Workshop, Dokka – 9. nov. 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Jakttrening med retriever
OBSERVASJON.
Henvisning til PP-tjenesten
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Hvordan få til kvalitet på samhandling
Avoidance Frode Svartdal Okt
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kontrafaktisk tenkning
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Opplæring i ADL-ferdigheter
Velkommen til fagdag i Hedalen
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Kurs-/fagdag, Otta – Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli
Hafjellseminaret våren 2012
Presentasjon av faghefter:
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Håndtering av utfordrende atferd.
MÅLRETTET MILJØARBEID
BASISREGISTRERING.
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
ROS-analyse.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Kartlegging og analyse av atferd
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Negative konsekvenser
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Workshop, Dokka – 9. nov. 2011

Bakgrunn og innhold Henvisning, januar 2011 Bistand/veiledning… For å øke samarbeidsatferd/forebygge utfordrende atferd Kommunikasjon, PCS Innhold Målrettet miljøarbeid Analyse av atferd Tiltak, faglig tilnærming

MÅLRETTET MILJØARBEID Observere/kartlegge Målvalg Metode Registrering Evaluering

FAGADMINISTRASJON Nedskrevne rutiner Tydelig ifht. endringer Sørge for nødvendig opplæring Kvalitetssikring Signering/avkryssing Sjekklister ifht opplæring Inndeling i team Viktig at systemene er oppdatert

OBSERVASJON/KARTLEGGING Subjektive vurderinger av person, atferd, motivasjon, m.m. Standariserte verktøy/sjekklister (Basisregistrering, el.l.) Tilpassede skjema Intervju, video Hva slags oversikt og dokumentasjon har dere? Oversikt over omfang, hvor, når, sammen med hvem, osv… tidlig/sent i en arbeidsøkt(hvor lang utholdenhet?), hva reduserer/øker sjansen for MA?

MÅLVALG Mål for hvem? Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig Realistiske mål Operasjonalisere/delmål Konkret, målbart Viktig med mål som kommer til nytte for hovedpersonen – direkte eller indirekte. Innsats må stå i forhold til utbytte. Heller hyppige evalueringer med nye målsettinger, enn lang tid uten måloppnåelse – dette kan nås med mange små delmål. Ha formuleringer som gjør det mulig å evaluere underveis om en er på rett vei, og vet når en har nådd målet. Dvs konkret, ikke sli som bedre, mindre…

BASELINE ”Utgangspunktet” Definere en registreringsperiode uten å gjøre endringer vedr. målperson. Gjennomsnittet i denne perioden -- Baseline Nødvendig for å se virkning av intervensjon/tiltak

METODE/INTERVENSJON Dokumentert effekt Tidligere erfaringer Etikk Lovverk (kap. 4A) Lik praksis / lojalitet til prosedyrer Velg metodikk ut fra en samlet vurdering av overnevnte punkter. Nærpersoners kjennskap til den det gjelder må vurderes sammen med fag/teori, og ikke minst må en være realistisk med tanke på de rammebetingelser man har til rådighet.

REGISTRERING Et måleverktøy, ikke metode! Hvor går vi? (ikke så farlig å gå feil hvis man oppdager det…) Objektivitet (?) Dokumentere effekt Dokumentere ikke effekt Grafisk framstilling synliggjøre motiverer tilgjengelig for alle

EVALUERING På rett vei? Behov for endringer i metodikk? Endre mål? Hvis endringer i metode - markere på registrering/graf

Metode/tiltak Hva er motivasjonen og årsaken til denne atferden? Ferdighet Forståelse Effektive virkemiddel Kommunikasjon

FUNKSJONELL ANALYSE HVORFOR? Analysere hva som kan være funksjonen til en respons/atferd Se på hva som skjer i forkant og etterkant Kartlegge om hensikten kan være: unngåelse unnslippelse sosialt betinget sensorisk

Hvilke alternativer råder vi over? Tilrettelegge Opplæring Forsterke ønsket atferd Straffe uønsket atferd Endre motivasjonsbetingelser

… Kommunikasjon / påvirke omgivelsene Gi alternativer som virker Gi like reaksjoner på like utspill Gi like krav og forventninger i like situasjoner Forutsetning for å lykkes (i en innlæringsfase) Ofte ”eneste” nødvendige metode Vær gjerne uenige i målvalg og metodikk, men når noe er bestemt FØLGES DETTE! Vær lojal mot dine kollegaer, neste gang er det ditt forslag som ”vinner”

Eks. POSITIV FORSTERKNING Er tørst - ”kan jeg få drikke?” - Får drikke Er tørst - biter seg i armen - Får drikke

Eks. NEGATIV FORSTERKNING Fryser - ”kan du hente jakka mi?” - Får jakka ---fjærner ubehaget å fryse--- Instruks fra personale ”vask badet” - Slår etter personalet - Pers. går vekk, slipper å vaske