LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Advertisements

Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
1 Brønnsikkerhet - oppsummering Hovedpunkter fra dagens foredrag: • Kontinuerlig oversikt over brønnenes integritet og barrierer er mangelfullt • Komplekse.
Teknologi og forskningslære
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Tidligere læreplaner.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Vurderingskriterier og oppgaver
Elever som forskere i naturfag – med wiki
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Selvbetjeningssystemer: Er det brukervennlig å gjøre jobben selv? Eric Breit Arbeidsforskningsinstituttet.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Undervisning og organisering
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Valgfag på Kastellet skole
Spillteknologi som læringsarena
Motivasjon i arbeidsforhold
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Opprettholdende faktorområder
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Teknologivalg og støttesystemer for prosjektarbeid med nettbasert multimedialt innhold.
Presentasjon av hovedprosjekt
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Hovedprosjekt 2005/2006 Oppgave 28E Øyvind Mosti, 3DSU Administrasjon av apparatutlån, pasienter, rekvirenter og helseforetak.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
IKT i førskolelærerutdanning og barnehage Kurs 5.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Koblingspunkter og diagramtyper
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral

Forskningsspørsmål - LAVA Hva er det konkrete bidraget fra teknologien - hvordan får designet av teknologien effekt ?  på elevenes produkter  på den prosessen de går gjennom

Elevene skal 'konsumere' informasjon: lete/søke seg fram til materiale håndtere det i grensesnittet vurdere materialet og produsere: generere multimedie-materiale selv plassere elementer i tid og rom sette sammen og holde oversikt over en kompleks helhet og de skal forstå hva de gjør og lære underveis Oppgaven vi gir elevene

Hvordan får elevene hjelp til håndterer kompleksiteten ? Enkle intuitive mekanismer - mye bruk av 'direkte manipulering' som gir: direkte tilbakemeldinger på operasjoner kontinuerlig visuelt bilde av status i presentasjonen Oversikt og detaljer - samtidig scenegraf gir mulighet til oversikt over presentasjonen - en disposisjon alle parametere kan kontinuerlig endres intet skille mellom konstruksjon og bruk

Hva gjør elevene ? datamaskinen blir sentralen for prosjektarbeidet er i kontinuerlig interaksjon foran maskinen gir tydelige uttrykk for glede over det konstruktive arbeidet har et aktivt forhold til alle elementer skifter mellom overordnet struktur og detaljer greier å lage en interaktiv presentasjon

Foreløpige konklusjoner elevene greier å håndtere kompleksiteten utøver kontroll over materiale fokus på estetikk - kan gi gode innholdsbidrag direkte manipulering som interaksjonsstil er vellykket  kontroll - motivasjon - 'agency'  gir en nesten stofflig kontakt med materialet glede ved bruk av de enkelte mekanismene ser ut til å være en viktig drivende kraft i arbeidet 'heller død enn kjedelig'

Oppsummering stor kompleksitet kan håndteres små justeringer i design kan få relativt store konsekvenser interaksjonsdesign er ikke bare funksjonell tid-rom dimensjonen i multimedia kan stimulere til gode diskusjoner fokus på estetikk kan utnyttes - bør ikke betraktes som irrelevant