LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral
Forskningsspørsmål - LAVA Hva er det konkrete bidraget fra teknologien - hvordan får designet av teknologien effekt ? på elevenes produkter på den prosessen de går gjennom
Elevene skal 'konsumere' informasjon: lete/søke seg fram til materiale håndtere det i grensesnittet vurdere materialet og produsere: generere multimedie-materiale selv plassere elementer i tid og rom sette sammen og holde oversikt over en kompleks helhet og de skal forstå hva de gjør og lære underveis Oppgaven vi gir elevene
Hvordan får elevene hjelp til håndterer kompleksiteten ? Enkle intuitive mekanismer - mye bruk av 'direkte manipulering' som gir: direkte tilbakemeldinger på operasjoner kontinuerlig visuelt bilde av status i presentasjonen Oversikt og detaljer - samtidig scenegraf gir mulighet til oversikt over presentasjonen - en disposisjon alle parametere kan kontinuerlig endres intet skille mellom konstruksjon og bruk
Hva gjør elevene ? datamaskinen blir sentralen for prosjektarbeidet er i kontinuerlig interaksjon foran maskinen gir tydelige uttrykk for glede over det konstruktive arbeidet har et aktivt forhold til alle elementer skifter mellom overordnet struktur og detaljer greier å lage en interaktiv presentasjon
Foreløpige konklusjoner elevene greier å håndtere kompleksiteten utøver kontroll over materiale fokus på estetikk - kan gi gode innholdsbidrag direkte manipulering som interaksjonsstil er vellykket kontroll - motivasjon - 'agency' gir en nesten stofflig kontakt med materialet glede ved bruk av de enkelte mekanismene ser ut til å være en viktig drivende kraft i arbeidet 'heller død enn kjedelig'
Oppsummering stor kompleksitet kan håndteres små justeringer i design kan få relativt store konsekvenser interaksjonsdesign er ikke bare funksjonell tid-rom dimensjonen i multimedia kan stimulere til gode diskusjoner fokus på estetikk kan utnyttes - bør ikke betraktes som irrelevant