MÅLRETTET MILJØARBEID

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Jakttrening med retriever
OBSERVASJON.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Pedagogisk analyse.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Hvordan få til kvalitet på samhandling
Avoidance Frode Svartdal Okt
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kontrafaktisk tenkning
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Opplæring i ADL-ferdigheter
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Velkommen til fagdag i Hedalen
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Kurs-/fagdag, Otta – Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli
Presentasjon av faghefter:
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Håndtering av utfordrende atferd.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
BASISREGISTRERING.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
ROS-analyse.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Kartlegging og analyse av atferd
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Negative konsekvenser
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

MÅLRETTET MILJØARBEID Observere/kartlegge Målvalg Metode Registrering Evaluering

FAGADMINISTRASJON Nedskrevne rutiner Tydelig ifht. endringer Sørge for nødvendig opplæring Kvalitetssikring Signering/avkryssing Sjekklister ifht opplæring Inndeling i team Viktig at systemene er oppdatert

OBSERVASJON/KARTLEGGING Subjektive vurderinger av person, atferd, motivasjon, m.m. Standariserte verktøy/sjekklister (Basisregistrering, el.l.) Tilpassede skjema Intervju, video Hva slags oversikt og dokumentasjon har dere? Oversikt over omfang, hvor, når, sammen med hvem, osv… tidlig/sent i en arbeidsøkt(hvor lang utholdenhet?), hva reduserer/øker sjansen for MA?

MÅLVALG Mål for hvem? Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig Realistiske mål Operasjonalisere/delmål Konkret, målbart Viktig med mål som kommer til nytte for hovedpersonen – direkte eller indirekte. Innsats må stå i forhold til utbytte. Heller hyppige evalueringer med nye målsettinger, enn lang tid uten måloppnåelse – dette kan nås med mange små delmål. Ha formuleringer som gjør det mulig å evaluere underveis om en er på rett vei, og vet når en har nådd målet. Dvs konkret, ikke sli som bedre, mindre…

BASELINE ”Utgangspunktet” Definere en registreringsperiode uten å gjøre endringer vedr. målperson. Gjennomsnittet i denne perioden -- Baseline Nødvendig for å se virkning av intervensjon/tiltak

METODE/INTERVENSJON Dokumentert effekt Tidligere erfaringer Etikk Lovverk (kap. 9) Lik praksis / lojalitet til prosedyrer Velg metodikk ut fra en samlet vurdering av overnevnte punkter. Nærpersoners kjennskap til den det gjelder må vurderes sammen med fag/teori, og ikke minst må en være realistisk med tanke på de rammebetingelser man har til rådighet.

REGISTRERING Et måleverktøy, ikke metode! Hvor går vi? (ikke så farlig å gå feil hvis man oppdager det…) Objektivitet (?) Dokumentere effekt Dokumentere ikke effekt Grafisk framstilling synliggjøre motiverer tilgjengelig for alle

EVALUERING På rett vei? Behov for endringer i metodikk? Endre mål? Hvis endringer i metode - markere på registrering/graf

Metode/tiltak Hva er motivasjonen og årsaken til denne atferden? Ferdighet Forståelse Effektive virkemiddel Kommunikasjon

FUNKSJONELL ANALYSE HVORFOR? Analysere hva som kan være funksjonen til en respons/atferd Se på hva som skjer i forkant og etterkant Kartlegge om hensikten kan være: unngåelse unnslippelse sosialt betinget sensorisk

Hvilke alternativer råder vi over? Tilrettelegge Opplæring Forsterke ønsket atferd Straffe uønsket atferd Endre motivasjonsbetingelser

… Kommunikasjon / påvirke omgivelsene Gi alternativer som virker Gi like reaksjoner på like utspill Gi like krav og forventninger i like situasjoner Forutsetning for å lykkes (i en innlæringsfase) Ofte ”eneste” nødvendige metode Vær gjerne uenige i målvalg og metodikk, men når noe er bestemt FØLGES DETTE! Vær lojal mot dine kollegaer, neste gang er det ditt forslag som ”vinner”

Eks. POSITIV FORSTERKNING Er tørst - ”kan jeg få drikke?” - Får drikke Er tørst - biter seg i armen - Får drikke

Eks. NEGATIV FORSTERKNING Fryser - ”kan du hente jakka mi?” - Får jakka ---fjærner ubehaget å fryse--- Instruks fra personale ”vask badet” - Slår etter personalet - Pers. går vekk, slipper å vaske