Mangfold i styrer: hva kan vi lære fra forskning på team og kreativitet? Gro Ellen Mathisen, cand.psychol., Ph.D.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Klima for kreativitet og innovasjon
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Verdiskapning og fornyelse: Styrets rolle for kreativitet i bedriften Gro Ellen Mathisen.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
TEMA: MANGFOLD I STYREROMMET DEN REGIONALE STYREDAGEN // 7. Mars 2006.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Veileder for gevinstrapportering
Alkoholbruk blant unge i Agder
Barnesyn og barns medvirkning
Effektiv undervisning
Benchmarking som kilde til forbedring
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Store forskjeller i arbeidsledighet
Familieråd En for alle, alle for en
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Samarbeid og medbestemmelse
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å arbeide i studiegruppe:
Ny vri oppgave Wasim og Lise
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Klar ferdig gå….part two!
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Kapittel 11 Læringsteori.
Kommunesektorens bruk av FoU
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Nå er vi spente!.
WORKSHOP!.
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Mangfold i styrer: hva kan vi lære fra forskning på team og kreativitet? Gro Ellen Mathisen, cand.psychol., Ph.D.

Styrets rolle i en kreativ bedrift –Styret har et ansvar for noen av organisasjonens viktigste ideer som visjoner, foretningsidé og verdier. –Sørge for å vedlikeholde og fremme den kreative kapital i bedriften.

En vanlig antakelse Grupper er mer kreative enn enkeltindivider og heterogene grupper er mest kreative

Hvordan kan mangfold fremme kreativitet? -Videre perspektiv, mange ulike ideer -Større nettverk av personer som også kan gi et videre perspektiv -Bedre evaluering av ideer

Verken bekrefter eller avkrefter at mangfold fremmer kreativitet Forskningsresultater:

Noen studier har funnet at mangfold på områdene kjønn, etnisk bakgrunn, alder, varighet av medlemskap i team og utdanning fører til høyere konfliktnivå og dårligere samarbeid sammenlignet med homogene team. Paulus & Nijstad, 2003

Hva er mangfold? Synlige forskjeller - førsteinntrykk: Alder Kjønn Etnisk bakgrunn Bekledning Språk Mulig barriere mot en felles gruppeidentitet

Hva er mangfold? Ikke synlige forskjeller – oppdages etter hvert: Sosioøkonomisk bakgrunn Utdannelse Erfaring Personlighet Kognitiv stil Verdier og holdninger

Ulik grad av mangfold, ulike konsekvenser? Kvinne, jurist 40 Kvinne, jurist 40 Kvinne, jurist 40 Mann, siv.ing 50 Mann, siv.ing 50 Mann, siv.ing 50

Ulik grad av mangfold, ulike konsekvenser? Kvinne, journalist 40 Kvinne, jurist 40 Kvinne, statsviter 30 Mann, siv.øk. 60 Mann, siv.ing 50 Mann, psykolog 40

Ulik grad av mangfold, ulike konsekvenser? Kvinne, siv.ing. 50 Mann, siv.ing 50 Mann, siv.ing 50 Mann, siv.ing 50 Mann, siv.ing 50 Mann, siv.ing 50

Hvilken type mangfold har størst betydning? Kvinne, analytisk Kvinne fantasirik Mann, analytisk Mann, systematisk Mann, fantasirik Cognitive Diversity: Ulike måter å tenke på og løse problemer – eks systematisk eller assosiativ. Forskning har vist at team med medlemmer med ulik tenkestil er mer kreative.

Ulike typer mangfold Synlige forskjeller mellom medlemmer i et styre har trolig størst betydning ved dannelse av et styre eller når nye medlemmer kommer til. Forskjeller i personlighet og tenkemåter (kognitiv stil) kan bli av større betydning etterhvert.

Mangfold Hvilke forutsetninger Kreative resultater + + Heterogene team er kreative under visse forutsetninger

Skape et kreativt teamklima: –Mål –Støtte til nyskaping –Trygghet –Resultatorientering Anderson & West, 1998

Mål: Felles mål Klare Meningsfulle Oppnåelige “Hvis du ikke vet hva du vil frem til kan du like godt gå i alle retninger” (Alice i eventyrland)

Støtte til nyskaping Uttrykt støtte Utført støtte –Gir mer positiv stemning og ønske om å bidra

Baer & Oldham, in press

Trygghet En grunnleggende forutsetning for å ville presentere nye ideer. Rom for “minority dissent” Bruke mangfoldet på en konstruktiv måte Sterkere engasjement

Resultatorientering Kvalitetsbevissthet Kontinuerlige evalueringer Sette spørsmålstegn med hva en selv gjør

Forskningsdokumentasjon av modellen Helsevesenet Forskningsinstitusjoner Oljeselskaper Posten Mediebedrift Restauranter

Studie av team i mediebedrift (Mathisen, Martinsen & Einarsen, 2006) Personlighets sammensetning Teamklima Kreative resultater + +

Studie av kreativitet i restauranter (Mathisen, Mykletun, & Einarsen) Leders kreativitet Teamklima Kreative resultater + +

A bad system will beat a good person almost every time…… Klima for kreativitet og innovasjon Trygghet, indre motivasjon og engasjement Kreative og effektive styrer Mangfold

Svært viktig at styret er opptatt av hvordan det indre liv fungerer! Diskutere så åpent som mulig: –Målforståelse og akseptering –Medlemmenes deltakelse –Oppgavefordeling –Beslutninger –Ledelse/koordinering –Håndtering av uenighet –Mellommenneskelige relasjoner –Tilbakemeldinger

Hvordan overkomme utfordringer knyttet til mangfold? Svært viktig å hjelpe styret gjennom den første tiden med mangfoldig sammensetning Hjelpe medlemmene til å se at mangfold kan være kilde til utvikling, læring og kreativitet i motsetning til bare en hindring Refleksjon om prosesser er svært viktig – hvordan samhandler vi? For eksempel kartlegge kognitiv stil og diskutere hvordan dette kan brukes aktivt som hjelpemiddel i styrearbeidet

Styreleder kan særlig påvirke hvorvidt styret får utbytte av mangfold!

Demography Personality Presence of knowledge and skills Use of knowledge and skills Firm specific knowledge and skills Justices Social support Intragroup conflict Entrepreneurial orientation Leadership style Environment Job satisfaction Commitment Perceptual task board performance Board focus Creative and innovative behavior Cohesiveness Effort norms Group climate Social loafing InputProcessOutput Studie av norske styrer gjennomført ved UiS: