Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
FYR Ny GIV
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
estetiske virkemidler
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Lek og begynneropplæring
Arbeidsmåter i naturfag
Hvordan skrive en god utredning?
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Bokpresentasjon Oslo.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Impulsuka 2013 Kristiansand
ERGO FYSIKK 1 Lærebok ● Studiebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Essay er en skriftlig sjanger.
Framtida nå – les og forstå!
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
10 regler for å skrive for web
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Undring Tro Viten.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Engasjement og undring B – Samarbeid
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Psykevettreglene Bær ikke på tunge tanker alene. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. Verdensdagene.no.
Engasjement og undring B – Samarbeid
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Tittel Budskap i feit skrift Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold

Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til tradisjonelt naturfagsutstyr (noe skolene ikke har mye av) dårlige norske resultater i internasjonale undersøkelser mange fagbegreper og ofte lange, kompliserte, forklarende tekster ofte svak faglig bakgrunn hos læreren i deler av faget et fag for de skolesterke og leseflinke?

Trigger først og fremst skrevet til og for eleven Målet er å trigge interesse og nysgjerrighet. formidling gjennom fenomener og sammenhenger: –mange enkle aktiviteter som ikke krever avansert utstyr. –aktiviteter i forkant av teori tar utgangspunkt i elevens verden Naturfaget er et aktivitetsfag!

Trigger Meget aktiv billedbruk: –Store bilder –Gode bilder(flere prisvinnende bilder) –Relevante bilder og figurer

Trigger Korte avsnitt Overskrifter som leder på vei Lite tekst per side Triggerhistorier

Når og hvordan forklare vanskelig ord og/eller metaforer?

Trigger ble Bragenominert Her er juryens begrunnelse: –Trigger klarer å formidle naturens kompleksitet på en leken måte, og pøser energi og entusiasme inn i et av skolens mest omfattende og kanskje vanskeligste fag. –Boka tar eleven med rett inn i de naturvitenskaplige mysterienes sentrum. Elevens empiri og erfaringer fra egne forsøk står sentralt i læringa og knyttes opp mot teori og kunnskap i de ulike kapitlene. Tekstene er enkle og klare, enten som historiske pergamenter, rene læreavsnitt, som svar på konkrete spørsmål eller som små pustehull. Noe av det som slår leseren sterkest er bokas overdådige billedmateriale som på imponerende vis ivaretar bokas klarhet og leservennlighet. Boka har en fin balanse mellom mikro- og makroperspektiv. Detaljene forsvinner aldri i teori eller abstraksjoner, og fokuset på elevenes egne hypoteser og spørsmål holdes hele tida varmt ved at elevene settes til å utforske sine omgivelser og nærmiljø. Trigger innfrir det tittelen lover, å trigge leserens nysgjerrighet og forskertrang på fenomener så store at vi nesten ikke kan gripe dem med tanken eller så små og hverdagslige at vi til daglig tar dem for gitt. Boka gir et flott bilde av naturens mangfold og hvordan vi kan utnytte kunnskapen om den.

Skriften er gjort større Språket er forenklet

Forenkling≠forkorting: Noe teori er tatt bort. Stoffet er omskrevet. Dermed beholdes den røde tråden

Aktivitetene beholdes!

Virker det? Holmlia skole