Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen
Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon Konklusjon I struktur svært lik Soukup
Nøkkelord Nettbasert utdanning Sosiale nettverk Åpenhet, gjennomsiktighet, tilgjengelighet E-læring Samarbeidslæring Læringsfellesskap
Innhold Drøfter hva som er det pedagogiske potensialet i å bruke sosiale nettverk som støtte for nettbasert læring Forutsetning for samarbeid er at folk vet om hverandre og har tilgang til noen felles tjenester – du og ditt arbeid er synlig for dine medstudenter
Innhold Et sentralt aspekt ved kooperativ læring er at studentene skal kunne gjøre bruk av hverandre, men opprettholde individuell frihet Forfatterne henviser i artikkelen til tre interne evalueringsrapporter hos NKI
Innhold Hvilke sosiale infrastrukturer støtter læring? Begrepet nettverk er vesentlig, spesielt bruk av sosiale nettverk som hjelp i læringsprosesser uten nødvendigvis kommunikasjon i form av diskusjonsforum o.l
CSCW/CSCL Skiller mellom ”samarbeidsvillig” arbeid / ”samarbeid” Computer -supported cooperative work (CSCW) – kooperativ læring Computer-supported collaborative learning (CSCL) - samarbeidslæring
CSCW/CSCL 1. Individuell læring gir maksimal fleksibilitet, men ikke læringsfelleskap 2. Samarbeidslæring (CSCL) gir læringsfellesskap, men begrenser individuell frihet 3. Kooperativ læring (CSCW) stimulerer både individuell fleksibilitet og tilhørighet til læringsfellesskap
Individual, cooperative and collaborative learning environments
Teorien om kooperativ frihet Hver enkelt sin personlige side og profil som en så kan dele Velge å følge andres aktivitet (abbonere) og anbefale videre Ikke nødvendigvis meldinger, diskusjoner og kommunikasjon Sosiale nettverk for samhandling utvikles dermed på grunnlag av personlige sider, ikke et diskusjonsforum
Teorien om kooperativ frihet Passende grad av åpenhet/gjennomsiktighet Bedre kvalitet når: 1. Vi vet at andre har tilgang til det vi skriver 2. Vi lærer av hverandres bidrag 3. Kan få tilbakemelding
Virkemidler for å styrke tilhørighet i virtuelle læringsfellesskap Studentkataloger Elevprofiler (hva deles med hvem) Læringspartnere Kooperative oppdrag/oppgaver Kooperativ vurdering Kooperativ separasjon
Konklusjon Nettsamfunn er ikke nye LMS` er Men denne spesielle formen for samhandling har et pedagogisk potensiale som kan benyttes som et supplement til andre verktøy. Potensialet ligger i åpenheten/delingen og evnen til å skape bevissthet blant studentene