Betydningsfulle andre / signifikante andre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hønefoss politistasjon
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Barnets tredje leveår Trinn 5. Tema for trinnet  Barnet og familiens identitet  Kommunikasjon  Trassalder – likt for alle barn og alle foreldre? 
Mestring og forebygging av depresjon
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Identitetsdanning.
Utviklingsøkologiske modell
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Venn kommer av norrønt: Vinr
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Barns læring, voksnes ansvar!
Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs. Kunnskapskilde Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs.
"God bagasje på livets reise."
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
norskMorsmål/ forklaring på norsk Setning med ordet En kjernefamilie En aleneforsørger Delt omsorg Homofil/lesbisk Et ekteskap En skilsmisse en samboer.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
RLE – familie og vener. Familie Kjernefamilien – Mor, far og barna deira Vanlegaste familieforma Siste tiår endra seg – (sjå tabell side 27) Færre foreldre.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Roller og forventninger
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Nøstodden barnehage Foreldre informasjon
Siste året i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Referat foreldremøte 11. september 2018
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Enhet for sorgstøtte finner du i inngang 9 (Basecamp), i 1. etasje
Velkommen til foreldremøte om
MÅNEDS-/ INFOBREV FOR TYRIHANS august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Betydningsfulle andre / signifikante andre Familie. Foreldre, søsken og besteforeldre.

Vennskap Ulike erfaringer med langvarige vennskap. Noen vennskap varer store deler av livet, men er likevel i endring. Bevegelse mellom generalisert og signifikant rolle. Voksen- barn vennskap. Barn- barn vennskap.

Pedagog - barn Noen nevner at lærere har vært betydningsfulle. Hva med førskolelæreren???? ”Barnehagen har en stor og viktig rolle ved siden av hjemmet”. Noen nevner også ledere i ulike organisjoner.

Kjønn og vennskap Vennskapet betydning – avhengig av kjønn?? Vennskap på tvers av kjønn? Kjærlighetsforhold.

Vennskap og kunnskap. Møte med mennesker som har åpnet dører til nye kunnskapsområder.

Førskolelærere i barnehagen God evne til kommunikasjon – med barn og med andre voksne. Allsidighet i interesser. Anerkjennende væremåte. Stabilitet. Omsorgsytere

Egne barndomserfaringer Hvilke opplevelser husker vi som gode? Hva opplevde vi som urettferdig? Hva gav oss trygghet? Hva skapte utrygghet?

Barn med annet morsmål enn norsk Anerkjennelse av kultur. Inkluderende barnehage. Synliggjøre kulturer. Innhente kunnskap om kulturer. Styrke foreldrekontakten. Styrke kommunikasjonsferdigheter. Behandle de likt???

Relasjoner i ulike kulturer. Familiens betydning. Kjernefamilie og storfamilie (slekt). ”Slekta har alltid hatt stor betydning for samer og dermed også i barneoppdragelse. Alle barn blir født inn i en familie, men samiske barn blir i tillegg også født inn i en slekt.” (Temahefte og samisk kultur i barnehagen, s. 13)