Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv Flerkulturalitet - samling 2 Anne Hem Langli Vår 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Mangfold og fellesskap
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Barns læring, voksnes ansvar!
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fritid med Bistand.
Velkommen til et nytt skoleår!
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kjell Erik Øie Statssekretær
Smittevern og innvandrere Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking Smittevernkonferanse Bodø mars 2015.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv 1 Foto: R. Wright, Flickr Foto: R. Waddington, Flickr Foto: Alec, Flickr.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Det flerspråklige bibliotek Siri Tidemann-Andersen
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Skole- hjem samarbeid.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv Flerkulturalitet - samling 2 Anne Hem Langli Vår 2016

2 Foto: R. Wright, Flickr Foto: R. Waddington, Flickr Foto: Alec, Flickr

Kulturens betydning for oss som mennesker 3 Bevissthet om egen kultur og refleksjon omkring kulturens egenart, er viktig for å kunne forstå en annens ståsted

Flerkulturalitet – hvordan forstår vi det? Det å forholde seg til alle foreldre med annen kulturell eller språklig bakgrunn som en gruppe er problematisk. T. Gitz-Johansen (2006) Kan føre til minorisering – der en kun ser på ulike kulturer som felles trekk. Hvordan skape en forståelse av hva som kan være felles, og hvordan en kan søke å nå hva som er individuelt basert – i vårt møte med foreldre, barn/elever fra andre kulturer. Finnes noen fasit? 4

Hvordan skaffe seg kunnskap om ulike kulturer? Utenfra-perspektiv (ofte basert på generell kunnskap/informasjon om kulturbakgrunnen) –Statistikk –Informasjon fra litteratur –Informasjon gjennom media –Erfaringer (egne eller andres) Innenfra-perspektiv (basert på dialog og samhandling mellom partene) Røkenes og Hanssen,

Utenfra-perspektiv 6

7 [ ]

I Norge bor det personer med bakgrunn fra 222 forskjellige land og selvstyrte regioner. Det er flest innvandrere fra Polen, Sverige og Litauen (Somalia, Pakistan, Irak) Det bor flest innvandrere i Oslo og Drammen Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre er i gjennomsnitt mye yngre enn befolkningen som helhet (over halvparten mellom 20 og 40 år). Noen grupper, blant annet de med bakgrunn fra Pakistan, Vietnam, Tyrkia og Marokko har bodd lenge i Norge, mens innvandrere fra de nye EU-landene (eks. Polen og Litauen) har bodd kort tid. Også flyktninger fra Somalia, Irak og Afghanistan er landgrupper med forholdsvis kort botid i Norge. Innvandrere har kommet til Norge på grunn av arbeid, gjennom familie, som flyktninger eller for å ta utdanning. Blant innvandrere er det et noe lavere tall enn i andelen av befolkningen for øvrig som er i arbeid. (15-74 år). Andelen sysselsatte menn er langt høyere enn blant kvinner. Stor forskjell fra andel i befolkningen for øvrig, og også store forskjeller mellom ulike landgrupper. 8 [ ]

Flyktningestrøm til Europa Flyktninger og migranter (Flyktninger i Norge; Lars Østby, SSB) Fra ulike land – med ulike behov og forventninger. Flyktninger fra Syria har fått stor oppmerksomhet i media. Tall viser at det foreløpig er forholdsvis få syriske flyktninger som har kommet til Norge (i forhold til andre land, eks.vis Tyskland). Store variasjoner i ant. asylsøkere i løpet av året. Behovet i mange kommuner har vært opplevd stort, - og oppleves som økende (i jan 2016 var det syrere i norske asylmottak) analyse/statistikk/beboere-i-asylmottak-etter-statsborgerskap-og- status-i-soknad-2016/ [ ] 9

10 Asylsøkernes boforhold/leveforhold aktualiseres i media Hvilke pedagogiske og spesialpedagogiske konsekvenser gir flyktningestrømmen? –Inkludering i det norske samfunnet (flyktningevenn, «lei deg en totning») –Familienes behov – barnas behov

Hvilke land kommer innvandrerne i Norge fra? Innvandrere fra: –Polen –Sverige –Litauen –Somalia –Pakistan –Irak –Syria –Eritrea Hvorfor kan det være nyttig å vite noe om disse landene; om historikk, politikk, sosiale forhold, styringsform og graden av ro/uro i landet, religion, kultur, mulighet for skolegang, etc.? 11

Perspektivendring «innenfra-perspektivet» Hvordan skape en felles «meningshorisont»? Rådgivningsfaglig kompetanse «Hva legger vi vekt på i møte mellom rådsøker og rådgiver»? I møte med etniske minoriteter kreves: –Respekt, lydhørhet og innsikt (V. Glaser 2013) 12

13 Ved å bruke dialogen som informasjonsinnhenting kan en: Få kjennskap til det enkelte menneske og dets tanker, og i samhandlingen kan respekt og tillit utvikles. Viktig som utgangspunkt for å kunne få definert behov og muligheter for hjelp. (Etablere enighet om forutsetninger og forventninger) (Røkenes og Hanssen, 2004, s. 169)

Innenfra-perspektiv Initiativ til direkte kontakt (avtale) Dialog (klar målsetning: hva ønskes oppnådd med dialogen?) –Rammer: felles språk/bruk av tolk –«etablere felles forståelse», eller få et innblikk i at en forstår ting ulikt –Etablere relasjon. Vise interesse (jfr. Sitat fra «med en fot i Vietnam») –Tid til å lytte –Ressurser til å bruke tida det tar 14

Avklaring av: –Barnets, elevens eller familiens behov –Gjensidige forventninger –Uttalt ansvar –Praktiske forhold (eks: forventninger om leksehjelp hjemme: kan foreldrene lese?) Videre: –Involvering og samarbeid med andre? (Tenke individ – men også systemet rundt barnet, eleven) 15

«Systemrettet arbeid med barnet i fokus» Barnets/elevens forutsetninger: Hva bør en være oppmerksom på? (Hos barn med flyktningebakgrunn? Hos barn med flerkulturell bakgrunn?) I samarbeidet med familien: Hvordan samarbeide om tema/skape felles mening om aktuelle tema? PPTs rolle Barnehagens rolle Skolens rolle –Grunnskole –Videregående Foreldrenes rolle/miljøets rolle «PP-tjenesten skal arbeide systemrettet og bistå barnehager og skoler med å sikre at alle barn og unge med behov for særskilt hjelp og støtte får ta del i gode utviklings- og læringsprosesser» 16

Tidlig innsats i samarbeidet omkring barnet – Hvordan sikre foreldredeltakelse (og tilhørighet for barnet) i samarbeidet med alle foreldre? Barn og unge (individuelle historier): Opplevelsen av aldri å høre helt til (flere ungdommers tidlige beskrivelser av hvordan det var å vokse opp i Norge. Jfr. Loveleen Brenna). Hva er målet med foreldresamarbeid. Er det å fokusere på at det er: –Viktig å lære norsk –Viktig å lære pensum/opplæringskrav til videre utdanning Som igjen er viktig for å komme ut i jobb/skaffe bolig/forsørge seg Eller er det å utnytte mangfoldet? –Anerkjennelse for språk (fra bhg: mamma kommer snart – arabisk) –Kulturbakgrunn –Erfaringer/kunnskap fra eget land/egen kultur både i forhold til læring og yrkesliv/samfunnsliv (V. Glømen – rapport Fafo) 17

Hverdagsmøtene – og deltakelse på foreldremøter eller arrangementer i barnehage og skole. Generelt er myndiggjøring, anerkjennelse og symmetriske relasjoner sentrale begreper når en snakker om godt hjem-skole-samarbeid. Symmetrisk vil her si at skolen anerkjenner foreldrenes ressurser og kunnskaper om egne barn, og at denne kunnskapen etterspørres og gjøres gyldig. Verdsettes Gis medbestemmelse - ref. Aamodt, 2008 Anerkjennelse: å bli sett, forstått og akseptert. «Engasjement i den annens livsverden» - ref. T. Evensen (Nafo-artikkelsamling) 18

Bordieu: snakker om sosial og kulturell kapital. Kulturell kapital: utviklet gjennom oppvekst og utdanning og knyttet til materielle ressurser. Sosial kapital: Ressurser koblet til ens sosiale relasjoner i et sosialt nettverk. Hvordan vite hva som er forventet av deltakelse og initiativ i bhg/skole/samfunn? Hvordan vite hvordan en skal opptre i ulike sammenhenger? (Jfr. Ulike møteplasser i bhg og skole). Hva med å ha noe av dette som tema i fellesarenaer for foreldre og bhg eller skole? Hvordan tilrettelegge for slikt samarbeid? –Tolk(er) (etablere felles forståelse) –Bruk av bilder/visualisering –Mulighet for å bidra/delta –God organisering – og god TID! 19

«Individuell tenkning med en kulturell kontekst. Ingen er like» ( Mehrals forelesning) Det finnes ingen fasit – bare muligheter! 20