Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBård Tønnessen Endret for 9 år siden
1
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon
2
Typiske feil Data kommer ikke i prioritert rekkefølge Ofte komplekse instruksjoner, lite hjelp Ikke gruppering av samhørige områder Uryddige sider, svak justering, m.m. Objekter ikke plassert der brukerne forventer å finne disse For mange objekter på siden
3
Skal vi designe for skrolling? Senter av siden er mest sentral, brukerne ser her først Deretter sjekker en topp og bunn Få kontrollerer skroll-bar, enda færre skroller Dersom du benytter skroll, la det være åpenbart at siden fortsetter Det er tilfeller der det kan være greit å ha alt på en side
4
Unntak På steder der brukeren forventer mye data, f.eks. i spesifikasjoner, er skroll helt ålreit Alle nettaviser baserer seg på et ”standard” format der vi skroller (”blar”) nedover siden. Her er formatet også i henhold til brukerens forventninger.
5
Prosesser i flere steg Eksempel: Byggesøknader, lånesøknader, billettbestilling,… Kanskje en idé å differensiere (f.eks. for byggesøknad hytte, hus, industribygg) Kreves det spesielle data be om dette i starten, eller oppgi at du vil trenge det senere i prosessen (for å sende byggesøknad må du ha gårds- og bruksnr.) Er det begrensninger vis dette i starten (du kan bestille billetter helt fram til 01.01.12)
6
Hjelp brukerne – steg for steg Vis hvor langt brukeren er kommet Klare navn på hvert steg Tilby hjelp (linker, chat, epost) Tilby mellomlagring. automatisk ved timeout En liten forklaring kan hjelpe, for mye forvirrer (og betyr vel at designet er dårlig)
7
Gruppere Et av de sterkeste virkemidlene vi har for organisering er å gruppere like elementer La brukeren se det han trenger i nærheten av inndata-felt Bruk hvit plass for å avgrense grupper, eventuelt rammer
8
Skjema Ryddig format Riktig lengde på felt Knapper der de er forventet Riktig rekkefølge Ikke be om mer enn du trenger Opsjonell registrering Gi mulighet for login tidlig i prosessen Tilfredsstill brukernes forventninger Tilrettelegg for Autofill!!! Hvite felt er nyttige!
9
Eksempler www.mpx.no www.mpx.no www.komplett.no www.komplett.no www.hurtigruten.no www.hurtigruten.no www.norwegian.no www.norwegian.no www.skandiabanken.no www.skandiabanken.no www.nsb.no www.nsb.no andre?
10
InternWeb/EksternWeb Litt om hvor viktig det er å skille disse sidene
11
Skillet er viktig Målsetting intern Web: Effektivitet Felles arkiv for organisasjonen Et kontaktpunkt Målsetting ekstern Web: Tjene penger (direkte eller indirekte) f.eks. ved å selge et produkt
12
Nyheter Alle Web sider har nyheter Kan være greit internt F.eks.: Parkeringsetaten i Bergen skal få nye biler, nytt datasystem, nytt spiserom… Men kun internt! Slike nyheter er uinteressant for publikum. De er interessert i: Hvordan klager en på bøter Hva koster soneparkering, hva kreves osv.
13
Internt Kan vi bruke terminologi som er kjent i organisasjonen Kan vi benytte en sidestruktur som forutsetter kjennskap til organisasjonen Kan vi satse mer på oppdatering enn på pen layout Krav til intuitivitet er ikke så viktig der profesjonelle (egne ansatte) skal bruke sidene
14
Eksternt Intuitivitet er viktig (ingen mulighet til å lære opp) God terminologi som beherskes av publikum er viktig Oversiktlighet, ryddige sider, god layout Alt basert på en klar tanke om hva publikum har behov for
15
Skillet Skillet mellom interne og eksterne sider blir viktig Noe informasjon er felles, men skal ofte presenteres på forskjellig vis Detaljer kan f.eks. kun være aktuelle for interne, forklaringer kun for eksterne Pga de store forskjellene gjør en lurt i å planlegge to atskilte systemer
16
Universitetet Bør universitetet ha et atskilt intra- og eksternt nett Selv om disse skilles kan det være felles stoff og felles sider Derfor vil det i stor grad være tale om å lage nye startsider…
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.