PEL-eksamen Glu 5-10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Samspill og Samhandling
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
KLASSELEDELSE.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
LP og evidens i undervisningen
Vurdering for læring.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Slåtthaug ungdomsskole
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Observasjonsoppgave praksis
Felles tema i mars: Selvkontroll
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Finsk lærer i svensk skole
Siste året i barnehagen
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Autoritet i klasserommet
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

PEL-eksamen Glu 5-10

Introduksjon Hva er en relasjon? Mini-utviklingsmiljø Solveig Ryeng Utvikle seg på kort og langt sikt Sameroff i Lillejord Solveig Ryeng Makt, forskjeller i kompetanse og erfaring, tillit, trygghet, forutsigbarhet og åpenhet. Solveig Ryeng i Kaare Skagen Stortingsmelding nr.11 Skal skape et forhold Uavhengig av trinn, fag og faglig

Positiv relasjon Fremmer mestring og læring Den følelsesmessige dialog Trygghet til å utforske Klassemiljø Den følelsesmessige dialog Må forstå eleven Se elevens signaler Den lærende dialog Faglig dialog Meningsskapende og lærende Relasjon vil få en kvalitativ læring Konsentrasjon Den oppdragene dialog i fellesskapet Klar struktur på arbeidet Stille krav om tilpasning til fellesskapet Vektlegge fellesskapet Risikerer selvsentrerte elever Utvikle selvkontroll, samarbeid og empati

Negativ relasjon Elever med atferdsproblemer Stille elev Negativ tilbakemelding Snu til positiv oppmerksomhet Atferdsproblemene blir redusert Stille elev Internaliserte vansker Liker ikke å få oppmerksomhet ”usynlig” Angst/depresjoner Lillejord mfl.

Anerkjennelse Ikke en kommunikasjonsteknikk Vise respekt Være åpen En væremåte Grunnholdning Bruk i samhandling med elevene Vise respekt Være åpen Ta elevens perspektiv Skape tillit, likverdighet og respekt til relasjonen Westmark Positive holdninger Invitere eleven inn i en samtale Eleven er hovedfokuset Elevens opplevelser og erfaringer inn i en sammenheng

Å bli sett Få lærerens søkelys Privat samtale Erfaring Tulle Blikkontakt Gi et klapp på skulderen Positiv kommentar Privat samtale Eks. spilt konsert i helga Hvordan gikk det? Noe nytt i vente? Erfaring Lærer kom å så på fotballkamp 6. klasse Speiselt Nærhet

Forventninger til eleven Skolefaglig og sosiale Utslagsgivende Sette opp mål Mestringsfølelse Motivasjon Tydelig læringsmål vil gi positiv effekt på elevens læring Black og Wiliam 1998, Hattie 2009, Sadler 1989

Relasjonskompetanse Kvalitet/relasjonskomp-etanse Handler om å forstå og samhandle med eleven Læreren Positiv Utviklingsfremmende Aldri eleven som skaper en negativ relasjon Du i din yrkesrolle står ansvarlig

Vurdering Relasjonsoppgave Begynne å skrive leselogg Digitale mapper Utkast 1 Syntes det var vanskelig Hva skal jeg velge av stoff? Alt virket så uendelig stort Utkast 2 Lest mer Prøvd å forstå stoffet Mye beskrivelse Lite dybde Må lese mer Begynne å skrive leselogg Digitale mapper WP Kollokviegruppe

Kilder Bergkastet, I., Dahl, L. og Hansen, K. A. (2009). Elevenes læringsmiljø – lærerens muligheter. Universitetsforlaget. Jahnsen, H. Ertesvåg, S. Westrheim, K. Idland, K. Nordahl, T. Sunnevåg, Anne-Karin (2003). Utvikling av sosial kompetanse, veileder for skolen. Utdanningsdirektoratet. Lillejord, S., Magner, T. og Nordahl, T. (2010). Livet i skolen 2. Fagbokforlaget. Slemmen, T (2010). Vurdering for læring i klasserommet. Gyldendal. Stortingsmelding nr. 11