Tospråklig fagopplæring Ny forskrift høsten 2008, planlegging skoleåret 08/09 Fylket kontaktet THVS som Fokusskole om å starte opp først Tospråklig fagopplæring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Pilotprosjektet så langt
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Melding til Stortinget…
Skolelederundersøkelsen 2008
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Tiller videregående skole
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Overgangsprosjektet – NY GIV
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Tidlig innsats i matematikk
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Drop-In metoden i skolen
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Fagdag i Nord-Trøndelag Stjørdal Dag Fjæstad Seniorrådgiver / nestleder.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Tospråklig fagopplæring Ny forskrift høsten 2008, planlegging skoleåret 08/09 Fylket kontaktet THVS som Fokusskole om å starte opp først Tospråklig fagopplæring ble valgt som hovedsatsning fremfor morsmålsopplæring med følgende begrunnelse: a.Erfaring viste at minoritetsspråklige elever sliter med fagspråket b.Aktuelt både for yrkesfag og studiespesialiserende c.Kan inngå i den fag- og timeplan som allerede eksisterer

Organisering og iverksetting Koordinator THVS identifiserte de største språkgruppene som ville komme på THVS og SVGS, stillinger ble utlyst, intervjuer og tilsettinger foretatt i juli -09. De to andre regionene (i Tønsberg og Horten) var i gang rett før jul Språkgruppene arabisk, somali og polsk størst på det tidspunktet Ressursen ga 200% tospråklærerstilling ved THVS, elevtallet tilsa lærer i 100% arabisk, 50% somali og 50% polsk på de to storskolene til sammen Utlysningsannonse ut i flere aviser og på fylkesnettsiden, ansatte fra tre byer Lærerne ansatt i fylkeskommunen. Ved endret behov: Ny runde

Praktisk gjennomføring ved THVS Hvordan finne elevene? Morsmålslister, inntakslister, rådgiversamarbeid - kvalitetssikring ved forespørsel til alle kontaktlærere etter skolestart Kartlegging: Ordinære kartleggingsrutiner følges Kartleggingssamtale med alle VG1 elever med annet morsmål om opplevde behov begge veier. Tilbud. Reservasjonsskjema. Nytt tilbud etter 1.termin hvis 1/IV Min.spr.koordinator samler i tillegg de tre språkgruppene til informasjon om tilbudet, deretter sammen med lærerne - som lager egne timeplaner ut fra behovet til den enkelte som takker ja. Hel stilling utgjør 22 t/u (årstimer) Enkeltvedtak stilet til eleven. Klageadgang Underviser i ulike fag, enkeltvis, i grupper og deltar i klasser. Individuell tilpasning. Morsmålstrening før eksamen Nødvendig at prosjektleder er tett på, spesielt ved oppstart, evaluering og rapportering Månedlige møter for gjensidig info, oppdatering, samtenking, pedagogiske diskusjoner, evaluering, evt. endringer osv. mellom lærerne og koordinator, studierektor deltar på enkelte møter

Erfaringer Elevene har svært god nytte av tospråklig fagopplæring - og får bedre resultater Tospråklærerne er med på å bryte ned fordommer, øke integrering, får spørsmål om mye fra mange – et positivt tilskudd generelt Det er viktig at tospråklærerne har forankring i skolens daglige virke; eks. at pedagogisk leder og avdelingsleder er involvert, teamrom, generell deltakelse i aktiviteter og møter Tospråklige faglærere skal ikke brukes som tolker Elevevalueringsskjema og pedagogisk rapport to ganger årlig viktige verktøy De tospråklige faglærerne har blitt godt mottatt av andre lærere - har solid faglig kompetanse. Viktig med gode fagfolk og kulturrepresentanter for rollen og utbyttet! Brukes i informasjonsarbeid og kulturformidling De tospråklige faglærerne er viktige rollemodeller for sine språkgrupper

Utfordringer Flere ønsker tilbudet - og bør få det! Hvilke språkgrupper skal prioriteres? Antall elever i et språk for å starte tilbud? Nok tilgang på kvalifiserte lærere? Økonomi - Hvor mye midler skal fylkeskommunen sette av? Dersom mer tas av skolenes pott, hva annet kuttes? Samarbeid med lærere i klassene – timeplanteknisk og annet: TTT Kontinuitet i språkgrupper? Bør få tilbud alle år i vgs/kun VG1/i perioder? Organisering i regioner både positivt og utfordrende Samarbeid med foreldre

5.økt mandager – tilleggstilbud God lærer elever – alle nivåer Blir gode! Flest jenter.. Viktig for elever med behov for NOA-eksamen Norsklærer som GNOlærer – satsning etterutdanning GNO

Tar inn elevtekster og «oppsporer» feil, systematiser og øver med dem. F.eks. er ordstilling vanskelig. Undervisning og repetisjon i syntaks og setningsanalyse har ført til bevissthet rundt dette - og bedre elevtekster. Sjangerlære vanskelig, bruk tid på det (”Hvorfor må nordmenn lære norsk?”) Viktig å bruke til på samfunnsorientering der det er mulig. Mye de ikke vet om Norge – og om andre deler av verden. Begrepstrening (+visuelt) - lage en «begrepsbank» i alle fag! (ressurs til dette) Øke ordforråd f.eks. ved øvingsoppgaver i Kartleggeren og ”glosebøker” Tekster fra NDLA ( nettaviserwww.ndla.no - rettskriving, grammatikk, tegnsetting, sjangerlære (forklaringer, eksempler, øvingsoppgaver og forklaringsvideoer) NB: Ikke forvente at de kan jobbe med dette på egen hånd uten mye trening først +Evt. bestille yrkesfagbøker fra hjemlandet som støtte – der dette er mulig Elevene får komme med fagvansker i andre fag grunnet svake norskkunnskaper