Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Undervisning og organisering
3
Organisering Lagerrom naturfag Teknotek Byggerom Gang Mediatek
4
Organisering Fire gruppebord med egen hylle
5
Organisering Felleshyller
6
Organisering Lærerbord Smartboard Lytteareal
7
Organisering Vask + vannaktiviteter
8
Eksempel: Brokonstruksjon
Problemet presenteres
9
Vurderingskriterier:
Lengde Ingen del av konstruksjonen i vannet 7. trinn: 30 m i målestokk 1:100 trinn: Et A4-ark i lengderetning
10
Vurderingskriterier:
Høyde Den største båten på elva skal komme under
11
Vurderingskriterier:
Stabilitet Skal tåle en testvekt på én side eller på midten Gruppene kan låne testverktøyene underveis.
12
Vurderingskriterier:
Tid Gitt tidspunkt for ferdigstillelse Det som foreligger ved fristens utløp blir testet
13
Presentasjon av byggematerialet (Zome)
Hvordan montere /demontere Hvordan rydde / organisere
14
Eksempel: Brokonstruksjon
15
Eksempel: Brokonstruksjon
16
Eksempel: Brokonstruksjon
17
Dokumentasjon Foreløpig fotodokumentasjon av lærer Kurs for elever
Etterarbeid overlates til kontakt- / faglærer i klasserommet
18
Ferdig produkt
19
Ferdig produkt
20
Observerte strategier
Diskusjon og utprøving av elementer
21
Observerte strategier
Et kriterium av gangen
22
Observerte strategier
Èn byggeleder
23
Observerte strategier
Parallellitet
24
Evaluering Evaluering skjer felles
Produktet testes mot angitte kriterier Kan noe forbedres? Erfaringer Gruppeprosessene vurderes
25
Populært rom blant elevene
Kalles ”lekerommet” - teknologi og design i praksis Elevene ønsker mer tid – og oftere!
26
Organisering: Gruppestørrelse
3 - 5 elever fungerer Heller færre grupper enn små grupper Alle grupper får samme oppgave
27
Organisering: Tid To skoletimer tilstrekkelig til aktivitet
Viktig å beholde tidspress Tre timer ønskelig når elevene skal starte dokumenteringsprosessen umiddelbart Sette av god tid til oppsummering / evaluering / rydding
28
Lærertetthet / ressursbruk
Gruppas ordinære lærer bør være med Definerer gruppesammensetning Gjør rommet til allemannseie Kan lettere integrere med annen undervisning
29
”Svake” elever Starter på like fot
Kan hospitere hos annen gruppe først og komme inn som ressursperson i egen gruppe Bedre følelse av mestring
30
Hvem vedlikeholder? Orden og system = Samlingstyrer nødvendig
Korttidsvikarer skal ikke bruke rommet Noe brekkasje / svinn må påregnes
31
Videre utbygging Velge materiell etter planlagte aktiviteter
Materiell som egner seg til åpne oppgaver gir fleksibilitet
32
Videre utbygging Beholde nysgjerrighet Aldri et ”ferdig” rom
Rotasjonssystem – hvile aktivitet / modeller en periode
33
Videre utbygging Dokumentere eksisterende materiell på norsk, med ferdige aktivitetsforslag / problemstillinger Trekke inn eksisterende matematikksamling Legge opp fellesprosjekter med faglærere i forming Materiallager – samle prosjekter fra klasserommene (flaskeraketter, musefellebil osv. for gjenbruk)
34
Videre utbygging Loddestasjon (lyskart med LED-dioder)
Plastknekker/bøyer Papirkonstruksjoner Wii / Playstation Dansematte, Guitar Hero osv. Bærbar PC og kamera ved hver stasjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.