© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning
© Bergen kommune Overordnede mål Legge tilrette for organisasjonslæring Erfaringsspredning Skape sammenheng barnehage – skole Føringer fra KDs Strategi for kompetanse- utvikling i barnehagesektoren og fra Fylkesmannen
© Bergen kommune Startet med innføringskurs i pedagogisk utviklingsarbeid Ulike utgangspunkt, målsettinger og omfang på barnehagenes utviklingsarbeid Men felles: ønske om kompetanseheving med prosjektarbeid som metode
© Bergen kommune Fordeling mellom private og kommunale barnehager Tilsammen 24 barnehager 9 kommunale barnehager 15 private barnehager Flere av barnehagene samarbeider med andre i ulike forskningsprosjekter
© Bergen kommune Satsningsområdet - Språk/tall 9 barnehager deltar Fokus på matematiske begreper – med utgangspunkt i Rammeplanens fagområde: Antall, rom og form Fokus på filosofi, undring i relasjon til matematikk
© Bergen kommune Fokus på språkstimulering Bevisstgjøring av den voksnes rolle som språkmodell Utgangspunkt i Rammeplanens fagområde Kommunikasjon, språk og tekst Ønske om utvidet bruk av TRAS (Tidlig Registrering av Språkstimulering – i daglig samspill)
© Bergen kommune Satsingsområdet - Barns medvirkning 7 barnehager deltar Filosofisk tilnærming Bevissthet og holdninger Opptatt av dilemma mellom idealer og praktisk hverdag
© Bergen kommune Satsingsområdet - Digitale verktøy 8 barnehager deltar Drahjelp til grunnleggende innføring for personalet Opptatt av kamerabruk og bildedokumentasjon, redigering Ulike erfarninger med IKT som redskap for kreativitet og dokumentasjon
© Bergen kommune Erfaringsspredning Kursing, også innad i personalet og mellom barnehagene Nettverkssamlinger Synliggjøring – dokumentasjon, utstilling Andre ideer?