Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMartine Eliassen Endret for 7 år siden
1
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé 31.03.2016
2
Status
3
Veien hit Det startet med et møte med KS forsommeren 2013 og en kartlegging samme høst..
4
Videreføring av arbeidet med kundeservice og omdømmebygging En mer effektiv tjeneste En mer forståelig tjeneste Ved å ha Et tilrettelagt saksbehandlingsverktøy spesialtilpasset byggesaksbehandling En intuitiv og forståelig søknadsportal for kundene
5
eByggesak og eByggesøknad i regi av KS KommIT Trondheim med som pilotkommune Bidrar inn i arbeidet med utarbeidelse av kravspesifikasjoner Lærerikt å analysere byggesaksprosessen så inngående Tydeliggjorde behovet for endring Stor verdi med KS som pådriver og ansvarlig for kravspesifikasjonene Kravspesifikasjonene er av stor verdi ved lokal anskaffelse
6
Erfaringer vi har gjort oss underveis.. Det er generelt: Viktig med en god prosessleder med forståelse for byggesaksprosessen Viktig å sette av tid og ressurser internt til lokal tilpasning Viktig med god forankring i kommunen Viktig med grundig involvering av relevante fagmiljøer (geodata, arkiv, it-arkitektur, innkjøpstjeneste etc.)
7
Digital førstevalg i TK: Har vært viktig som støtte og sentral organisator internt i kommunen Avgjørende med programleder og prosjektleders forståelse for vårt behov og anskaffelsens innhold Prosjektledelsen har vært dyktige til å drive prosjektet fremover, gitt konkrete og korte frister
8
Digitalt førstevalg i TK: Har hatt eierskap til anskaffelsen - ”VI” Ydmyk: har lyttet til innspill fra fremtidige brukere/tilgrensende roller Satt sammen tverrfaglige arbeidsgrupper som bidrar til felles innsikt i, og forståelse for hverandres kjerneområder og roller (arkiv, kart/oppmåling, etc) DF og prosjektleder har hatt tillit til at arbeidsgruppene har skaffet seg oversikt over helheten samtidig med god kunnskap om detaljene
9
Byggesakskontorets bidrag: Ledelsen har avsatt tilstrekkelige ressurser/ gitt spillerom mht til å kunne innhente nødvendig kompetanse underveis. Engasjerte og motiverte medarbeidere bidrar til å drive/løfte prosjektet – vært veldig viktig Har hatt fokus på å se fremover Viktig å etablere team med ulik kompetanse/ roller
10
Noen utfordringer også.. å måtte tenke nytt på mange områder å løsrive seg fra dagens løsninger (eks. det å tenke nytt ift. maler) Å forstå kompleksiteten ved tekniske løsninger (integrasjoner mot andre systemer etc) Å skille leverandørene fra hverandre underveis, på detaljnivå Leverandørene har tidvis svart på svært forskjellige måter, har gjort det utfordrende å vurdere dem i forhold til hverandre.
11
De første tilbudene bar preg av mangelfull forståelse for byggesaksfaget. Mer tekniske løsninger enn saksbehandlingsverktøy; under forhandlingene la vi vekt på å påpeke våre behov utover det rent tekniske. Enkelte krav fra den nasjonale kravspesifikasjonen var/er noe utydelige.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.