Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT"— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Helsetjenesten Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT Kristian Rem Kommunepsykolog Oppegård kommune Fylkesmannen i Oslo og Akershus

2 Helsetjenesten Hva er FIT?

3 Helsetjenesten Hva er FIT?

4 Helsetjenesten Hvordan?

5 Helsetjenesten Hvordan?

6 Helsetjenesten Hvordan?

7 Hvorfor FIT? Et konkret verktøy for Brukermedvirkning
Helsetjenesten Hvorfor FIT? Et konkret verktøy for Brukermedvirkning Vi ønsker å se om de tilbudene vi gir har effekt Systematiske tilbakemeldinger gir oss utallige muligheter til å lære og utvikle oss som hjelpere og tjeneste

8 Hva sier retningslinjene?
Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt.

9 Hva sier retningslinjene?
Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt.

10 Hva sier retningslinjene?
Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt.

11 Hva sier retningslinjene?
Helsetjenesten Hva sier retningslinjene? Brukermedvirkning på individnivå Brukermedvirkning på individnivå ivaretas i konsultasjonene og i tjenestens øvrige møter med barn, ungdom og deres foreldre, for eksempel ved drop-inn besøk, når tjenesten deltar i undervisning eller i gruppesamtaler. Helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom skal sikre at barn, ungdom og deres foreldre opplever å bli lyttet til og hørt. Tjenestene skal legge til rette for at barn og ungdoms medvirkning blir reell. Tjenestene bør gjennomføre brukerundersøkelser regelmessig. Brukermedvirkning på individnivå må tilpasses den enkeltes behov, se anbefalingen Tilpasset tilbud. Barneombudets nettsider inneholder informasjon tilpasset barn om deres rett til å si sin mening og bli hørt. HVORDAN?? HVORDAN??

12 Eksempler fra hverdagen med FIT…
Helsetjenesten Eksempler fra hverdagen med FIT… Om du kan stille flere spørsmål, lettere for meg å klare å si noe da… En klarere agenda for samtalen i dag, følte det hoppet litt mye frem og tilbake. Det virket som du ikke tok det helt på alvor… Neste gang ønsker jeg at vi snakker mer om… Bruke eksempler fra mitt liv inn i ABC modellen… Hvordan komme mer ned i dybden, det blir litt overfladisk.. Det var vanskelig å komme i kontakt med dere, fant dere ikke på nettsiden til kommunen…

13 Mer informasjon og bakgrunn for FIT
Helsetjenesten Mer informasjon og bakgrunn for FIT NAPHAs hjemmesider: Ta kontakt:


Laste ned ppt "Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google