ta imot løsningsforslagene uten at de samtidig vurderes. På dette stadiet av løsningsarbeidet skal barn og unges forslag ikke vurderes, men du skal oppmuntre barnet til å komme med så mange løsningsforslag som mulig.

3. «Hva skjer hvis ...» I denne fasen er jobben din å utfordre barn og unge på egne løsningsforslag. «Du foreslo å gjøre ...,» «Vil det være en trygg løsning?» «Vil det være en rettferdig løsning?» «Vil løsningen kunne virke?» «Hva vil den andre føle?» «Hva ville du følt hvis du var den andre?» 4. Barna bør utfordres til å prøve det alternativet de selv opplever som best.

5. Barn bør inviteres til en refleksjon rundt hva som var bra og hva som var mindre bra i det løsningsforslaget de valgte, og om nye tiltak skal settes inn. Barn og unge som trenger å øve på selvkontroll, kan utfordres på egenskaper som det å kunne dele, vente på tur, forhandle og kunne avbryte på en høflig måte. Dersom det er en grunnleggende og god tillit i relasjonen mellom deg og barnet, kan det i rolige samtaler utfordres på de områdene det ikke takler.

Du kan for eksempel spørre: • Hva gjør du når noen gjør deg vondt? • Hva gjør du når noen kaller deg for ting du ikke liker? • Hva gjør du når noen tar ting fra deg? • Hva gjør du når du ikke får det du vil ha?

Når barn og unge får muligheten til å snakke og reflektere rundt egen atferd, kan en negativ væremåte erstattes av en mer positiv oppførsel. Dersom et barn lykkes med sin selvkontroll, vil jevnaldrende og voksne i større grad tilby det den kjærlighet, respekt og anerkjennelse som alle mennesker er avhengige av.