Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnsgar Johannessen Endret for 5 år siden
1
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Barnevern18, 22.november 2018 Psykologspesialist og førstelektor Guro Øiestad
2
Hva er egentlig selvfølelse?
Å kjenne egne følelser og reaksjoner og våge å uttrykke seg overfor andre Være mange og samtidig erfare seg selv som èn Føle seg verdifull og trygg sammen med andre Og gi andre den samme verdigheten
3
Tilknytningspsykologien (Bowlby) viser to grunnleggende behov:
Utforsking: Selvstendighet og behov for å mestre verden Tilknytning: Avhengighet og behov for beskyttelse og omsorg
6
Ungdomstiden: Stadig større sirkler
Det store selvstendighetsprosjektet Likevel avhengige av omsorg og støtte Men kan avvise oss voksne
7
Voksne med ansvar for ungdom, må:
Kvalifisere seg Gjøre seg attraktive Ikke gå på nåler, men være på parti Være større og sterkere, og GOD Få tak i ØMHET for ungdommen, vise interesse for deres verden
8
Søren Kierkegaard 1859: «For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mereforståen ham slet ikke.»
9
Ungdom blir tryggere, føler seg mer inkludert når vi voksne:
..forstår den unge innenfra ..toner oss inn på deres følelser og reaksjoner ..forsøker å være sammen med dem der de opplevelsesmessig er Framfor å kun reagere på deres atferd, som kan være provoserende og vanskelig å forstå.
10
Tilknytningspsykologien har lært oss:
Barn lærer å håndtere og regulere følelser i relasjoner med voksne Ungdomstiden er portal til affektregulering og integrering, pga hjernens utvikling Forutsetter at voksne forsøker å forstå ungdom innenfra, ikke bare reagere på atferd
11
Utviklingen av selvstendighet hviler på retten til å være avhengig
12
Se ungdom innenfra: ”Være sammen”
13
Være sammen: Skape tillit og åpne kommunikasjonen Se bakenfor atferd
Gå dit ungdommen er, følelsesmessig, ikke dit du mener han/hun burde være Forsøke å forstå og dele Når noe er forstått og delt blir det mye lettere å fikse Skape tillit og åpne kommunikasjonen
14
Forskning viser: Å sette grenser for tenåringer handler ikke om kontroll, men om kommunikasjon Vi inviterer til kommunikasjon ved å være gode å fortelle til Når vi er gode å fortelle til, vil ungdommen lettere høre på oss Innstallere flyt med omgivelsene, framfor kamp eller tilbaketrekking
15
Lytte: Aktiv lytting Speiling
16
Fuck det her, jeg gir faen i alt!
Rollespill Ungdom: Fuck det her, jeg gir faen i alt! Voksen: …
17
Barnets følelse av jeg er sterkt påvirket av hvordan det får høre med i et vi. (Siegel & Hartzell)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.