Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen."— Utskrift av presentasjonen:

1 EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER

2 Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen

3 Evalueringsteknikker Hvordan finne riktig redskap/teknikk for utvikling og testing av systemer Må undersøke teknikker for å evaluere produkter, prosesser og ressurser

4 Framgangsmåter (evaluering) 1.Feature analysis 2.Survey 3.Case study 4.Formal experiment Mange ulike teknikker for evaluering. 4 hovedkategorier:

5 Feature analysis Rangerer attributtene til produkter for å avgjøre bruk av verktøy/metode Metoden hjelper til med å minke antall kandidater for aktuelle verktøy

6 Survey Retrospektivt studie som dokumenterer relasjoner og utfall i en gitt situasjon, eks: –Rangerer prosjektmedlemmer mtp. reaksjoner i forhold til verktøy, metode eller teknikk eller finne trender –Finne info om produkter eller prosjekter for å dokumentere komponentstørrelser, antall feil etc Normalt ingen kontroll over situasjonen => henter info om situasjonen og sammenlikner med liknende situasjoner (kan ikke manipulere variabler da det er retrospektivt)

7 Case study Bestemmer hva som skal undersøkes på forhånd, planlegger hvordan skaffe data til undersøkelser Identifiserer nøkkelfaktorer som kan påvirke aktivitetens resultat og deretter dokumentere inputs, begrensninger, ressurser og output Sammenlikner en situasjon med en annen

8 Steg i prosessen (case study / formal experiment) Oppfattelse/idé Hypotesesetting (avgjør hva som måles og hvordan resultatet analyseres) Design Forberedelse Utførelse Analyser Utbredelse Avgjørelser

9 Kan organisere prosjektet på 3 måter for å unngå ensidighet : 1.Søsterprosjekt – har 2 liknende prosjekter, hvor det utføres ulike metoder på disse 2.Baseline – samler data fra ulike prosjekter og benytter gjennomsnittet til disse 3.Random selection – deler opp prosjektet I mindre enheter

10 Formal experiment Verdiene til uavhengige variabler manipuleres. Observerer endringene til avhengige variabler for å avgjøre hvordan endringene i input påvirker output Eks: Undersøke effekten til et verktøy eller teknikk for produktkvalitet eller produktiviteten til en programmerer

11 Selecting an evaluation technique Forskjellene blant undersøkelsesmetodene er reflektert ved størrelsen. Formal experiments krever en stor del kontroll, de pleier å være små og innvolverer en liten gruppe mennesker eller hendelser. (”researh in the small”) Case study tar vanligvis for seg et typisk prosjekt, enn å prøve å fange kunnskap om alle mulige tilfeller. (”researh in the typical”) Survey prøver å vise hva som i store trekk skjer over et stort antall prosjekter. (”researh in the large”)

12 Key selection factors Mange retningslinjer som hjelper oss å avgjøre om vi skal gjennomføre en survey, case study eller formal experiment. I hvilken grad er kontroll viktig? I hvilken grad vi kan reprodusere den grunnleggende situasjonen vi undersøker?

13 What to believe Alle undersøkelser inneholder en konklusjon av case studies, surveys og formal experiment. Men det er ikke alltid at undersøkelser av samme sak konkluderer likt. Hvilken undersøkelse skal men da tro på?

14

15 Hjemmesiden til gruppe 4: http://www.ia-stud.hiof.no/master_grp_4/


Laste ned ppt "EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google