Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson
Hva forbinder dere med begrepet improvisasjon? Samtale i par – stikkord i plenum
Improvisasjon i ulike kontekster Improvisasjon i dagliglivet Pedagogisk improvisasjon Improvisasjon og lek Improvisasjon i en drama- og teaterfaglig sammenheng Improvisasjon innen andre kunstneriske uttrykksformer
Improvisasjon i dagliglivet Negativt? Positivt? Nødvendig? Å forholde seg til og behandle en ukjent situasjon på grunnlag av tidligere erfaringer som aktiveres i øyeblikket
Improvisasjon i drama og teater Arbeidsform Uttrykksform - kunstart Teatersjanger – teatersport mm
Vesenstrekk ved improvisasjon Akseptere – si ja Ikke blokkere – si nei Gi og ta i mot tilbud På sparket, ikke tenke, handle på impuls Bruke den første idèen – før den er tenkt som idè…. Ta og gi ansvar Lagspill/samspill
Akseptere og blokkere Den som sier JA Den som sier NEI Den som sier JA, MEN Den som sier JA, OG
Fem innganger (evt. spørsmål) Hvem Hva Hvorfor Hvor Når
Status i faglig sammenheng Status er noe man gjør (ikke er eller har) Noe man spiller Det er umulig å være nøytral Vi gir hverandre status i spill Det man sier er langt mindre viktig enn det man gjør, enn handlingene, det man viser
Status – virkemidler Blikk Gester Tale Tempo (bevegelse, tale, mm) Plassering i rom Bruk av rom Kroppsholdning
”Øving gjør mester” Innlevelse Tilstedeværelse
Pedagogisk improvisasjon I spenningsfeltet mellom det pedagogisk gjennomtenkte og planlagte og det spontane/uforutsette Øyeblikkets krav til handling, fleksibilitet og endring Medvirkningsaspektet En del av det håndverket som en pedagog kan og benytter seg av
Planlegging Vi forestiller oss framtiden Vi lager hypoteser om framtiden Vi konstruerer lenker mellom fortid, nåtid og fremtid Vi bruker vår faglige kunnskap, empatiske evner og kreativitet til å koble fag/temaer med kunnskap om barnegruppe og enkeltbarn, og forholder oss til romlige, tidsmessige og praktiske forutsetninger As if……..
”Den erfarne er mest åpen for nye erfaringer” (Hans Georg Gadamer) Det er kun når man er godt forberedt og kan sitt fag, at man føler seg fri til å gå utenfor grensene av det planlagte – og forstår betydningen av det Det planlagte setter oss i stand til å improvisere
Dualisme/paradoks – både/og Varmt og kaldt Nærhet/tett på og distanse Fornuft og følelser Intellekt og magefølelse Gripe og begripe Analyse og handling Kompetanse og kreativitet Profesjonell problemløsning
Å være åpen Holdning Innstilling Kvalitet Verdi
Improvisasjon Er en grunnleggende metode og arbeidsmåte i drama (og i lek, og kan være det i teater) og en uttrykksform