Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
-ikke bare for zippylæreren…
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Hvem skal bestemme?.
-ikke bare for zippylæreren…
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
Hva er aktivitet og deltakelse?

START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Vellykket, veldrevet ungdomsarbeid Utopisk mål eller morsom utfordring?
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
12 Reflekterende lesing.

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Undersøkelseslandskap
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Tekster om tro og livssyn
Radio Reklame Komplett.no Fossbad Spotify.
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Deltakende læring.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Invitasjon til Helt sjef!
Helsesøsterkongressen 2017
Etterarbeid Balkongen
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv Hvordan opplever ungdom som sliter med livene sine, sin situasjon, Hva har de selv og voksne rundt dem har erfart som hjelpsomt Hva er et magisk øyeblikk? Catrine Torbjørnsen Halås www.ungdomisvevet.no www.samfunnslab.com

Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv Hvordan kan vi støtte ungdoms muligheter for å kunne ta grep i eget liv? Hvordan kan vi som samfunn bli bedre til lære av ungdom? Hvordan kan vi bidra til å mobilisere og støtte ungdoms innovasjonskraft? Hvordan opplever ungdom som sliter med livene sine, sin situasjon, Hva har de selv og voksne rundt dem har erfart som hjelpsomt Hva er et magisk øyeblikk? Catrine Torbjørnsen Halås www.ungdomisvevet.no www.samfunnslab.com

Hvordan ser vi på ungdom? Hva trenger ungdom? Hva tenker vi ungdom kan bidra med? Vi har fått fortellinger om trøblete liv og om unge som ikke passe inn. Hvor har vi fokuset? Å føle seg sett ned på og utenfor ”Man blir jo ikke så veldig sosial heller hvis du ikke har arbeid. I alle fall ikke jeg. Du trekker deg unna, når du ikke har arbeid. Du har ikke noe i samfunnet å gjøre.” Nora ”Jeg føler jeg har blitt pratet bak ryggen og sett ned på. Hvis jeg treffer folk igjen som du kjenner, og så treffer du de på nytt, og de sier at du er sykemeldt, eller at du ikke har noe du har å gå til. Så blir de veldig mutt. Jeg vil ikke si at du ikke bli akseptert, men du blir ikke på høyde med resten. Du har et bygdespøkelse.” Frank … de som er utenfor blir veldig ensomme. Det er vanskelig å tilhøre noe… jeg vet ikke… For at skal man komme innenfor må man bli kjent med folk i de miljøene. Jeg kan jo ikke bare gå bort til en gruppe og sette meg ned og prate… det er forferdelig vanskelig. De som kjenner hverandre blir en gruppe – så er det ikke plass til flere". Jeg har vært mobbet på skolen i mer enn ti år, og har hatt slitt veldig mye psykisk på grunn av det. Jeg har gått på skole og ramla ut, gått skole igjen og ramla ut og i det hele tatt ikke klart å stå i noe. All mobbingen har gått ut over selvtilliten. Jeg er blitt vant til at andre har vondt å si. Det sitter i hodet. Og i kroppen. Jeg har enda litt angst for å treffe andre folk, spesielt hvis jeg ikke kjenner de.” Ill: Lisa Aisato - Magasinet

Hjelp til å vokse og mestre Ungdommene ønsker: Hjelp til å vokse og mestre Ikke hjelp som gjør at en drukner i formaninger, og mister ansvar for eget liv Hjelp som stimulere til personlig vekst og ansvar

Ungdoms perspektiv: Hvordan ser verden ut fra ungdoms ståsted? Barn og unge sitter inne med kunnskap som voksne ikke har. Å få ta del i deres erfaringer gir voksne ny kunnskap. Barn og unge har førstehånds kunnskap om hvordan det er å være barn og unge i dag. De har kunnskaper og synspunkter som kritiske observatører og som brukere av lokalmiljøet og tilbudene i kommunen. BLD: Rundskriv Q-27/2006 B Vi kan ikke forstå hvordan det er å være barn eller ungdom i kommunen uten å snakke med barn og ungdom! Hvordan ser verden ut fra barn og unges ståsted? Synet på barn og unge Barn har behov for spesielle vernetiltak og særskilt omsorg Barn er samtidig selvstendige individer som gir krav på respekt og rett til deltakelse Paragraf 12 : Partene skal garantere et barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter i alle forhold som berører barnet, og tillegge barnets synspunkter behørig vekt i forhold til dets alder og modenhet. Fire generelle prinsipper: Ikke diskriminering Barnets beste Rett til liv og utvikling Rett til å bli hørt Hva tenker vi at ungdom kan bidra med?

Ungdom kan inviteres inn til å delta på ulike nivå Å lære av unge: Å få kunnskap om hva unge tenker og mener og få ideer til løsninger Å lære med unge: Å diskutere løsninger sammen (Basert på unges og voksnes kunnskap) Å engasjere unge: Å la barn og unge ta aktivt del i å gjennomføre løsningene Illustrasjon: Victoria

Trondheim Saupstad Kolstad

Hva har elevene lært? Stå for egne meninger Snakke i forsamlinger Å samarbeide Tro på egen påvirkningsmuligheter Kunnskap om hvordan samfunnet fungerer og hvordan beslutninger i samfunnet blir til Lært hvordan jeg kan påvirke Fått tro på at jeg kan påvirke

Hvordan

Fire forutsetninger for at barn og unges stemme skal kunne bli hørt Arena: Barn og unge må bli gitt muligheten for å uttrykke sine meninger Stemme: Barn og unge må fasiliteres til å uttrykke sine synspunkter Publikum: Synspunktene må bli lyttes til Innflytelse: Synspunktene må bli anerkjent/ respondert på som interessante Lundly (2007)

Hva kan det bety for oss voksne? Å tilrettelegge for medvirkning, gir mer enn kunnskap: Avdekker behov Det har presset oss til å finne noen system for å gjøre ting bedre Det gav oss et felles fokus og retning i arbeidet Styrket samarbeidet Gjorde det lettere å prioritere Styrket engasjementet og energi Styrket følelsen av ansvar for resultatet