Skriving av monolog, Bikubesong

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
En innføring i spillet: Lag En Setning
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Litterære virkemidler
Stimulere situasjonsuavhengig kommunikasjon i barnehagen
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
8 Skumlesing.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Skaperen, ordneren og danseren
Bønn Uke 42.
Forfatterstudium Jonas Lie.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Dokumentasjon av en prosess
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Kapittel 2: Episk diktning
10 Superlesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Fortelling Novelle Roman
Vanlege nynorskfeil.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Om hellige skrifter.
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten A1A,
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kapittel 14: Tale og lytte
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Lyrikk og poetisk språk
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Lesskriv 4.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Skriving av monolog, Bikubesong Norunn Askeland 3.11.05

Tre spørsmål (1) Hva er spesielt med Bikubesong? (2)Hva er en god monolog? (3) Hva kjennetegner muntlig språk?

(1)Hva er spesielt med Bikubesong? Brageprisen i 1999, teater for fulle hus siden 2003 ”Ei rørande og absurd bok. Så ømt blir livets narrespel sjeldan vist fram” (Spiegel Kultur). En roman om mennesker på jakt etter identitet

(1)Komposisjon 25 fortellinger som hver for seg kan være en novelle, men som til sammen blir en roman om mennesker i Murboligen. Bipersoner i en fortelling kan bli hovedpersoner i den neste fortellingen. Leseren må sette sammen et puslespill og skape helheten Boka har ingen egentlig begynnelse og slutt. Den er som livet, uten begynnelse og slutt, men med en endeløs midte, som i såpeoperaen En arketektonisk roman: Fire oppganger, tre etasjer, to leiligheter i hver etasje

(1)Trekk ved tema og språk i Bikubesong Boka er ambivalent til Odda og til arbeiderbevegelsen Kontrast mellom trygt liv i Odda og populærkultur fra Amerika Popidoler, såpehelter, astronauter, skuespillere En lærebok i intertekstualitet Flerstemmighet, gjentakelse, røft språk og poetisk språk. Symbolbruk og undertekst

Hva er en bikube? Alle summer og surrer for seg selv. Høyt utviklede samfunn som kan bestå i år etter år. Enhver bie som klekkes ut i bikuben, har allerede fått fastlagt hele sitt livsmønster Menneskene i Murboligen er også født inn i en rolle Biene skal produsere honning, et bilde på kjærlighet Lite kjærlighet, men øyner vi et håp? Prinsessa av Burundi, Familiejul Bikuben er befolket av mennesker som ikke ser realitetene- Folk som bruker briller, men som ikke ser.

Refleksjon og identitet ”Han visste at han såg på spegelbiletet av sin eigen far, sin eigen far slik han var på den tida han sjølv blei fødd: Han tenkte av vi finst her berre eit sekund, vi er her og så er vi borte, dekte av snø eller murpuss.”

(2) Hva er en god monolog? Den har en tydelig stemme og et eget uttrykk som gjentas og som karakteriserer personen Den er flerstemmig på den måten at det siteres hva andre har sagt, og refereres til populærkultur som sanger, filmer, ukeblad osv. Den har poetiske innslag gjennom for eksempel gjentakelse og symbolbruk Den er muntlig, ikke skriftlig. Dersom den har skriftlige trekk, er det for å karakterisere personen. Den har med et viktig motiv fra romanen den er laget ut fra Den er ikke overtydelig: Show: don’t tell! Den stoler på lytterens evne til å tenke selv.

Muntlig og skriftleg Spontant Nølelyder og fyllord Gjentakelse Avbrudd og selvkorrigering Situasjonsavhengig (her,der, hun) Kroppslige markører gester, trykk, tonefall konkret interaksjonsmarkører viser geografisk og sosial tilhørighet (Gud er blant vårs i dag.) Planlagt Ingen unødige ord Konsentrert Sammenhengende setninger Situasjonsuavhengig Kursiv, ropetegn abstrakt lite interaktivt følger offisiell rettskriving

Skriveoppgave Idefase Deling Skriving i 13 minutt Grupper på fire med ti minutt til hver student. Norunn leser alle tekstene mens studentene arbeider i grupper.

Organisering av skrivegrupper Arbeid i grupper på fire. To og to er makkere. Makkerens oppgave er å sørge for at den andre får tid nok og den responsen vedkommende har behov for. En i gruppa er sekretær og noterer ned det som sies om teksten som diskuteres. Rollen som sekretær går på omgang.

Hvordan gjør vi det? Førstemann leser teksten sin høyt. De andre noterer punkter de vil gi tilbakemelding på. Makkeren leder runden med tilbakemelding. Alle får si noe om teksten. Den som har skrevet teksten, noterer, og får ikke ordet før til slutt. Sekretæren noterer det som sies og gir notatene sine til den som har skrevet teksten. Alle roller går på omgang slik at alle får prøve seg i alle roller. Det er ikke lov til å si at en tekst er dårlig.

Råd om hva dere kan legge merke til Har teksten et muntlig preg? Er det undertekst? Er det flerstemmighet? Er det en tydelig stemme med noe språklig som karakteriserer personen? Har teksten poetiske innslag? Praktiseres ”Show, don’t tell”?

Dette er side 2 Dette er punkttittel Her er punktnivå 2

Flere sider Med masse tekst oamsf dnagn n dasfnjndsfn lkadtgladmf Øsaldfmlkasdmgknmafdgm zdkgpadfmblkm Jewrm kamfmv,m

Side med bilde

Side med graf