Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Norges beste barnehage
Danning – å skape seg selv
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Kompetente barn og unge
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Norges beste barnehage
Mangfold og fellesskap
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny barnehagelov og rammeplan
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Kvalitet og brukermedvirkning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Definisjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Temadag i Førskolelærerutdanning RAMMEPLANENS UTFORDINGER Thomas Moser
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Pedagogisk dokumentasjon
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram

Målet med denne dager er at vi Videreutvikler forståelse for barnehagens samfunnsmandat gjennom lov og rammeplan Forstår betydningen av å lede en pedagogisk praksis som gir barn økt deltagelse i barnehagen Er motivert for å delta i etterutdanningssatsingen.

Kl. 0900Åpning Kl. 0910Barnehagens oppdrag med utgangspunkt i ny lov og revidert rammeplan Kl. 0945Å implementere en plan gjennom prosjektarbeid med barn.”Kunst, kultur og kreativitet” v/Biljana C. Fredriksen Kl. 1130Lunsj Kl. 1215Deltakende læring - læreplanforståelse, læringsperspektiver og deltakelse Kl. 1415Etterutdanningssatsningen i Re og Hof kommuner. Nettverksarbeid og veiledning. Oppretting av nettverk og avtaler om veiledning. Forventninger fra deltakerne Kl. 1530Avslutning

Ny lov og revidert rammeplan Konsekvenser for praksis? På vei mot en ny praksis? På vei mot hvilken praksis? Er det ikke bra som det er?

Hvorfor disse endringene? En verden i endring  Globalisering  Et flerkulturelt samfunn  De ”store” fortellingene/sannhetene mister sin legitimitet  Barnehager til alle barn  Stadig flere yngre barn i barnehagen  Nytt syn på barn og barndom

En postmoderne tid et postmoderne perspektiv Å forstå det velkjente på en ny måte! Se på velkjente teorier og forestillinger med nye øyne Mangfoldige forståelser

Rammeplanimplementering =Sette planen ut i praksis Førskolelærernes særlige ansvar og nødvendige kunnskap

Å implementere rammeplanen Forplikter alle aktørene innen barnehagefeltet Assistentene /fagarbeiderne Førskolelærerne Styrer Eiere og barnehagemyndighet Departement Barnehagen som en lærende organisasjon

Et tydeligere samfunnsmandat gjennom barnehageloven: Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet: Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling.

Et tydeligere samfunnsmandat Barnehagen skal gi barn grunnleggende kunnskap på sentrale og aktuelle områder. Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter Fra barnehageloven §2

Det nye… - barns rett til medvirkning § 3 i barnehageloven Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet.

R06 utdyper dette og ENDRINGER I FAGOMRÅDENE Konkretiserte krav til personalet ”For å arbeide i retning av disse målene må personalet …” (fokus på faglighet og pedagogikk)

Å forstå rammeplanen: Om barnehagens rolle og identitet? Om læringssyn? Om barnesyn? Førskolelærerollen? Fagområdene plass og innhold? Om medvirkning? Om omsorg? Om læring? Om oppdragelse

Deltakende læringsprosesser

Barna må oppleve at det er ny rammeplan for barnehager!