Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet 12.06.2003.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet 12.06.2003."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet 12.06.2003

2 Dagsavisen 25.04.03

3 VG 04.04.03

4 Hva er viktig i en krisesituasjon? Være tidlig ute før media definerer krisen og setter dagsorden Være åpen, ikke skåne folk fra fakta Være ærlig, også om det man ikke vet Være tilgjengelig for media og publikum

5 Aftenposten 09.04.03

6 Hvem definerer krisen? Kriseledelsen må akseptere at omgivelsenes oppfatning er virkeligheten Vi må ta utgangspunkt i folks uro, spørsmål og bekymringer, ikke vår egen oppfatning

7 Aftenposten 13.04.03 VG 10.04.03

8 Hvordan gi trygghet? Når folk tror de er i fare, hjelper det ikke at myndighetene sier at det ikke er tilfellet Tydelig informasjon og tydelige tiltak kan overbevise og gi trygghet

9 VG 11.04.03

10 Dagbladet 28.04.03

11 VG 02.05.03

12 Hva må vi unngå i en krise Å spekulere på årsaker Å skjule det man ikke vet Å komme med personlig synsing i stedet for fakta

13 Instituttets oppgave er å bidra til åpenhet om situasjonen skape tillit til vår håndtering av situasjonen holde publikum og media oppdatert sørge for at de får svar på sine spørsmål bringe fagfolk sammen

14 Aftenposten 26.04.03

15

16 Våre budskap og publikums spørsmål Vi må ta utgangspunkt i fakta og formidle et realistisk bilde av situasjonen Vi må samtidig være oppmerksom på hvilke reaksjoner budskapene våre fører til Publikumstelefonen gir en god pekepinn på hva folk bekymrer seg for

17 Folkehelseinstituttet: Vi overvåker situasjonen Vi forbereder helsetjenesten Vi fraråder reise til utsatte områder SARS kan være kommet for å bli Publikum : Steng butikken til frukt- selgeren fra Vietnam? Kan jeg reise til Kina? Hva med ”kineseren” som hostet på bussen i dag? Import av varer og dyr Steng grensene! Innfør karantene!

18 Dobbeltkommunikasjon I en krisesituasjon oppstår det ofte budskap som kan virke selvmotsigende –Karantene for blodgivere, men ikke for reisende fra berørte områder –Bilde av sykehusansatte i ”romdrakt” med undertekst om at helsemyndighetene har kontroll

19 Dagsavisen 26.04.03

20 Aftenposten 07.04.03

21 Hva er viktig i kommunikasjonen med publikum? Vi må repetere grunnlaget for våre råd og tiltak –hva vi vet per i dag –hvilke informasjonskilder vi bruker –hva andre land gjør –hvilke tiltak som er effektive Samtidig må vi åpne for nye vurderinger og endringer av råd og tiltak

22 Dagbladet 24.04.03

23 VG 09.04.03

24 Forberedelser til turistsesongen Større og bedre plakater På flere steder i Norge På flere språk Informasjonskort i lommeformat I billettene til enkelte destinasjoner Tekst-TV

25

26

27 Hva blir behovene fremover? Mer generell informasjon Brosjyrer og annet opplysningsmateriell –Symptomer –Tiltak/handling –Forholdsregler –Berørte områder –Reiseråd

28 Dagbladet 16.11.86

29 Arbeiderbladet 05.07.85

30 Dagbladet 03.12.83

31 www.fhi.no


Laste ned ppt "Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet 12.06.2003."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google