Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson."— Utskrift av presentasjonen:

1 Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson

2 Myter om barneteater  Viveka Hagnell  Forskning fra 80-tallet  Hva er en myte?  Forestillinger om hva som er godt teater for barn  Hva er godt? Kvalitet i barneteatret

3 Myte 1  Det barn ønsker å se på teater, er enkel underholdning

4 Myte 2  Barnepublikummets latter og rop om å få se mer, viser at forestillingen er en suksess

5 Myte 3  Barneteatret skiller seg fra voksenteatret ved at det skal skje saker og ting hele tiden. Barn krever et høyt tempo for ikke å kjede seg

6 Myte 4  Moderne barneteater skal være i dialog med publikum. Barna må aktiviseres

7 Myte 8  Barnepublikum identifiserer seg selvsagt med stykkets barneroller

8 Myte 7  Barneteatret skal være ”snilt” og lukke øynene for at det fins vanskelige følelser som sorg og redsel

9 Myte 5  ”Barn overfører spontant sine teateropplevelser til sin egen verden, uten at voksne behøver å blande seg inn” Drøft dette utsagnet (myten)

10 Teser om Teater for barn  Lars Vik  Grenland Friteater  Bl.a. Fritiof Fomlesen Se utdeling

11 Evt. hindringer for at budskapet skal nå frem til barna  For abstrakt, handling gjennom replikker og sang  For mye skjer på en gang, manglende styring av publikums fokus  For mange roller  Skremmende innslag kan blokkere  For høyt tempo  Mangel på rollefigurer å identifisere seg med  Skuffelse og irritasjon over at skuespillerne ikke tar hensyn til de svar de får  For mange ord, for lange verbale partier  Innhold og form drar ikke i samme retning  For mye/for lite blikkontakt  For mange detaljer på scenen og i spillet  Feil plassering av publikum; for høyt eller for lavt

12 Teater for barn i Norge  Institusjonsteatrene  Frie grupper  Amatørteatrene

13 Teaterdebatt  Se utdelinger - fra en teaterdebatt i Tønsbergs Blad for noen år siden - fra Aftenposten for et par år siden  Handler i stor grad om repetoir - valg og motiv  Innhold og form  Synet på barn

14 Vurderingsområder for teater for barn (Heggstad s. 122/2.utgave)  Innhold  Begreper/språk  Symboler/bilder  Humor  Uttrykksform/-midler  Konsentrasjonsplan  Rytme  Spenning/følelsesmessig engasjement

15 Eller rett og slett  Hvordan og med hvilke midler kommuniseres det med publikum?

16 Forestillingstekst  Omfatter alle teatrets elementer. Forestillingen sees som en montasje av ulike handlinger: det man sier, måten man sier det på, de fysiske handlinger, lyset, rytmen, intensiteten og endringer i rommet. Skuespillernes relasjoner seg i mellom og deres forhold til rommet, til lyset og til publikum inngår også i den totale forestillingsteksten (Exe Christoffersen 1986)

17 Dere: som studenter og som førskolelærere  Dramatikere  Skuespillere  Scenografer  Regissører  Dramaturger  mm

18 Arbeidsmetode  Impulsmateriale  Kunnskap om små barn og om dramatisk lek  Fra improvisasjon - til bevisst og fastlagt form  Devising-prosess: en kollektiv teaterprosess


Laste ned ppt "Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google