Improvisasjon F2C mandag 31.09 2009 Hege Hansson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Pedagogisk analyse.
Å forstå seg selv og andre
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Dialogen som pedagogisk verktøy
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Avdeling for sosionomutdanning
Samhandling og kommunikasjon
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Estetisk læreprosesser
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Karriereveiledning i grupper
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
Veiledning og rådgiving
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Kunsten å overrumple seg selv Improvisasjonens overskridende natur.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson

Hva forbinder dere med begrepet improvisasjon? Samtale i par – stikkord i plenum

Improvisasjon i ulike kontekster  Improvisasjon i dagliglivet  Pedagogisk improvisasjon  Improvisasjon og lek  Improvisasjon i en drama- og teaterfaglig sammenheng  Improvisasjon innen andre kunstneriske uttrykksformer

Improvisasjon i dagliglivet  Negativt?  Positivt?  Nødvendig?  Å forholde seg til og behandle en ukjent situasjon på grunnlag av tidligere erfaringer som aktiveres i øyeblikket

Improvisasjon i drama og teater  Arbeidsform  Uttrykksform - kunstart  Teatersjanger – teatersport mm

Vesenstrekk ved improvisasjon  Akseptere – si ja  Ikke blokkere – si nei  Gi og ta i mot tilbud  På sparket, ikke tenke, handle på impuls  Bruke den første idèen – før den er tenkt som idè….  Ta og gi ansvar  Lagspill/samspill

Akseptere og blokkere  Den som sier JA  Den som sier NEI  Den som sier JA, MEN  Den som sier JA, OG

Fem innganger (evt. spørsmål)  Hvem  Hva  Hvorfor  Hvor  Når

Status i faglig sammenheng  Status er noe man gjør (ikke er eller har)  Noe man spiller  Det er umulig å være nøytral  Vi gir hverandre status i spill  Det man sier er langt mindre viktig enn det man gjør, enn handlingene, det man viser

Status – virkemidler  Blikk  Gester  Tale  Tempo (bevegelse, tale, mm)  Plassering i rom  Bruk av rom  Kroppsholdning

 ”Øving gjør mester”  Innlevelse  Tilstedeværelse

Pedagogisk improvisasjon  I spenningsfeltet mellom det pedagogisk gjennomtenkte og planlagte og det spontane/uforutsette  Øyeblikkets krav til handling, fleksibilitet og endring  Medvirkningsaspektet  En del av det håndverket som en pedagog kan og benytter seg av

Planlegging  Vi forestiller oss framtiden  Vi lager hypoteser om framtiden  Vi konstruerer lenker mellom fortid, nåtid og fremtid  Vi bruker vår faglige kunnskap, empatiske evner og kreativitet til å koble fag/temaer med kunnskap om barnegruppe og enkeltbarn, og forholder oss til romlige, tidsmessige og praktiske forutsetninger  As if……..

 ”Den erfarne er mest åpen for nye erfaringer” (Hans Georg Gadamer)  Det er kun når man er godt forberedt og kan sitt fag, at man føler seg fri til å gå utenfor grensene av det planlagte – og forstår betydningen av det  Det planlagte setter oss i stand til å improvisere

Dualisme/paradoks – både/og  Varmt og kaldt  Nærhet/tett på og distanse  Fornuft og følelser  Intellekt og magefølelse  Gripe og begripe  Analyse og handling  Kompetanse og kreativitet  Profesjonell problemløsning

Å være åpen  Holdning  Innstilling  Kvalitet  Verdi

Improvisasjon Er en grunnleggende metode og arbeidsmåte i drama (og i lek, og kan være det i teater) og en uttrykksform