Betydningsfulle andre / signifikante andre Familie. Foreldre, søsken og besteforeldre.
Vennskap Ulike erfaringer med langvarige vennskap. Noen vennskap varer store deler av livet, men er likevel i endring. Bevegelse mellom generalisert og signifikant rolle. Voksen- barn vennskap. Barn- barn vennskap.
Pedagog - barn Noen nevner at lærere har vært betydningsfulle. Hva med førskolelæreren???? ”Barnehagen har en stor og viktig rolle ved siden av hjemmet”. Noen nevner også ledere i ulike organisjoner.
Kjønn og vennskap Vennskapet betydning – avhengig av kjønn?? Vennskap på tvers av kjønn? Kjærlighetsforhold.
Vennskap og kunnskap. Møte med mennesker som har åpnet dører til nye kunnskapsområder.
Førskolelærere i barnehagen God evne til kommunikasjon – med barn og med andre voksne. Allsidighet i interesser. Anerkjennende væremåte. Stabilitet. Omsorgsytere
Egne barndomserfaringer Hvilke opplevelser husker vi som gode? Hva opplevde vi som urettferdig? Hva gav oss trygghet? Hva skapte utrygghet?
Barn med annet morsmål enn norsk Anerkjennelse av kultur. Inkluderende barnehage. Synliggjøre kulturer. Innhente kunnskap om kulturer. Styrke foreldrekontakten. Styrke kommunikasjonsferdigheter. Behandle de likt???
Relasjoner i ulike kulturer. Familiens betydning. Kjernefamilie og storfamilie (slekt). ”Slekta har alltid hatt stor betydning for samer og dermed også i barneoppdragelse. Alle barn blir født inn i en familie, men samiske barn blir i tillegg også født inn i en slekt.” (Temahefte og samisk kultur i barnehagen, s. 13)