Spesialisert Rehabilitering av hjerneslag i sengepost Med hovedfokus på kognitive utfall (Sett fra et sykepleieperspektiv) Nasjonal Hjerneslagkonferanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogrammet i geriatri, samling B
Advertisements

Erfaring med eldre brukere og rehabilitering
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Kognitive utfall ved hjerneslag
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kognitive utfordringer – forslag til tiltak Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Nevrologisk avdeling.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Norskfaget i 1. klasse.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Presentasjon av DARTFISH
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Informasjon om eksamen
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
KARTLEGGING AV KOGNITIVE FUNKSJONER I AKUTTFASEN VED HJERNESLAG
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Foreldremøte skolestartere 2018
Valgfag innsats for andre
Pasientkasus Grethe og Vigdis.
1 Egenomsorg og helse.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
HMS © Caritas Norge..
- eksempel fra KROPPSVØING
Hverdagsrehabilitering Orientering til Eldrerådet 10.mars 2016
Elektrisk rullestol Per-Ola Rike Psykolog og phd-stipendiat
Hva vet vi om barn og smak
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen!.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Barnehagenorsk Samling 14
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Spesialisert Rehabilitering av hjerneslag i sengepost Med hovedfokus på kognitive utfall (Sett fra et sykepleieperspektiv) Nasjonal Hjerneslagkonferanse Kristiansand 15. april 2016 Kjersti Abildgaard Sykepleier og Teamkoordinator

AFR Kongsgård

Enhet for spesialisert rehabilitering SSK Gruppe 1A, hjerneslag, har 8 sengeplasser + 1 sengeplass til kontrollopphold. Tverrfaglig team består av: Leger, sykepleiere, hjelpepleiere, psykiatrisk sykepleier, ergoterapeuter, fysioterapeuter, logopeder, sosionom, klinisk ernæringsfysiolog.

Mottak av pasient Kartlegging og vurderingsmøte Tiltak - Rehabiliteringsplan Samarbeid med pårørende og evt. kommune Utskrivelse Kontrollopphold med førerkortvurdering Rehabiliteringsoppholdet

Kognitive utfall Kognisjon: Tenke og oppfatningsevnen. Vurdering av kognitiv funksjon gjøres med standardiserte tester, observasjon, og intervju med pårørende. Tiltak ved kognitive vansker kan deles opp i forhold til vurdering, tilbakemelding, generell kognitv stimulering og kompenserende tiltak.

Psykomotorisk tempo Praktisk og mentalt arbeid tar lenger tid. En trenger lenger tid enn før på å oppfatte informasjon (latenstid), og en kan i mindre grad enn før holde på med flere ting om gangen. Nedsatt reaksjonsevne er farlig i trafikken.

Allmenn orientering Er pasienten orientert for egen situasjon, tid og sted? Tiltak: -Bli kjent. Kan være forvirret i forbindelse med overflytting mellom avdelinger. -Bruke tid på realitetsorientering. -Skjerming. -Hvordan var pasienten før hjerneslaget?

Konsentrasjon - Observasjoner -Problemer med å holde på med en aktivitet over tid. -Blir lett distrahert eller avledet. -Vansker med å forholde seg til mer enn en ting av gangen. -Blir forvirret i sammen med mange mennesker. -Det man har lest, fester seg ikke.

Konsentrasjon - Tiltak -Ryddige omgivelser -Gjøre en ting av gangen -Ta mange små pauser -Skjerming, ro, tid. -Samtaler er best på tomannshånd. -Gjøre pasienten oppmerksom på sin nedsatte konsentrasjonsevne. -Trene på å konsentrere seg over tid.

Hukommelse Deles inn i korttidshukommelse (1 minutt) og langtidshukommelse (en time eller et døgn eller mer). Vansker med oppmerksomhet/konsentrasjon kan også føre til vansker mer hukommelse. De aller fleste har dårligere kapasitet enn før til å ta inn og lagre (huske) ny informasjon.

Hukommelse - Observasjon Kan pasienten huske: Eget navn, fødselsår, familiemedlemmer, egen adresse. Dag, måned, år, hva han spiste til siste måltid, hva man har gjort i løpet av dagen, Avtaler/beskjeder. Hvordan var pasienten før hjerneslaget?

Hukommelse - Tiltak Orientere pasienten om tid og sted. Bruke kalender, ukeplan/dagsplan. Gjentakelser og påminnelser er nødvendige. Skrive ned beskjeder. Huskedagbok (prosessdagbok), 7.sans, mobiltelefon. Prinsipper fra «feilfri læring» er mer effektivt enn «prøve og feile-læring». Faste rutiner

Tidsoppfatning - Observasjon Vansker med å holde orden på dato og klokkeslett. Blir døgnvill (kan tro det er morgen etter middagsluren). Har pasienten problem med å beregne hvor god/dårlig tid han har fram til en avtale? Møter pasienten opp en time for tidlig eller for sent til avtaler? Den indre «klokken» går feil. Tiden kan føles ekstra lang eller kort.

Tidsoppfatning - Tiltak Klokker og kalendere er synlige og lett tilgjengelige. Dagsplan. Bruke hjelpemidler. F.eks alarm på mobiltelefon.

Neglekt Redusert oppmerksomhet mot egen kropp og/eller rommet på den ene siden, oftest mot venstre. Personer med visuell neglekt finner ofte ikke begynnelsen av linjene når de skal lese, eller gjenstander som er plassert til venstre i synsfeltet. Ved kroppslig neglekt er påkledning av venstre del av kroppen ofte vanskelig.

Neglekt - Observasjon Sitter pasienten med hodet vendt bort fra affisert side? Spiser pasienten bare maten på tallerkenen som ligger til høyre side for midtlinjen? Unnlater pasienten å vaske og kle på seg på den venstre kroppshalvdelen? Støter pasienten ofte på ting på venstre side?

Neglekt - Tiltak Når pasienten ligger i sengen skal venstre side være ut mot rommet. Stimulering for å rette oppmerksomheten mot den affiserte siden. Aktiviteter skal foregå på affisert side. (Stell, påkledning, måltider, guide affisert side). Gjøre pasienten oppmerksom på sitt neglekt. Undervise pårørende. Trening med scanning-teknikker (ergoterapeut).

Apraksi Apraksi er svikt i utføring av viljestyrte, målrettede handlinger som ikke kan tilskrives pareser, sensibilitetstap, koordinasjonsfortyrrelser eller tilstander i bevegelsesapparatet. Apraksi opptrer oftest ved skader i venstre hemisfære og som oftest samtidig med afasi.

Ideasjonell apraksi Manglende ide om hvordan en bestemt aktivitet skal utføres. Personen vet ikke hvordan en kjent gjenstand skal håndteres, og har mistet evnen til å bestemme riktig rekkefølge i aktiviteten.

Idemotorisk apraksi Bevegelser som personen tidligere har gjort automatisk krever store anstrengelser, utføres klossete og på en lite hensiktmessig måte.

Apraksi - Tiltak Ro, tid og tålmodighet. Omgivelsene forenkles, slik at det er færre ting å ta feil av. (for eksempel på vasken). «Feilfri læring». Bruke en «oppskrift» som henger på speilet i morgen-adl for å at pasienten skal lære, og personalet gjør likt. ( Veiledning, guiding, igangsetting av en aktivitet. Klær legges fram i riktig rekkefølge. Vurdere å spise skjermet.

Rom/retning Problemer med å sette sammen deler til en helhet, utføre handlinger i rommet og å orientere seg. Det kan være vanskelig å oppfatte forholdet mellom egen kropp og rommet omkring, kroppsdelenes innbyrdet forhold og det å forholde til høyre og venstre.

Rom/retning - Observasjoner Finner pasienten fram i avdelingen, i etasjene på sykehuset og i uteområdet? Klarer pasienten å ta på seg klærne riktig? (opp ned, vrengt, feil knapping) Problemer med å gripe glasset som står på bordet eller setter seg delvis eller helt utenfor stolen? Vansker med å avlese klokker med visere?

Rom/retning - tiltak Øve seg på å finne fram. Legge merke til spesielle kjennetegn. Merke romdøra med et farget ark. Trene påkledning. Vurdere enklere klær. Legge tøyet «riktig vei» og på samme måte. Bruke digital klokke i stedet for klokke med visere.

Evne til å planlegge og gjennomføre en handling. Struktur

Struktur - Observasjoner Gjennomfører pasienten aktiviteten på en «normal» måte? Får han med seg alle handlingsledd? Setter han i gang for mange ting om gangen? Blir oppgavene gjort ferdige? Bruker han unormalt lang tid? Holder pasienten orden på avtaler og viktige papirer?

Struktur - Tiltak ADL-trening. Hjelpe pasienten til å konsentrere seg om en aktivitet om gangen. Bruke tid. For eksempel forflytning: Husk bremsene på, fotstøtter opp, bena riktig plassert osv. Lage en plan, bruke sjekklister. Rydde i papirer – få hjelp.

Perserverasjon Stadig, uvilkårlig gjentagelse av en og samme handling eller forestilling (for eksempel et ord, en melodi eller et utsagn som man stadig gjentar) og manglende evne til å skifte fra en aktivitet til en annen når stimulus endrer seg.

Perseverasjon - Tiltak Gi pasienten mulighet for selv å komme videre. Bruke god tid. Hjelp til å komme videre i handlingen ved bruk av muntlig instruksjon, peke på ting eller guiding.

Innsikt (sykdomsinnsikt ) Anosognosi: Nedsatt sykdomsinnsikt, noe som gjør det vanskelig for den slagrammede selv å forstå og ta inn over seg hva som er vanskene etter slaget. (Hjerneslag. Hjem-hva nå? Brosjyre utgitt av LFS)

Innsikt – Observasjoner Pasienten overvurderer hva han kan. Er impulsiv og kan ikke vente. F.eks. ukritisk i forflytning eller tror han kan reise seg fra rullestolen og gå. Er unormalt likeglad. Kan være selvopptatt og glemmer å ta hensyn til andre. Tror han kan kjøre bil til tross for sviktende syn m.m.

Innsikt - Tiltak Realitetsorientering. Gi informasjon til pårørende.

Initativ - Observasjon Kan pasienten sette i gang en handling på egenhånd? Tar pasienten kontakt med personalet/medpasienter? Ringer han for å be om hjelp? Trenger pasienten stikkord og «puff» underveis i en aktivitet?

Initativ - Tiltak Gi pasienten nødvendige stikkord og «puff» underveis i en aktivitet. Timeplan/dagsplan – struktur på dagen. Samtale om pasientens mangel på initativ.

Agnosi Sviktende evne til å gjenkjenne sammensatte sensoriske stimuli som en helhet. Taktil agnosi: Normal berøringssans, men klarer likevel ikke å kjenne igjen en gjenstand han holder i hånden og føler på. Visuell agnosi: Normalt syn og kan beskrive detaljene i et bilde, men skjønner likevel ikke hva det forestiller.

Agnosi Prosopagnosi: Gjenkjenner ikke ansikter. Auditiv agnosi: Hører lyder, men klarer ikke å forstå meningsinnholdet. (Rene agnosier sees sjeldent, men agnosi er ofte tilstede som et element i rom- retningsvansker)

Nedsatt kapasitet Det vanligste og varigste utfallet etter hjerneslag. Hjernen trenger mer hvile. Økt irritabilitet og mindre toleranse for lys eller støy er følgetilstander. Balanse mellom aktivitet og hvile. Energiøkonomisering – hva skal man bruke kreftene på?

Rehabiliteringsplan Vi har hatt fokus på brukermedvirkning – det skal være pasientens mål. Hovedmål, ressurser, delmål, tiltak og evaluering. Har hatt 2 fagdager i forhold til rehabiliteringsplan. Jobber med forbedring.

Samarbeid med pårørende Samtaler når pårørende er på besøk eller pr. telefon. Samarbeidsmøte: Gi tilbakemelding til pasient og pårørende evt. representant fra kommunen, spørsmål og drøfte videre oppfølging. Pårørendekveld: Undervisning om hjernen, hjerneinfarkt/hjerneblødning, fysiske og kognitive utfall, å være pårørende, krise og sorg. Samtaler og utdeling av brosjyrer.

Samarbeid med kommune Pleie og omsorgsmeldinger og telefonkontakt. Samarbeidsmøte. Hospitering ved behov.

Før utskriving til hjemmet Nyttig med hjemmepermisjoner med pårørende tilstede. Vi avtaler på teammøtet hva pasienten skal ha fokus på/trene på i hjemmepermisjonen. Hjemmepermisjon avtaltes i samarbeid med pårørende. Evt. Hjemmetrening med ergoterapeut.

Kontrollopphold 2 døgns Kontrollopphold med førerkortvurdering.

Utetrening Frisk luft Fysiske øvelser og balansetrening Oppmerksomhetstrening Synstrening Kommunikasjon og sang Mestringsfølelse Sosialt - humor Bedre søvn

Uteområdet