Prøv å ikke ha det moro. Dette er ment å være pedagogisk. Charles M Schulz (1922 – 2000) Creator of Peanuts.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Fra ide til problemstilling
Normer, verdier og holdninger
Noen utfordringer for skolene
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
11. Legitimitet og makt Påstandene:
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Prosjekt og forskningsrapport
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Effektiv undervisning
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Framtid - Samspill - Skaperglede
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Selvinnsikt, lykke og selvledelse
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Prosjekt og forskningsrapport
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Finsk lærer i svensk skole
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Utskrift av presentasjonen:

Prøv å ikke ha det moro. Dette er ment å være pedagogisk. Charles M Schulz (1922 – 2000) Creator of Peanuts comic strip Florainvasjonen i Bergen, januar 2008 Mål: Undersøke og engasjere seg i ulike perspektiver og strategier for læring

A B C D E F G H I J K L R T L R T L L T L T L M N O P Q R S T U T L R L L T R T R L V W X Y Z Æ Ø Ǻ L T L T T L R T

Differensiering Feedback Tenkeferdigheter Mål og metoder Klassestørrelse PC`er Lœringsmiljø Testing

Data innsamlet fra: 600 meta-analyser 500,000 studier 300+ millioner studenter Lærere betyr noe: Hva sier forskningen om dette? Professor John Hattie, Universitetet i Auckland Oktober 2003

 Audio-visuelle hjelpemidler  Adferdstiltak  Klassestørrelse  Kognitiv strategsk trening  IKT-assistert instruksjon  Gruppearbeid  Kreativitetsprogrammer  Forventninger  Feedback  Økonomi  Støtte hjemmefra  Lekser  Piagetinspirerte programmer  Programmer for kvalitetsinstruksjon  Spesialped. programmer  Gå om igjen  Selv-vurdering  Sosio-økonomisk status  Evner for læring  Testing

Distribusjon av effekter

“I min sammenstilling av over 500,000 studier, kan det vises at nesten alt vi gjør innenfor begrepet utdanning har en positiv effekt for læring Målet må være å identifisere de faktorene som har en markert å meningsfull effekt for læring, ikke bare en positiv effekt.” John Hattie, 2003

A B C D E F G H Klassestørrelse Mål og metoder PC`er Testing Differensiering Feedback Tenkeferdigheter Lœringsmiljø A B C D E F G H

Studier Effekt  Audio-visuelle hj.midler2,  Nivågruppering1,  Differensiering4,  Økonomi1,  Klassestørrelse2,  Gå om igjen3, LAV EFFEKT

Studier Effekt  Sosio-økonomisk status1,  Lekser  Foreldrenes betydning  Simulering & spill1,  Datamaskiner18,  Testing1, MEDIUM EFFEKT

STOR EFFEKT Studier Effekt  Lærerens ekspertkunnskap13,  Feedback7,  Trening av tenkeferdigheter2,  Klasseromsadferd  Hjemmeforhold25,  Piagetinspirerte programmer  Gruppearbeid1,  Evner for læring3,  Selv-vurdering  Kreativitetsprogrammer2,

FEM HOVEDOMRǺDER  FEEDBACK  TENKEFERDIGHETER  UNDERVISNING OG LÆRING  STØTTE HJEMMEFRA  ATFERD

“Influences on Student Learning” av Prof John Hattie, 2003 “I min sammenstilling av over 500,000 studier, har jeg funnet ut at det er lærernes ekspertise, ikke bare lærerne i seg selv, som utgjør den store forskjellen for elevenes læringsutvikling” Nøkkelfaktorer hos “Ekspertlærere” : DDe utfordrer DDe gir feedback DDyp representasjon (av nøkkelbegreper) “Disse tre faktorene klassifiserer 80% av lærerne korrekt, og er sannsynligvis tilstrekkelig til å peke på hovedforskjellene mellom ekspertlærere og erfarne lærere.”

Mål for dagen Se på betydningen av tenkeferdigheter og feedback Forsøke ulike strategier for å utvikle tenkeferdigheter Introdusere dere til filosofi for barn (P4C) slik det blir praktisert I Storbritania Vise hvordan P4C kan forbedre tenkeferdigheter og feedback Se på betydningen av å utfordre

Sammenlign og finn forskjeller Hva er likheten og forskjellen mellom Roald Dahl, dronning Elizabeth og George Clooney?

B ehandle informasjon Finne RELEVANT info; SAMMENLIGNE, KONTRASTERE, SORTERE, KLASSIFSERE OG SEKVENSIERE B egrunnelse Buke STØTTEARGUMENTER, PRESIST SPRÅK, LOGISK SLUTNINGER U tspørring Spørre relevante SPØRSMÅL, DEFINERE problemer, FORUTSI resultater, TESTE konklusjoner K reativitet Se etter ALTERNATIVER og MULIGHETER, SKAPE IDEER & HYPOTESER E valuering Utvikle KRITERIA for KVALITETEN av elevarbeid & YTE GOD FEEDBACK “Skills of Thinking” (Besøk:

“Analfabetene i det 21. århundret vil ikke være de som ikke kan lese og skrive, men de som ikke kan lære, avlære og lære på nytt” Alvin Toffler ( ) En av verdens ledende konsulenter på endring, visjoner og fremtidstrender

Klarhet Forvirring 1. Begrep 2. Konflikt Begrep: Oddetall

Drager reiser seg mot vinden, ikke med den Sir Winston Churchill (1874 – 1965)

Kognitiv konflikt Ide 1 Et oddetall kan ikke deles på 2 Ide 2 Jeg kan dele £7 på 2, noe som gir £3.50 Spenning

Begrep 2.Konflikt Klarhet Forvirring 3. Konstruere

Typer av læring (Forskning fra National Literacy Trust) 5% 10% 20% 30% 50% 75% 90% Lytte Audiovisuelle hj. midler Demonstrasjoner Diskusjoner Forklare for andre Praktisere Lese

Begrep 2.Konflikt Klarhet Forvirring 3. Konstruere Eureka!

“Tenkning om tenkning” må være en hovedingrediens i enhver myndiggjørende utdanningspraksis.” Jerome Bruner, The Culture of Education

Meta-kognitive spørsmål 1.Hva var din første idé? 2.Hvor kom denne idéen fra? 3.Hva var det beste/dårligste med din (første) idé? 4.Hva var det du hørte som utfordret deg? 5.Hvilke tanker hadde du da du var i dumpa? 6.Hvilke strategier vurderte du? 7.Hva hjalp deg til å tenke klarere? 8.Kan du finne en analogy/metafor eller eksempel for å forklare hva du tenker? 9.Hvordan er idéene dine nå forskjellig fra de du hadde før? 10.Hvilke strategier/ideer kan du bruke i fermtiden?

Begrep 2.Utfordring 3.Konstruere 4.Vurdere Metakognisjon Klarhet Forvirring

“Du skulle tro at flinke elever ville være de som satte pris på en utfordring, samt være utholdende selv med motgang. I steden er disse studentene de som er mest redd for å feile, og de som er mest trolig til å sette spørsmål ved egne evner og nøler når de møter motstand. Self Theories: Their role in Motivation, Personality and Development (Carol Dweck, 1999)

Si fargene du ser, ikke ordene du leser … Rød, brun, grøn, blå, rosa, svart, orange, lilla, violet, grå, sølv

INNFLYTELSES MODELL (Daniel Kim) INNFLYTELSEINNFLYTELSE Systemer & Strukturer Visjon Atferdsmønster Hendelser Mentale Bilder

 BEHAVIOURIST (Regler/belønning - konsekvenser ) Kilde: B.F. Skinner e.g. Canter’s påstandsdisiplin Atferd bestemmes av ytre faktorer (så som regler, lover, omgivelser, etc)  HUMANIST (Relasjoner-Lytte) Kilde: Carl Rogers e.g. Oppklarende spørsmål; rådgivnings-/veiledningsmodeller Atferd bestemmes av indre faktorer (i.e. våre indre verdier og tro)  KOGNITIV UTVIKLING (konfronterende-unnvikende) Kilde: Jerome Bruner e.g. Glasser’s kontrollteori Atferd bestemmes av både indre og ytre faktorer

A. Selv om barn tenker, er ikke beslutningene de tar ennå fullt ut rasjonelle og moralske B. Elevers innerste følelser og de beslutningsprosesser de bruker, må alltid anses som riktige (legitime) og gyldige 2. A. Vanligvis tildeler jeg elevene spesielle områder eller plasser i klasse-/SFO- rommet/på avdelingen B. Vanligvis er min tildeling (av arbeidsplass) åpen for diskusjon eller forhandling

Tabell ITabell IITabell III 2A1A4B1B2B4A 3B5A6A5B3A6B 7A8B9A8A7B9B 11A10A12A10B11B12B 624

 BEHAVIOURIST (Regler/belønning - konsekvenser ) Kilde: B.F. Skinner e.g. Canter’s påstandsdisiplin Atferd bestemmes av ytre faktorer (så som regler, lover, omgivelser, etc)  HUMANIST (Relasjoner-Lytte) Kilde: Carl Rogers e.g. Oppklarende spørsmål; rådgivnings-/veiledningsmodeller Atferd bestemmes av indre faktorer (i.e. våre indre verdier og tro)  KOGNITIV UTVIKLING (konfronterende-unnvikende) Kilde: Jerome Bruner e.g. Glasser’s kontrollteori Atferd bestemmes av både indre og ytre faktorer

Hva er VISJON deres? e.g. Vi har et rettferdig system å behandle atferd på som understøtter læring for hele skolen 2. Hva er de MENTALE BILDENE i personalet, blant elevene, fellesskapet og i forskningsresultater? e.g. Behaviourist, Humanist and Kognitive utviklings teorier om atferd 3. Design/lag de SYSTEMER OG STRUKTURER som vil hjelpe skolen til å oppnå visjonen dere har laget e.g. Et ordensreglement som er forutsigbart, ansvarlig og støttende

VISJON Eksempler Hva ønsker denne gruppen å oppnå? Hvordan vil du at skolen din skal være? Hvilke ferdigheter, holdninger og kunnskap vil du at elevene skal ha ved slutten på skoleåret?

Mentale Bilder Hvilke verdier, holdninger og antagelser skal vi … Utfordre? Undersøke? Utvikle?

1.Trodde hun var best 2.Fortjente ikke å vinne 3.Det gjelder ikke liv og død 4.Har talent og kan vinne neste gang 5.Seieren ble stjålet fra henne Self Theories: Their role in Motivation, Personality and Development (Carol Dweck, 1999)

FIXED Mindset Intelligence is fixed (I can’t do maths; That’s not what I expect of a top set) Priority: Look smart Feel Smart by: achieving easy, low effort successes and outperforming others You avoid: higher-performing peers, difficulty and setbacks GROWTH Mindset Intelligence is cultivated by learning (It’s worth a try, great effort, she never gives up) Priority: Become smarter through learning Feel Smart by: engaging fully, exerting effort, stretching skills You avoid: Easy, previously mastered tasks

Spurt om hva jeg går på, svarer jeg: “ En sykkel, 6 timer om dagen. Hva går du på?” Lance Armstrong ( ) Vinner av Tour de France syv gange. Har overlevd lunge, hjerne og testikkelkreft

Systemer & Strukturer Hvilke systemer og strukturer kan vi utvikle sammen for å støtte disse mentale modellene?

Robert Sternberg Nåværende president for “American Psychological Association” Ingen programmer jeg kjenner til er bedre til å lære barn varige og overførbare tenkeferdigheter enn “Filosofi for barn”

What next? “Jeg er omtrent som en mygg i en nudistleir; jeg vet hva jeg burde gjøre, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.”

HVA kan vi gjøre sammen? 1. Arrangere kurs i: Filosofi for barn Tenkeferdigheter Ledelse Kreativitet og innovasjon 2. Bli med i “Community Designed Schools” (CDS) internasjonalt nettverk som en gruppe av skoler 3. Utvikle Flora “Leading Learning Network”

HVEM kan vi gjøre det sammen med? Mindsets: Carol Dweck og/eller Barry Hymer Tenkeferdigheter: Louise Brown (barneskole) and Martin Renton (ungdomsskole) Ledelse: John Edwards og/eller Bill Martin Og: Gordon Poad (kreativitet) og/eller Art Costa (feedback)

HVORDAN kan vi gjøre det? 1. Identifisere en visjon for gruppa 2. Arbeide med mentale modeller som: Kognitiv konflikt, Feedback, Ledelse vs Administrasjon, Mindsets, Tenkeferdiheter, etc 3. Uyvikle nye systemer & strukturer sammen 4. Publisere resultatene våre??

Hvor kan vi gjøre det?

Edward de Bono’s PMI PLUSS MINUS INTERESSANT

Mr Osborne! Kan jeg få lov å gå? Hjernen min er full.