Laste ned presentasjonen
1
Observasjonsoppgave praksis
Av Eirik, Ingvill og Kine
2
Inneholder Innledning Nossemodellen Praksis klasseledelse
Gjennomføring av undervisningen Instruksjoner, oversikt og håndheving av regler Relasjoner Tilbakemeldingskultur Faktorer for god klasseledelse Undervisningsoppdraget Litteraturliste
3
Innledning Hvor vi var Hvilke praksislærere Hvilket pensum vi hadde
Rune Marianne Hvilket pensum vi hadde 60 minutters timer Størrelse
4
Nossemodell Nossebro Hva/hvordan - Tolærersystem 5.1 elever/IOP
Organisatorisk/ pedagogisk Våre synspunkter Negativt?
5
Gjennomføring av undervisning
Oppstart av timer Overganger i timer Avslutning av timer
6
Instruksjoner, oversikt og håndheving av regler
Kollektive instruksjoner Oversikt og kontroll over elevenes aktiviteter Håndheving av regler
7
Relasjoner Alt handler om relasjoner Ro i klasserommet Respekt
Spør elever som ikke rekker opp hånda Vet hvem hun kan spørre for å vite hvor resten av klassen ligger
8
Tilbakemeldingskultur
Tre typer Feed up Proksimal utviklingssone Dagens mål Feed back Oppgavenivå Prosessnivå Feed forward
9
Faktorer for god klasseledelse
Struktur og regler Står og hilser Lærerne er i rommet før timen begynner Ingen kaffekopp 8. klasse Motivasjon og forventninger Gjensidig respekt Variert undervisning Ekstra oppgaver for de flinkeste Åpne oppgaver Kultur for læring Lov å feil Læringspartner Læreren kan ta feil Hjelpelinjer i rotasjon
10
Undervisningsoppdraget
Hva vi gjorde Hvordan vi gjennomførte Respons fra elevene Tilbakemeldinger fra lærere Gjennomsnittstid (Rowe)
11
Viktige erfaringer Nossemodellen Vente lenger på svar fra elevene
Gode relasjoner
12
Litteaturliste: Nordahl, Thomas, Klasseledelse. Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 5. opplag 2014 Nordahl, Thomas, Vurderingspraksis. Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 3. opplag 2014 Imsen,Gunn, Elevens verden, Universitetsforlaget. 4. utgave 2005 Slemmen, Trude,Vurdering for læring i klasseormmet, kap 13, s. 136.Gyldendal Norsk Forlag AS, 2. utgave, 10. opplag 2015 Høihilder, Eli Kari m.fl. Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen, Gyldendal Norsk Forlag AS, 1. utgave, 1.opplag 2015 Universitetet i Oslo, 2004
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.