Dag Olav Espeland1 UTVIKLINGSVERKSTED BTV 7. APRIL 2011. HØYSKOLEN BI NYDALEN Det kommunale kunnskapsgrunnlaget for styring av skolen. –Skien kommune som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Melding til Stortinget…
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Hvordan lykkes med skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Organisering og arbeidet i kommunene
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Undervisningssektoren 2015
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Ungdomstrinn i utvikling
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Den gode skoleeier I Nes.
Skoleeiers styringsdialog
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Dag Olav Espeland1 UTVIKLINGSVERKSTED BTV 7. APRIL HØYSKOLEN BI NYDALEN Det kommunale kunnskapsgrunnlaget for styring av skolen. –Skien kommune som skoleeier –Skoleutvikling – strategier - roller og fokus –Vurderinger og bruk av resultater – systemer og oppfølging

Dag Olav Espeland2 Støtte- og hjelpetjenester for skoler og barnehager: - Pedagogisk senter (PS) Pedagogisk senter/veiledningstjenesten –Redskap for skoleeier i utøvelsen av faglig og pedagogisk ledelse Kommunale planer og prosjekter for kvalitet og kompetanse Regionalt og kommunalt samarbeid om kompetanse og utvikling Arbeid med dokumentasjon og konkret oppfølging i skolene –Tilrettelegging, veiledning, støtte og oppfølging for skoler og barnehager Kurs, møter, faglige nettverk, erfaringsspredning, studier, prosjekter, lederutvikling, dokumentasjon og rapportering Plan for kompetanseutvikling –Hovedvekt på: Personalets behov for god og oppdatert skolefaglig kompetanse Kunnskap om hva som fører til læring: undervisning, læringsmiljø, klasseledelse og motivasjon.

Dag Olav Espeland3 Støtte- og hjelpetjenester for skoler og barnehager: - - Spesialpedagogisk tjeneste (SPT) Rektor og 3 inspektører leder virksomheten, ca 80 åv. Spesialpedagoger –Adferd –Logopeder –Fag; Lese-skriv, matematikk, språk, førskolebarn Morsmålslærere –20 språk, ca 35 morsmålslærere Skoleprosjekter –Basen 1 – 4 klasse –1 skoleprosjekt mellomtrinnet –4 skoleprosjekt ungdomstrinnet Undervisning – sykehus, helseforetak, mm

Dag Olav Espeland4 Støtte- og hjelpetjenester for skoler og barnehager: - pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) Ledes av en leder og 3 teamledere, ca 23 åv Gjennomgående tjeneste; førskolebarn – grunnskole – videregående opplæring - voksenopplæring Familieteamet Tverrfaglig samarbeid - koordinering Hovedfokus på barn og unge med særlige behov for tilrettelegging Systemveiledning i skoler og barnehager Deltar i skolenes TPO-team

Dag Olav Espeland5 Aktiv skoleeier Samhandling – kontakt - oppfølging Skoleeier leder og legger til rette.. Veileder- oppfølging skoler Skole- utviklingsplan Materiell Brosjyrer Planer Program Årshjul ledere Plangrupper møter samlinger Videreutd. Etterutdanning Kompetanse- grenland.no Faglige nettverk Andre nettverk Kommunale grupper Rektor-og ledermøter Nettverk Skolering/Studier Reiser Dokumentasjon Resultat- oppfølging Tiltak Komp.utvikling Felles På skoler I kretser Binder fellestid Komm. Foreldreutgvalg Fau Pol.hovedutv. Temamøter Bystyret

Dag Olav Espeland6 Hva har kommuneledelsen innflytelse på? Hva kan gi stor gevinst for elevenes læring? Elev- resultater Lærer- tetthet Læreplan Læremidler utstyr Bygg og anlegg Skole- struktur Samfunns- verdier Foreldre- innsats Elev- grunnlag Vurdering for læring Læringsmiljø læringstrykk Lærer- kvalitet Ledelse

Dag Olav Espeland7 Strategi for kvalitetsutvikling i Skien kommune - Grunnsyn og forpliktelser - Det gir energi og motivasjon å ville noe sammen Politisk og administrativ ledelse i Skien samler skolene om felles retning for hvordan man ønsker å utvikle skolene i kommunen. Enkeltskolen har utover dette stor frihet i å fremme egen skoles særpreg og mål. Synlig ledelse gir oppslutning om felles retning. Programmer for kvalitetsutvikling skal vokse fram gjennom samspill mellom skoleeier og skolenivå. Skoleeier har ansvar for at skolelederne får god skolefaglig kompetanseutvikling. Skien kommune har leder- og opplæringsprogrammer som sikrer felles lederkultur og lederfokus for alle kommunens ledere..

Dag Olav Espeland8 Strategi for kvalitetsutvikling i Skien kommune - Grunnsyn og forpliktelser - Skolevandring – et lederverktøy for oppfølging og utvikling av medarbeidere Skien kommune har siden 2004 utviklet og prøvd ut lederverktøyet ”Skolevandring”. Ledere får opplæring i regi av skoleeier. Det gjennomføres felles evaluering hver vår. Veiledning av nyutdannede lærere Skoleeier har innført et obligatorisk veiledningsprogram for alle nyutdannede lærere. Programmet gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Telemark.

Dag Olav Espeland9 Strategi for kvalitetsutvikling i Skien kommune - Grunnsyn og forpliktelser - Deltakelse i nasjonale og lokale prosjekter –Mange skoler deltar. Skoleeier har ansvar for erfaringsspredning Balanse egne prosjekter – fellesskapet? Å lære av andre og sammen med andre –Løfte blikket utover egen kommune –Ta i mot besøk –Arrangere selv Dialog med skolene – møteplasser og læringsarenaer –Nettverk i ungdomsskolekretsene –Fagnettverk på ungdomstrinnet –Skoleeier bidrar med prosessdrivere, møteansvarlige

Dag Olav Espeland10 Strategi for kvalitetsutvikling i Skien kommune - Grunnsyn og forpliktelser - Jevnlig tilbakemelding og evaluering - virker dette - hva er det vi egentlig oppnår? Skolevandring Elektronisk kartleggingsverktøy for Intern skolevurdering (ISV) der elever, lærere, ledere og foresatte deltar i undersøkelser ut fra målene i kommunens kvalitetsprogram. Skolene har behov for veiledning og tilrettelegging. Skoleeier opprettholder pedagogisk veiledningstjeneste og prioriterer støtte- og oppfølgingsarbeid Foreldre skal være sine barns beste støttespillere. Skoleeier samarbeider med Kommunalt foreldreutvalg. Foreldreskole er etablert ved de fleste skolene. Vår felles målsetning lyder: Foresatte i Skien grunnskole støtter aktivt opp om sine barns læring og utvikling.

Dag Olav Espeland11 Suksessfaktorer Hva ser vi på de skolene som er i front.. Sterk lederinvolvering God samhandling med organisasjonene Klar og synlig struktur og plan – støtte/modellering og forventninger fra ledelsen Flere og faste arenaer for erfaringsdeling og organisasjonslæring – klare forpliktelser –Synliggjøre gode grep Å vite hva som skjer.. –”Skolevandring” –Aktiv bruk av læringsresultater –Aktiv bruk av vurderingsresultater –Ledelsesdialogen mellom skolesjef og skole Styre ”kampen om tiden” – bevisst bruk av arbeidstidsavtalen –Bevissthet og vilje til prioritering

Dag Olav Espeland12 System for vurdering – bruk av resultater - analysekompetanse ISV (intern skolebasert vurdering, web løsning) ELEVUDERSØKELSEN KARTLEGGINGER (språktest 4 åringer, tosp, leseprøve 2 trinn, regning 2 trinn, SOL, Alle Teller) NASJONALE PRØVER (5 og 8 trinn i lesing, regning og engelsk) EKSAMEN TEMAMØTE MED HOOP - TILSTANDSRAPPORT

Dag Olav Espeland13 Hva er intern skolevurdering? Daglig drift Skoleutvikling Intern skolevurdering - tegn på god praksis

Dag Olav Espeland14 Forskjeller fra skole til skole… barnetrinnet Engelsk 5.trinn Skole X Skole Y

Dag Olav Espeland15 Forskjeller fra skole til skole… ungdomstrinnet Regning 8.trinn Skole X Skole Y